Dom na kółkach

  • Piotr R. Frankowski,

W USA tak żyje się na emeryturze, na wakacje tak jeżdżą Skandynawowie, Niemcy i Włosi. U nas to nadal nowy sposób spędzania wolnego czasu, ale ostatnio zyskujący na popularności – chodzi o samochody kempingowe.

W USA tak żyje się na emeryturze, na wakacje tak jeżdżą Skandynawowie, Niemcy i Włosi. U nas to nadal nowy sposób spędzania wolnego czasu, ale ostatnio zyskujący na popularności – chodzi o samochody kempingowe.

Hymer Camp

W USA samochody tego typu, nazywane RV (Recreational Vehicles), buduje się często na podwoziach dużych samochodów ciężarowych lub autobusów i rutynowo przyczepia się do nich na sztywnych holach duże samochody osobowe i terenowe.

Zobacz również:

W Europie bazą do budowy takich aut są najczęściej popularne samochody dostawcze o masie własnej do 3,5 tony – które można prowadzić, posiadając prawo jazdy kategorii B. Niestety, i tak do centrów wielu zabytkowych miast nie da się nimi wjechać – dlatego warto wozić ze sobą skuter albo przynajmniej rowery.

Istnieją różne poziomy komplikacji samochodów kempingowych, czyli camperów. Pierwszy – normalny samochód dostawczy w wersji osobowej, kanapy rozkładane jako tymczasowe łóżka, brak prawdziwej łazienki i kuchni. Drugi – samochód dostawczy z dobudowanym nadwoziem kempingowym, z łazienką i kuchnią. Typ trzeci jest taki jak drugi, ale użytkowy rodowód samochodu nie jest widoczny – na podwoziu samochodu-dawcy montuje się bowiem kompletnie nowe nadwozie. Co oczywiste, ten rodzaj campera jest najdroższy i najbardziej prestiżowy.

Część samochodów kempingowych nadaje się do wykorzystania całorocznego, ze względu na odpowiednią izolację cieplną oraz instalację ogrzewania, część przeznaczona jest do krótkotrwałych wyjazdów latem. O ile niemieccy emeryci często inwestują we własne pojazdy tego typu, kupowane na własność, o tyle w południowej Europie popularne jest wynajmowanie samochodów kempingowych. Należy się spodziewać, że w najbliższych latach i w Polsce wzrośnie popularność wypoczynkowych domów na kółkach – początkowo ze względu na napływ używanych pojazdów kempingowych z Europy Zachodniej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com