Ewolucja w sieciach NGN
- Adam Urbanek,
- 01.03.2005
Platforma dla operatorów
Zachowanie poziomu jakości usług (QoS)
Dla operatorów telekomunikacyjnych nowa architektura sieci NGN obejmuje trzy obszary utożsamiane jako:
- konwergencja sieci - w ramach której różnorodne sieci są tworzone w oparciu o wspólną, wydajną i bardziej ekonomiczną infrastrukturę IP;
- konwergencja usług klasy Triple Play - gdzie potrzebne są zaawansowane narzędzia do zarządzania aplikacjami i abonentami, związane ze świadczeniem usług opartych o transmisję danych, głosu i wideo, zarówno dla abonentów stacjonarnych, jak i bezprzewodowych;
- konwergencja aplikacji - w której upowszechnienie nowych możliwości oraz nowych urządzeń abonenckich daje operatorom podstawy świadczenia nowych, bardziej dochodowych usług.
Trzy rodzaje usług
W sieciach nowej generacji z etykietowaniem MPLS są udostępniane zarówno usługi podstawowe, jak i zaawansowane. Do tej pory największe zainteresowanie operatorów wzbudzały trzy podstawowe rodzaje usług: wąskopasmowe usługi głosowe, transportowe usługi IP danych oraz usługi łączone, oznaczane też jako zintegrowane. Zbiór usług wąskopasmowych zawiera obsługę tradycyjnych aplikacji głosowych dostępnych w sieciach stałych i telefonii ruchomej, usługi cyfrowe z integracją ISDN oraz realizacja połączeń typu centrex (IP centrex). Aplikacje wąskopasmowe obejmują także sterowanie zgłoszeniami głosowymi, implementowanie usług dodatkowych, wdrażanie usług sieci inteligentnej oraz taryfikowanie połączeń.
Druga grupa usług związana z transmisją IP lub przekazem danych jest czymś więcej niż tylko zwykłym transportem informacji, z takimi funkcjami, jak dostęp do Internetu czy poczty elektronicznej. Obejmuje ona także usługi sieci inteligentnej IN w komunikacji protokołem IP, usługi katalogowe oraz standaryzację procesów jakościowych QoS i uwierzytelnianie.
Trzeci rodzaj usług łączonych (lub zintegrowanych) zawiera aplikacje powstające w wyniku łączenia funkcji przesyłania głosu i danych. Podobnie jest w przypadku tradycyjnych usług głosowych, które można rozbudowywać, dodając do nich przesyłanie danych (powiadamianie o połączeniu, przesyłanie danych, zarządzanie profilami abonentów, zintegrowane przesyłanie wiadomości, usługi w lokalizacji bramy sieciowej, płatności za surfowanie po Sieci czy rozmowy przez Internet).
W rozwiązaniach najbardziej zaawansowanych dominuje przekaz obrazu w czasie rzeczywistym, który można łączyć z innymi usługami jednocześnie. Dla takich multimedialnych potrzeb stosuje się złożone rozwiązania implementowane w środowisku obsługi danych. Dotyczy to w szczególności sieci z protokołem IP, które podwyższają wymagania w zakresie sterowania usługami. Poza tym niezbędne jest rozszerzenie wymagań stawianych usługom głosowym, a dotyczących sterowania i nadzoru w czasie rzeczywistym - na usługi multimedialne.
Aplikacje Triple Play
Szerokopasmowa infrastruktura usługi Triple Play
Aplikacje Triple Play umożliwiają abonentom odbiór różnorodnych usług szerokopasmowych, obejmujących dostęp do Internetu z szybkością 1/10/100 Mb/s, przekaz setek kanałów telewizyjnych TV, realizację usług wideo na żądanie (VoD), dostęp do funkcji wirtualnego magnetowidu z filmoteki dostawcy (w miejsce dotychczasowych wypożyczalni kaset wideo), prowadzenie wideokonferencji tematycznych i specjalistycznych oraz realizację interaktywnych aplikacji obrazowych czy gier sieciowych, a także usług telefonii IP (VoIP) i wideotelefonii. Ważnym elementem tych zastosowań jest utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa sieci lokalnej, w celu zachowania prywatności dostarczanych usług. Narastająca powszechnie penetracja optycznych i miedzianych łączy szerokopasmowych w kierunku abonenta staje się motorem rozwoju tej usługi.
Operatorzy telekomunikacyjni już dostarczają przez stałe łącza szerokopasmowe nie tylko usługi związane z Internetem. Coraz częściej rozszerzają oni swoją działalność o usługi telewizyjne bądź wideo, dotąd znajdujące się w gestii operatorów telewizji kablowej CATV. Oprócz nich sprzedają oni także dostęp do muzyki, filmów, wideoklipów, serwerów gier komputerowych oraz co ciekawszych i płatnych serwisów tematycznych czy sportowych lub przekazów telewizji cyfrowej. Prekursorem tego typu usług jest włoski operator sieci metropolitalnej FastWeb, który świadczy obecnie takie usługi dla ponad 8 mln abonentów z Mediolanu i okolic.