Dziesięć Radeonów HD2000 z DX10

  • Juliusz Kornaszewski,

Mnożenie trójkątów

Model HD 2600 XT ma chłodzenie jednoslotowe, widoczna na zdjęciu przejściówka dołączana jest do wszystkich modeli HD 2000. Pozwala na obsługę audio i wideo po złączu HDMI

W procesorze znajdziemy także sprzętowo realizowaną tesselację, czyli mechanizm dokonujący na drodze sprzętowej podziału trójkątów na mniejsze elementy, a przez to zwiększający szczegółowość obrazu. Tesselacja w Radeonach HD 2000 może mieć do 16 kroków (16x). Można powiedzieć, że jest to rozwinięcie znanej już z wcześniejszych Radeonów funkcji Truform. O tym, czy zobaczymy wykorzystanie sprzętowej tesselacji w praktyce zadecydują producenci gier. Szczególnie dobrze może się sprawdzić w takich zastosowaniach jak generowanie dużych obszarów (góry, drogi, równiny, itp) oraz zwiększanie szczegółowości postaci (możliwe jest skorzystanie z trybów tesselacji obejmujących jedynie określony obszar obiektu, jest to tzw. tesselacja adaptacyjna).

Lepsze wygładzanie

W nowych Radeonach pojawił się kolejny tryb wygładzania pełnoekranowego. Nazwano go CFAA czyli Custom Filter Anti-Aliasing. Użytkownik może samodzielnie ustalać różne warianty wygładzania (w tym wiele nowych, gdzie próbki pikseli pobierane są nie tylko z określonego bloku obrazu, lecz także z części sąsiadujących pól). CFAA może maksymalnie pracować w trybie 24x. Oczywiście wygładzanie może jednocześnie być uruchomione z funkcjami HDR (teraz realizowanymi ze 128-bitową precyzją). Nowym trybem wygładzania jest też 8-krotny MSAA (Mulli-Sample AA), który jak wynika z naszych testów daje bardzo dobry współczynnik wydajności do jakości obrazu.

Radeon HD 2600 PRO ma mniejszy układ chłodzenia niż wersja XT. Zapotrzebowanie na energię jedynie 45 W