FMC dla dużych i małych
- Dariusz Niedzielewski,
- 05.02.2007
Inwestycja British Telecom może być pewnym odniesieniem dla innych operatorów, ponieważ Enterprise FMC jest jedynie częścią budowanej kosztem 17 mld USD przez BT sieci następnej generacji (21st Century Network). Projekt będący przykładem strategicznego myślenia o przyszłych wymaganiach stawianych telekomunikacji ma być zakończony w 2010 r.
Sławomir Wolf
Jak twierdzą przedstawiciele firmy, mimo wielu zapytań i pokazów realnego działania usług FMC, na polskim rynku popyt na te rozwiązania jest dość niski (szczególnie wśród dużych firm, które mogą sobie pozwolić na zakup drogich, kompleksowych platform IMS). Doświadczenia specjalistów z NextiraOne w tym względzie potwierdzają m.in. analitycy polskiego oddziału IDC, którzy twierdzą, że obecnie Fixed-Mobile Convergence to bardziej hasło niż rzeczywiste przedsięwzięcie. Z dużym prawdopodobieństwem, w niedalekiej przyszłości ten stan rzeczy ulegnie jednak zmianie, choćby ze względu na rosnącą konkurencję na rynku telekomunikacyjnym w Unii Europejskiej.
Przenikanie się usług w telekomunikacyjnych rozwiązaniach biznesowych wydaje się nieuniknione. Kadra zarządzająca i pracownicy zyskują narzędzie, które pozwala im pracować pod jednym numerem telefonicznym i realizować z niego połączenia, zarówno przez aparat w biurze, bramkę w domu czy telefon komórkowy. Nasza korporacyjna platforma telefonii IP VoiceIP-PBX pozwala na taką współpracę. Wszystkie punkty styku z tradycyjną siecią telefoniczną mogą zostać włączone do systemu. System automatycznie wybiera optymalną ścieżkę połączenia. Platforma pozwala przypisać pojedynczemu użytkownikowi wiele numerów telefonicznych (z numeracji sieci komórkowej czy stacjonarnej). Dodatkowo umożliwia ona terminację ruchu (lub wybranej części) u operatorów VoIP, co jeszcze bardziej pozwala obniżyć koszty telekomunikacyjne. Firma zyskuje narzędzie operatorskie, udostępniając użytkownikom wiele usług dodanych (poczta głosowa, billingi, konfiguracja parametrów i przekierowań niezależnie przez każdego użytkownika). Co ważne wdrożenie FMC w korporacji nie musi oznaczać pozbywania się przez nią już istniejących rozwiązań telekomunikacyjnych (centrale, call centers, IVR). Obniża to znacząco koszty wdrożenia w firmie i pozwala w przyszłości całkowicie przejść na telefonię IP. W drugim kwartale roku przedstawimy moduł obsługujący telefony komórkowe - VoiceIP-mobile. W biurze użytkownik będzie mógł rozmawiać przez telefon komórkowy, wykorzystując łącza firmy (i dużo niższe stawki), poza nim transmisja realizowana będzie pakietowo. Firmy, chcąc zwiększać swój potencjał, muszą migrować w stronę rozwiązań telefonii IP, która z czasem stanie się kolejnym systemem informatycznym w pełni zintegrowanym z pozostałymi (poczta głosowa dociera e-mailem, ujednolicona książka adresowa, zarządzanie połączeniami przez komputer PC).
NextiraOne Polska wdrożyła dotychczas FMC m.in. w swojej korporacji oraz w jednym z towarzystw ubezpieczeniowych (dla 80 pracowników mobilnych). Firma posiada rozwiązania także dla operatorów GSM oraz sieci wirtualnych (MVNO - Mobile Virtual Network Operator). Niedawno w Polsce pojawił się pierwszy z takich operatorów (mBank, umowa z Polkomtelem), który już zaczął oferować usługi. Umowy o świadczenie takich rozwiązań podpisali także: Polsat Cyfrowy (porozumienie z PTC) oraz Avon (umowa z PTK Centertel). Rozwiązanie NextiraOne, według danych producenta, zapewnia dostępność na poziomie 99,999%, pozwala na budowę sieci obsługujących maksymalnie 200 tys. linii konwergentnych oraz umożliwia dzielenie zasobów pomiędzy firmami (Multi-Tenancy).
Do grona znaczących, światowych dostawców rozwiązań konwergentnych zaliczyć należy koncern Avaya. Od chwili wydzielenia jej ze struktur dawnego Lucent Technologies (2000 r.) firma konsekwentnie umacnia się na rynku telefonii IP i zaawansowanych aplikacji komunikacyjnych dla przedsiębiorstw. W październiku 2005 r. Avaya wygrała przetarg na pięcioletni kontrakt z ABN AMRO, dotyczący migracji infrastruktury sieciowej znanego międzynarodowego banku do świata IP.
Bramy dostępowe AVSystem, łączące tradycyjną telefonię z VoIP dla małych i średnich firm.
Dariusz Bogusz
Najważniejszym kryterium stawianym przez polski rynek przy wdrażaniu rozwiązań FMC jest wciąż cena. To dobrze, pod warunkiem że mimo wszystko odpowiednio przemyśli się strategię komunikacyjną dla firmy. Naszym zdaniem nie należy podchodzić do tematu radykalnie, tj. wymieniać całego sprzętu od razu, a jedynie tak dostosować istniejącą infrastrukturę, aby spełniała założenia mobilności. Częstym błędem firm zaawansowanych technologicznie jest wdrażanie nowinek telekomunikacyjnych bez realnego zapotrzebowania biznesowego. A czasem wystarczy proste obliczenie na jednej kartce - czy zakup faktycznie będzie nam potrzebny? Podsumowując, sugerujemy instalację nowoczesnych platform SIP PBX oraz stosownych aplikacji, które oferują ewolucyjne dojście do pełnej konwergencji oraz wdrożenie usług, np. One Number Service, gdy zajdzie potrzeba biznesowa. W Polsce widzimy zainteresowanie usługami FMC wśród dwóch grup przedsiębiorstw: dużych firm, które stać na posiadanie własnej infrastruktury IMS (dość nikły popyt) oraz małe spółki, zainteresowane konwergencją czysto usługowo (większe zainteresowanie). Obawy firm najczęściej związane są z zagadnieniem bezpieczeństwa.
I nie chodzi tu o zwykłe szyfrowanie, ale o właściwą dostępność usługi umożliwiającą realizację usługi biznesowej. Chodzi głównie o to, by usługa była dostępna, poufna, niezaprzeczalna i weryfikowalna. Ważne jest, aby aplikacje FMC realizowały politykę bezpieczeństwa zgodnie z założeniami firmy. Operatorzy telekomunikacyjni, oferujący takie usługi, z reguły skupiają się na zapewnieniu dostępności usługi, natomiast po stronie przedsiębiorstwa zostawiają obowiązek stworzenia i zarządzania polityką bezpieczeństwa. Dlatego, jako Siemens, staramy się oferować zarówno zaawansowane systemy do zarządzania bezpieczeństwem korporacyjnym, jak i integracją obecnych systemów i infrastruktury wraz z nowymi platformami.