Dziesiątka najbardziej znaczących stron WWW
- Anna Meller,
- 05.01.2004, godz. 10:15
Największą rzeszę użytkowników przyciągają w Sieci miejsca, które umożliwiają komunikację, poznawanie nowych osób, wyszukiwanie informacji oraz pobieranie muzyki w formacie MP3. Internet najczęściej traktowany jest jako medium, dzięki któremu rozkwita życie towarzyskie – taki trend zaobserwowali analitycy z Nielsen//NetRatings.
Badania trendów prowadzone były przez 5 lat – podał serwis BBC Online. Okazało się, że użytkownicy wykorzystują przede wszystkim interaktywny aspekt Sieci. Poznawanie nowych przyjaciół, wymiana informacji między nimi, możliwość napisania czegoś o sobie w blogu i otrzymania do tej wiadomości komentarza to najczęstsze działania online podejmowane przez internautów.
Znacznie rzadziej użytkownicy korzystają z opcji oglądania filmów czy słuchania radia w Internecie – podaje Nielsen//NetRatings.
Analitycy pokusili się również o stworzenie listy stron, które miały największy wpływ na zachowania internautów. Na najwyższej pozycji w rankingu znalazło się Google.com. Internauci traktują serwis jako miejsce, dzięki któremu mogą w szybki sposób pozyskać interesujące ich informacje. Spora część użytkowników żyje w przeświadczeniu, że jeżeli czegoś nie może znaleźć przez wyszukiwarkę Google, to znaczy, że takich danych w ogóle nie ma w Internecie. Co więcej, w języku angielskim słowo „google” zaczęło funkcjonować jako czasownik. „Zgooglować” kogoś znaczy znaleźć o nim informacje.
Na drugim miejscu w rankingu uplasował się serwis aukcyjny eBay. Internauci z łatwością pozbywają się i zakupują rzeczy przez Sieć. Aukcje online bardzo często postrzegane są jako świetne okazje do zrobienia tańszych zakupów albo możliwość odszukania czegoś unikatowego. Tym samym okazuje się, że minął już strach i nieufność do prowadzenia transakcji online. Potwierdza to również obecność sklepu Amazon.com na 6 miejscu top listy.
Dwa kolejne miejsca w rankingu zajęły strony poświęcone programom do komunikacji: Microsoft Outlook oraz AOL Instant Messenger. Jak podkreślają analitycy z Nielsen//NetRatings, przez kolejne lata internauci najbardziej wykorzystywać będą komunikacyjny charakter Internetu. Nie bez przyczyny zatem wzrosła popularność takich serwisów jak Friends United czy Blogger.com. Użytkownicy nie boją się zaistnieć w Sieci, podać swoje dane osobowe czy przedstawić sprawy prywatne z własnego życia.
Jak wskazują przedstawiciele Nielsen//NetRatings, największą popularnością użytkowników cieszą się te miejsca w Internecie, które stanowią w naszej rzeczywistości odpowiedniki pasaży sklepowych czy centrów handlowych – można tam zrobić zakupy, spotkać znajomych, porozmawiać. W przyszłości, kiedy upowszechnią się łącza szerokopasmowe internauci będą częściej korzystali z telewizyjnych i radiowych przekazów w Internecie. Zwiększy się również liczba wymienianych plików – nie tylko muzycznych, ale także i filmowych.
NAJBARDZIEJ ZNACZĄCE STRONY WWW:
1. Google
2. eBay
3. Microsoft Outlook (serwis internetowy poświęcony programowi)
4. AOL Instant Messenger
5. Napster
6. Amazon
7. Friends Reunited
8. Easyjet
9. Kelkoo
10. Blogger
Źródło: Nielsen//NetRatings 2003