Ethernus 2 - zarządzany przez przeglądarkę
- Michał Witkowski,
- 05.11.2007
Poczta elektroniczna
Eksport do pliku ustawień związanych z dostępem do internetu (interfejsy, firewall, proxy serwer) - niestety, to jedyne ustawienia serwera, które można zachować na wypadek awarii.
Jeśli pokusimy się o pakiet "bezpieczna poczta" (w cenie 1495 zł), co w dobie zalewu spamu i wirusów jest praktycznie koniecznością, pojawią się dodatkowe funkcje. Warto zwrócić uwagę na bogate możliwości tworzenia filtrów wiadomości. Przyjrzyjmy się też funkcjom umożliwiającym walkę ze spamem. Do dyspozycji mamy greylisting, białe i czarne listy (ze względu na domeny, adresy e-mail, adresy IP) oraz filtr (bayesowski) klasyfikujący na podstawie treści wiadomości. Mamy też możliwość korzystania z serwerów DNSBL. Nie przegapmy jednak linku edytuj listę serwerów. Bez zdefiniowania serwerów usługa będzie bezużyteczna, nie ma zaś predefiniowanej listy zaproponowanej przez producenta. Zakupienie pakietu "bezpieczna poczta" daje nam również ochronę antywirusową Panda PostfixSecure. W podstawowej usłudze program obsłuży 25 skrzynek, za 552 zł możemy dokupić następnych 25 licencji.
Podsumowując usługi pocztowe, za najbardziej dokuczliwy uważamy brak możliwości łatwego tworzenia skrzynek pocztowych w momencie tworzenia konta w systemie. Dobrze też byłoby gdyby użytkownik mógł posługiwać się wszędzie tym samym hasłem. Poza tym pocztę konfiguruje się intuicyjnie. Ponadto mamy do dyspozycji webmaila oraz możliwość dokupienia dość dobrego rozwiązania antyspamowego i antywirusa do sprawdzania poczty. Bardzo przydałaby się współdzielona książka adresowa (najlepiej nie tylko do webmaila, ale również dostępna np. przez LDAP) oraz predefiniowana lista serwerów DNSBL.
Bazy danych
W ramach standardowej licencji mamy dostęp do mySQL oraz Firebird. Jak zapewnia producent, dostępny standardowo jest również PostgreSQL, choć w naszej wersji przy tej usłudze widniał napis "brak licencji". Konfiguracja serwerów baz danych ogranicza się do wskazania miejsca przechowywania baz danych i ustalenia hasła administratora.
Kopie zapasowe
Status serwera - 100-proc. obciążenie serwera wygenerowane przez nieudane próby łączenia z serwerem aktualizacji.
Dla nagrywarki musimy dodatkowo zadeklarować rozmiar płyt. Jeśli chcemy robić kopie i na płytach CD, i na DVD, musimy dwa razy zdefiniować urządzenie z różnymi rozmiarami nośników i potem wybierać odpowiednie do typu włożonej płyty.
W trakcie wykonywania backupu nie ma żadnego wskaźnika postępu, nie wiemy więc kiedy operacja się zakończy. Kopię plików i folderów możemy odtworzyć w inne miejsce (wybieramy opcję dekompresja woluminu). Pojawi się wtedy we wskazanej lokalizacji dość dziwna struktura katalogów (naliczyliśmy pięć), w głębi której rozpoznamy już strukturę zachowanych folderów i plików. Dla serwerów baz danych warto zdefiniować oddzielne zadanie na każdą pojedynczą bazę. Niestety nie jest możliwe wybranie baz do odtwarzania i muszą zostać przywrócone na moment wykonania kopii wszystkie, które zostały zarchiwizowane w danym zadaniu. Tym bardziej nie jest możliwe odzyskanie kopii wybranej bazy danych do nowej bazy, a bardzo często potrzebne jest tylko odzyskanie jednej lub kilku tabel albo nawet wybranie z przywróconej kopii kilku rekordów.
Przydatne mogą się okazać niekiedy kopie poczty elektronicznej, trzeba jednak mieć świadomość, że możemy wrócić do stanu z chwili robienia archiwum, bezpowrotnie tracimy zaś wszystko co nastąpiło po nim. Bardzo przydałaby się możliwość odtwarzania pojedynczych skrzynek, ale niestety producent jej nie zaoferował.
Gdy pojawią się problemy
Ręczne sprawdzenie listy serwerów DNSBL. Jak widać kilka serwerów jest niedostępnych, w niektórych adres został znaleziony, w innych zaś nie figuruje.
Jeśli potrzebna nam będzie pomoc techniczna na dalszym etapie użytkowania, musimy wykupić któryś z czterech pakietów wsparcia technicznego. Najprostszy - standard zapewnia pomoc telefoniczną w dni robocze i reakcję (zdalną przez wspomniany VPN) w ciągu 48 godzin od zgłoszenia problemu. Pakiet kosztuje niecały 1000 zł. W najbardziej zaawansowanej wersji platinium możemy liczyć na pomoc telefoniczną przez całą dobę, zdalną próbę usunięcia problemu w ciągu czterech godzin od jego zgłoszenia, oraz jeśli zajdzie taka potrzeba, wizytę specjalisty w ciągu doby od zgłoszenia problemu. Roczny abonament za pakiet platinium wynosi niecałe 4000 zł.