Exchange 2007 - rozwiązanie dla dużych
- Józef Muszyński,
-
- Thomas Henderson,
-
- Rodney Thayer,
-
- Joel Snyder,
- 10.04.2007
Zapis dziennika transakcji w węźle pasywnym
Jedna ze zmian będzie szczególnie ważna dla zarządzania polityką poczty elektronicznej. W Exchange 2007 wszystkie wiadomości - wewnętrzne lub przesyłane przez Internet - muszą przechodzić przez serwer transportowy, który stosuje reguły polityki i odpowiednie sterowanie. Może się to okazać nieefektywne dla ruchu typu użytkownik-użytkownik, ale zapewnia formalną zwartość systemu Exchange.
Podczas testów używano oddzielnego serwera transportowego do stosowania specyficznych polityk archiwizowania w odniesieniu do wiadomości wymienianych pomiędzy użytkownikami korzystającymi z klastrowanego serwera skrzynek pocztowych. Definiowanie tego typu polityki za pomocą kreatora Exchange Management Console okazało się proste.
Nowością, jaką wprowadzono w Exchange 2007, jest serwer Edge Transport - system, który nie jest połączony z domeną Active Directory, a przeznaczony jest do odbierania i wysyłania wiadomości przez Internet. Pomysł polegał na tym, aby zminimalizować zagrożenie bezpieczeństwa poprzez wyłączenie serwera z domeny. Serwer ten, oprócz funkcji dla niego właściwych, obsługuje narzędzia antyspamowe i antywirusowe.
V Nowa Management Console znacznie ułatwia zarządzanie Exchange 2007. Jednak takie skomplikowane zadania, jak zarządzanie IMAP, są wykonywane jedynie na poziomie CLI.
Mechanizm antyspamowy w Exchange 2007 nie jest konkurencyjny dla rozwiązań np. Symantec. Podczas testów osiągnięto wynik 81 do 83% przechwycenia spamu, a poziom fałszywych rozpoznań był dość wysoki: 2,1 do 2,3%. Rozwiązania Symantec i IronPort osiągnęły wynik 94% przechwyconego spamu, przy poziomie fałszywych rozpoznań poniżej 0,5%. To może oznaczać, że użytkownicy migrujący do Exchange 2007 mogą jednak pozostać przy dotychczas stosowanych bramach antywirusowych i antyspamowych.
Exchange 2007 z punktu widzenia strony klienckiej
Wszystkie ulepszenia serwera Exchange 2007 nic nie znaczą bez zapewnienia ich dostępności od strony klienckiej. W testach strony klienckiej stwierdzono, że chociaż w większości przypadków łatwo można połączyć się z zapleczem Exchange 2007, to jednak nie jest to całkiem bezproblemowe.
Nie jest oczywiście niespodzianką, że preferowanym przez Microsoft sposobem dostępu klienckiego do Exchange 2007 jest korzystanie z Outlook 2007, który jest elementem niedawno wydanego Office 2007 i jest dostępny wyłącznie na platformie Windows.
Chociaż serwer Exchange 2007 jest także otwarty na stosowanie innych klientów poczty elektronicznej, takich jak Thunderbird (składowa poczty elektronicznej Firefox) i starsze produkty poczty elektronicznej Microsoft Mac Office o nazwie Entourage, to jednak ten "niestandardowy" dostęp nie zapewnia mechanizmów pracy zespołowej, takich jak współdzielone kontakty, poczta, pliki/foldery, kalendarze grup i usługi Microsoft SharePoint.
Dostępność, jaką zapewniają klienty Exchange 2007, jest bardzo różnorodna. Uzyskanie prostego dostępu do poczty elektronicznej za pośrednictwem standardowych protokołów POP3 i IMAP jest powszechne i nie sprawiało kłopotów podczas testów.
W testach z powodzeniem użyto kilku klienckich aplikacji poczty elektronicznej, w tym klientów Thunderbird (pod Linuksem, Mac OS i Windows XP/Vista Ultimate), Apple Mail i Netscape, które pracowały bezproblemowo.
Exchange Server 2007 w różnych rolach