Drugie życie PDA
- Andrzej Maciejewski,
- 06.05.2005, godz. 10:25
Z analiz Gartnera wynika, że nastąpił nieoczekiwany wzrost sprzedaży w tej kategorii urządzeń przenośnych. Sprzedaż PDA w I kw. wzrosła o 25 proc. do 3,4 mln sztuk. Motorem napędowym okazał się popyt na bezprzewodowy dostęp do poczty elektronicznej, który oferują palmtopy nowej generacji. Być może analitycy zbyt wcześnie przwidywali zmierzch rynku PDA.
Gartner: światowy rynek PDA w I kw. 2005 r
Jedni dostawcy święcą triumfy, drudzy odczuwają gorycz utraty udziałów rynkowych. Zdaniem Gartnera, największym dostawcą komputerów typu handheld jest teraz Research in Motion (RIM), który po I kw. kontroluje 20,8 proc. światowego rynku. Dla porównania PalmOne zanotował spadek udziału z 30,5 do 18 proc. Dostawy RIM wzrosły o 76 proc. do 711 tys. sztuk. Dobrze radził sobie także Dell, który zwiększył sprzedaż o 33 proc. do 217 tys. sztuk.
Gartner: światowy rynek systemów operacyjnych urządzeń PDA I kw. 2005
Blisko 55 proc sprzedanych PDA oferowało łączność za pomocą WLAN lub sieci komórkowej. Średnia cena urządzenia wrosła o 15 proc. do 406 USD za sztukę - najwięcej odkąd Gartner rozpoczął badanie tego segmentu komputerów mobilnych. Do najpopularniejszych modeli należały urządzenia z pełną klawiaturą QWERTY oraz dużymi wyświetlaczami.
Zestawienia Gartnera nie uwzględniają smartfonów Treo 650 produkcji PalmOne oraz BlackBerry 7100, ale biorą pod uwagę palmtopy HP - iPaq 6315 oraz modele Nokia 9300 oraz 9500.