E-biznes od kuchni: Pf.pl
- Michał Grzechowiak,
- 24.12.2007, godz. 09:06
Użytkownicy
Zgodnie z wynikami badania Megapanel PBI/Gemius we wrześniu br. strony Pf.pl odwiedziło ok. 2,56 mln użytkowników, a ich łączny zasięg wyniósł 18,55%. Przedstawiciele serwisu nie chcieli nam zdradzić liczby zarejestrowanych kont, ale ponieważ korzyści z rejestracji dla przeciętnego internauty są raczej niewielkie (możliwość zapisania preferencji i kilku firm lub miejsc na mapie), nie jest to szczególnie ważne.
Kto odwiedza Pf.pl? Serwis jest dość uniwersalny, ale nieco częściej korzystają z niego kobiety (53,83%) niż mężczyźni. Pod względem wieku najbardziej aktywne są grupy 15-24 (37,1%), 25-34 (24,85%) i 35-44 (15,93%). Przeciętny użytkownik Pf.pl ma przeważnie średnie (24,82%) bądź wyższe (18,98%) wykształcenie, nadreprezentacja występuje też w grupie deklarującej wykształcenie podstawowe (1,08%).
Eniro Polska
Miejsce zamieszkania w przypadku tego serwisu nie odgrywa zbyt wielkiej roli. Nadreprezentowani są internauci z miast liczących do 200 do 500 tys. mieszkańców (12,93%), od 500 tys. wzwyż (16,9%), a także z mniejszych: od 50 do 100 tys. (9,93%) i poniżej 20 tys. (14,82%).
Użytkownicy Pf.pl deklarują dochód netto nie przekraczający 1000 zł (20% nadreprezentacja) albo pomiędzy 2001 a 3000 zł (o 11,4% więcej w stosunku do średniej dla internetu). Z internetu korzystają codziennie lub prawie codziennie (73,88%), a kontakt z siecią mają albo dłużej niż pięć lat (16,5% nadreprezentacja) albo też krócej niż pół roku (grupa nadreprezentowana o 6,7%).
Pf.pl od kuchni
Pf.pl prowadzi Eniro Polska Sp. z o.o. (wcześniej Panorama Polska Sp. z o.o.) należąca do jednej z większych spółek z branży "yellow pages" w Europie - Eniro AB. Grupa Eniro posiada filie w pięciu krajach (Szwecja, Norwegia, Dania, Finlandia, Polska), a jej akcje notowane są na giełdzie papierów wartościowych w Sztokholmie (symbol: ENRO).
Piotr Dębski
Serwisem internetowym od samego początku zajmuje się Piotr Dębski, który w Eniro Polska pełni funkcję kierownika ds. rozwoju biznesu. Ponieważ baza danych jest wspólna dla Pf.pl i książkowej Panoramy Firm, zespół Pf.pl zajmuje się tylko obsługą sprzedaży, marketingiem i technologią. W tej chwili tworzy go około piętnastu pracowników: cztery osoby z działu Marketing & Media, trzy osoby z działu IT, a także pięć osób z firmy NetSprint, która odpowiada za wyszukiwarkę, oraz trzy osoby z PPWK (mapy i interfejs do ich obsługi).
Serwery Pf.pl ulokowane są w centrum danych GTS Energis w podwarszawskim Piasecznie. Główna siedziba Eniro Polska, a zarazem centrum dowodzenia serwisu, mieści się natomiast w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 41 (Mokotów Business Park, budynek Mercury).
Marketing
Eniro Polska
Tego typu akcje zdarzają się raczej rzadko. Jak powiedział nam Piotr Dębski, główne działania promocyjne prowadzone przez zespół Pf.pl związane są z obecnością w popularnych wyszukiwarkach (SEM i SEO).