Efektywne zarządzanie wiedzą
- Sławomir Lipski,
- 29.05.2009
Korzyści w kryzysie
Zwiększenie wydajności i optymalizacja procesów biznesowych, zarządzanie wiedzą mogą pomóc w:
• budowaniu przewagi konkurencyjnej;
• skuteczniejszej identyfikacji obszarów kapitałochłonnych i lepszej kontroli wydatków;
• wspieraniu obszarów dających zyski;
• zabezpieczeniu firmy przed odpływem wiedzy wraz ze zmianami kadrowymi;
• ułatwieniu dostępu do wiedzy i doświadczeń członkom zespołu.
Nawet częściowe wykorzystanie posiadanych systemów w celu gromadzenia uporządkowanych i skategoryzowanych informacji, które wspomagają obsługę procesów biznesowych, w dłuższym czasie może podnieść wydajność procesów. Natomiast to, czy wykorzystamy posiadane narzędzia, czy też zdecydujemy się na inwestycje w nowe, zależy od potrzeb uprzednio zdefiniowanych w strategii zarządzania wiedzą.
Wdrażając nowe narzędzia, warto rozpocząć poszukiwania tańszych rozwiązań. Przykładami takich działań jest m.in. rozwój kompetencji i podnoszenie wiedzy merytorycznej pracowników lub wdrożenie produktu do e-learningu. Znalezienie dostawcy oferującego wynajmowanie platformy e-learning w modelu SaaS dodatkowo obniża koszty.
Zobacz również:
Dobór narzędzi
Jak wspomniano, zarządzanie wiedzą nie musi się wiązać z wdrażaniem kolejnego systemu w organizacji. Często wystarczy umiejętnie wykorzystać posiadane narzędzia. Gromadzenie wiedzy nie może być dla pracowników merytorycznych głównym zadaniem. Umiejętne przystosowanie elementów gromadzenia wiedzy, np. do systemu obsługi procesów biznesowych w firmie, z czasem może przynieść wymierne korzyści. Aby usprawnić całość funkcjonowania środowiska pracy użytkowników merytorycznych, należy sięgnąć po narzędzia określane obecnie w świecie IT jako Information Workplace Platform. Na rynku korporacyjnym prym wiodą Microsoft i IBM, ale w czołówce są również tacy dostawcy, jak Oracle, Adobe, EMC, SAP czy Google. Trudno wskazać produkty jednoznacznie skupiające się na zarządzaniu wiedzą jako głównym celu. Wszystkie te narzędzia wspomagają procesy gromadzenia i wykorzystania wiedzy oraz pomagają w realizacji strategii zarządzania wiedzą, ale nie zrealizują jej za nas. Duże organizacje, posiadające zasoby projektantów i programistów, mogą pokusić się o budowę własnych rozwiązań. Takie produkty będą najlepiej dostosowane do specyfiki działalności i kultury danej organizacji i niekoniecznie pociągnie to za sobą większe koszty niż wdrażanie zewnętrznych rozwiązań. Jednak w przypadku zmian kadrowych w zespole projektowym to podejście niesie ze sobą większe ryzyko odnośnie powodzenia projektu i jego przyszłości.