Dopasowanie biznes-IT

  • Remigiusz Orzechowski,

Charakterystyka liderów

Rys.3

Charakterystykę liderów (przedsiębiorstwa osiągające dojrzałość procesów odpowiedzialnych za dopasowanie biznes-IT na poziomie 3) przeprowadzono, biorąc pod uwagę strukturę wydatków na IT, dojrzałość aplikacji IT niezbędnych do realizacji strategii przedsiębiorstwa, wykorzystywanie outsourcingu IT, stosowanie metod zwiększających dopasowanie biznes-IT, wykorzystanie metod/miar/narzędzi oceny efektywności inwestycji IT oraz stosowanie standardów/norm/rozwiązań do zarządzania IT:

Rys.4

Liderzy posiadają strukturę wydatków na IT wyraźnie odmienną od pozostałych firm. Wydają zdecydowanie mniej na utrzymanie i rozwój posiadanej infrastruktury i aplikacji IT, koncentrując się na wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań o charakterze przełomowym, pozwalających uzyskać przewagę konkurencyjną (rysunek 9).

Rys.5

Liderzy wydają mniejszą część środków w porównaniu do pozostałych firm na inwestycje w infrastrukturę oraz aplikacje transakcyjne (automatyzujące proste czynności operacyjne), koncentrując się na aplikacjach analitycznych i transformacyjnych (wpływających na zmianę modelu biznesowego przedsiębiorstwa i pozwalających zdobyć przewagę nad konkurencją). Ten trend jest zgodny z wynikami badań prowadzonych przez naukowców MIT Sloan School of Management wśród najbardziej zyskownych przedsiębiorstw światowych.

Zobacz również:

Rys.6

Wszystkie kategorie aplikacji IT wykazują większą dojrzałość wśród liderów w porównaniu do pozostałych firm. Oznacza to, że aplikacje IT wykorzystywane przez liderów w większym stopniu wspierają realizację ich strategii, zatem mniejsza jest luka dopasowania biznes-IT.

Rys.7

Liderzy wolą korzystać z częściowego (selektywnego) outsourcingu IT (53% wobec 39%). Tendencja do wydzielania na zewnątrz wybranych fragmentów IT jest zgodna z trendami światowymi. Dużo częściej wykorzystują także wszystkie z proponowanych metod minimalizacji luki dopasowania biznes-IT. Szczególny nacisk kładą na metody pomiaru efektywności i wartości dostarczanej przez IT.

Liderzy dużo częściej wykorzystują wszystkie z zaproponowanych metod/miar/narzędzi służących do oceny efektywności inwestycji w IT (m.in. analizę kosztów i korzyści, ABC, ROI, TCO, NPV). Jednak wykorzystywanie przez liderów określonych metod/miar/narzędzi nie zawsze idzie w parze z oceną ich efektywności dokonaną przez te firmy (rysunek 11). Przykładowo, strategiczna karta wyników IT znajdująca się w grupie trzech najbardziej efektywnych metod jest stosowana najrzadziej. Jednocześnie ta metoda jest stosowana nawet nieco częściej przez pozostałe firmy.

Rys.8

Rys.9

W większości przypadków liderzy wykorzystują w większym zakresie różnego rodzaju standardy, normy i rozwiązania do zarządzania IT. Szczególną uwagę zwraca dużo częstsze wykorzystywanie ITIL, który w największym stopniu wpływa na poprawę dopasowania biznes-IT. Jednocześnie zastanawiające jest, że liderzy rzadziej korzystają z normy zarządzania jakością ISO 9000, która ma również duży wpływ na minimalizację luki dopasowania biznes-IT. Wydaje się, że liderzy wybierają w tym obszarze standardy lepiej dopasowane do realiów działów IT (np. ITIL), które dodatkowo nie posiadają wad norm ISO (np. nadmierne usztywnienie organizacji, nie pozwalające szybko reagować na zmiany w otoczeniu). Jednak nawet liderzy korzystają stosunkowo rzadko ze standardów dedykowanych do zarządzania IT.

Podsumowanie

Rys.10

Badania wykazały ogólnie niski poziom zarządzania technologiami informacyjnymi, przejawiający się niską dojrzałością aplikacji IT, strukturą wydatków na IT ukierunkowaną na najprostsze rozwiązania, rzadkim stosowaniem selektywnego outsourcingu IT, a także niezbyt częstym wykorzystywaniem standardów i dobrych praktyk do zarządzania IT oraz metod poprawiających dopasowanie.

Rys.11

Dojrzałość procesów odpowiedzialnych za dopasowanie biznes-IT w badanych firmach była średnia (2,8 w skali od 1 do 5). Najbardziej dojrzałe były procesy odpowiedzialne za nadzór IT (3,1), a najmniej - pomiar wartości dostarczanej przez IT (2,4). W efekcie przedsiębiorstwa często nie wykorzystują szans, jakie oferują rozwijające się technologie informacyjne, i nieefektywnie wydają środki na IT.

Badania wykazały ponadto brak korelacji między zyskownością badanych przedsiębiorstw a dojrzałością procesów odpowiedzialnych za dopasowanie biznes-IT. W związku z tym nawet najbardziej rentowne spółki mają jeszcze duże możliwości bardziej efektywnego budowania swojej wartości z wykorzystaniem IT poprzez minimalizowanie luki dopasowania biznes-IT. .CIO

Autor jest wykładowcą w Szkole Głównej Handlowej, trenerem i doradcą.

<hr>

Przypisy:

<sup>1</sup>J. N. Luftman, "Competing in the Information Age. Align in the Sand. Second Edition", Oxford University Press 2003, s. 5 - 6.

<sup>2</sup>R. Orzechowski, "Dopasowanie strategiczne technologii informacyjnych", [w:] Edward Urbańczyk (red. nauk.), "Strategie wzrostu wartości przedsiębiorstwa. Teoria i Praktyka", Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, czerwiec 2006.