Email jak SMS
- Andrzej Maciejewski,
- 07.04.2006, godz. 11:51
Od niedawna usługa BlackBerry dostępna jest w sieciach całej trójki polskich operatorów komórkowych. Jej zwolennicy twierdzą, że dzięki BlackBerry można np. odczytać pocztę elektroniczną w windzie czy stojąc w korku, kiedy nie ma możliwości uruchomienia notebooka i sprawdzenia nowych wiadomości.
Usługa BlackBerry oferowana jest wyłącznie w sieciach komórkowych. Kanadyjska firma Research in Motion (RIM) stosuje bowiem na całym świecie identyczny model sprzedaży. Jej wdrożenie u operatorów nadzorują pracownicy RIM, zaś centrum monitorujące działanie sieci w Europie znajduje się pod Londynem w miejscowości Egham. Z kolei za kontakty biznesowe na terenie Europy odpowiada biuro niemieckie.
Terminal 7290 dostępny u polskich operatorów
Operatorzy ukrywają informacje na temat liczby użytkowników BlackBerry, zasłaniając się tajemnicą handlową. Pierwszą pulę zainteresowanych zgarnęła PTC. Z wyliczeń IDC Poland wynika, że w pierwszej połowie 2005 r. sprzedano kilkaset sztuk terminali. Operatorzy liczą na kilka tysięcy użytkowników. Nie zanosi się zatem, aby usługa przyniosła w Polsce znaczne przychody, chociaż na całym świecie z BlackBerry korzysta 5 mln użytkowników. Debiut usługi nastąpił w 1999 r. Po roku korzystało z niej 25 tys. użytkowników, a przychody spółki wyniosły 47,3 mln USD. W 2005 r. było to już 1,3 mld USD. Według najnowszych danych, przychody RIM w 2006 roku obrachunkowym sięgnęły 2,07 mld USD. Zysk netto spółki wyniósł 382 mln USD (213 mln USD rok wcześniej).
Na polski rynek
Popularność BlackBerry na Zachodzie skłoniła i polskich operatorów komórkowych do nawiązania współpracy z Research in Motion i dołączenia do 150 innych sieci, które włączyły usługę do oferty. Finansowe szczegóły umów pomiędzy polskimi operatorami a kanadyjską firmą pozostają tajemnicą. Kontrakt operatora z RIM przewiduje na ogół zakup startowej puli terminali i licencji na oprogramowanie. Ponadto operator musi wdrożyć rozwiązania billingowe, które będą służyć rozliczaniu się z Research in Motion oraz zestawić dedykowane łącze do centrum w Egham.
Gartner: popularność BlackBerry wskrzesiła rynek PDA
Koszty uruchomienia usługi związane są z zakupieniem oprogramowania i terminali, a następnie opłacaniem abonamentu za każdego użytkownika. "Klient płaci za funkcjonalność, nie za łącze czy wykorzystywaną transmisję GPRS, a więc za możliwość przesyłania listów, czy - w przypadku wersji korporacyjnej -- synchronizacji kalendarza i książki adresowej. Opłata nie zależy od intensywności korzystania z BlackBerry" - mówi Bartosz Szczerbiński. W Erze miesięczna opłata za wersję korporacyjną wynosi 80 zł netto, wersja Prosumer (dostępna jako blueconnect e-mail) kosztuje 50 zł netto. Orange za wersję korporacyjna także pobiera 80 zł netto, a Plus 74 zł netto. Ceny terminali BlackBerry 7290 zależą od kupowanej z nimi taryfy.
Serwer, transmisja, terminal
Usługa BlackBerry składa się z trzech podstawowych elementów: instalowanego w firmie oprogramowania BlackBerry Enterprise Server, automatycznie podtrzymanego stałego połączenia GPRS zestawianego przez operatora w ramach specjalnie utworzonego punktu dostępowego (APN - BlackBerry.net) oraz terminali wspierających usługę BlackBerry produkowanych przez Research in Motion lub wybranych modeli Nokii (9300 i 9500) Sony Ericsson (P910i) i Siemensa (SK65). Czas wdrożenia usługi zależy od posiadanej przez firmę infrastruktury. Najpełniejszy jego zakres obejmuje zakup i instalację oprogramowania serwera pocztowego wraz z odpowiednią liczbą licencji, zakup terminali i uruchomienie usługi na kartach SIM. Wdrożenie usługi mogą przeprowadzić firmy zewnętrzne. "Do zadań integratora należeć będzie instalacja sprzętu, oprogramowania, wykonanie konfiguracji terminali i przeprowadzenie wstępnego szkolenia" - wyjaśnia Przemysław Bukato. W przypadku międzynarodowej korporacji można wykorzystać już istniejące oprogramowanie BlackBerry zainstalowane w centrali firmy.
Terminal z nowej serii 8700