Dlaczego outsourcing to pasmo porażek?

  • Szymon Augustyniak,

Obszerniejszy w stosunku do publikacji w bieżącym wydaniu magazynu CIO zapis rozmowy z Ezio Viola, General Manager TIG oraz Rosario Piazzese, Partner and IIOM European Lead Regional Examiner z firmy badawczo-doradczej The Innovation Group (TIG) współpracującej z International Institute for Outsource Management (IIOM), która przygotowuje certyfikaty dla firm outsourcingowych.

Po klubowej debacie o outsourcingu, która odbyła się 12 maja br., kontynuujemy dyskusję. Udało nam się porozmawiać z przedstawicielami jedynego ośrodka certyfikującego firmy outsourcingowe.

Rosario Pazzese, Partner and IIOM European Lead Regional Examiner

Ezio Viola, General Manager TIG

CIO: Skąd się bierze brak sukcesów w outsourcingu?

Ezio Viola, General Manager TIG

Rosario Piazzese, Partner and IIOM European Lead Regional Examiner:

Na przestrzeni 15 lat branża outsourcingowa nie była w stanie dowieść swoich możliwości zniwelowania albo przejęcia ryzyka strategii sourcingowej przedsiębiorstw. Jeśli spojrzeć na etapy: ewaluacja/selekcja, przejścia do modelu outsourcingu i działalność w tym modelu, obserwujemy efekt kaskadowy, kiedy to niedostatki z wczesnych etapów przechodzą do kolejnych wywołując coraz szersze negatywne konsekwencje. Ponieważ outsourcing NIE JEST wydarzeniem o charakterze standardowym, każdy przypadek kontraktu usługowego musi podlegać spójnej i pragmatycznej procedurze. Brak doświadczenia stwarza warunki, w których kupujący skłania się ku "bezpiecznym" rozwiązaniom (np. wybiera duże, znane marki) aby skonstatować - zbyt późno - że są nie mniej ryzykowne. Selekcja zaczyna się od wyboru bezpiecznych obszarów do outsourcingu (dobrze opisują to Brown i Wilson w swej Czarnej Księdze Outsourcingu -http://www.theblackbookofoutsourcing.com/), ale potem często przeskakuje się do etapu oceny możliwości dostarczenia usługi, jakie firma outsourcingowa posiada i zapewniła. Pomija się tym samym ważne oszacowania powodzenia przedsięwzięcia z punktu widzenia zdolności przetrwania i zdolności do rozwoju firmy.

Zobacz również:

Czy kupujący są odpowiednio przygotowani do stosowania outsourcingu jako narzędzia strategicznego?

Gotowość firmy do kupowania outsourcingu strategicznie wynika z możliwości oceny potencjału dostawcy. Z możliwości oceny własnej biznesowej decyzji o outsourcingu. Nie ma obszaru gdzie oczekiwania byłyby tak rozdmuchane, aby następnie prowadzić do przykrego odkrycia, że znaczną część oszczędności trzeba przeznaczyć na zarządzanie relacjami z dostawcą.

Zarówno dostawcy jak i kupujący nie są gotowi na ustanowienie w sposób efektywny specjalnej relacji. Brak na przykład zrozumienia modelu działania dostawców outsourcingu i tego, które obszary i kiedy można wyprowadzać poza firmę. Kupujący stoją także wobec wyzwania szybko zmieniających się modeli biznesowych. Z tego i innych powodów nie wolno opierać swoich założeń i oczekiwań odnośnie outsourcingu tylko na danych i parametrach dostarczanych przez dostawców. Potrzeba minimum dwóch punktów weryfikacji.

Na przykład zapytać o certyfikację outsourcera... Na czym polegają certyfikacje Innovation Group?

Global Star Certification (GSC) to certyfikacja IIOM dla firm outsourcingowych, którą w Europie propaguje i której udziela The Innovation Group. Obejmuje 22 kluczowe obszary procesów uwzględniając aspekty biznesowe i operacyjne. Na tej podstawie określa się dojrzałość i prawdopodobieństwo powodzenia outsourcingu w przypadku danej firmy. Pozwala to na odejście od praktyki dziś powszechnej, kiedy to zamiast stosować pragmatyczne i spójne zasady procesu zaopatrzeniowego, podpisuje się kontrakty w ciemno, obstawiając jak los na loterii.

Jaki model i jakie praktyki outsourcingu Państwo rekomendujecie? Czy na przykład tworzenie Biura Outsourcingu to dobry pomysł?

Nie istnieje idealny model outsourcingu. Dostawcy i klienci powinni, posługując się wspólnym językiem, oceniać każdy przypadek indywidualnie. IIOM oraz TIG pracują nad stworzeniem takiej jednolitej kultury usługi outsourcingowej.

Stworzenie Biura Outsourcingu powinno wynikać z kontekstu i wymiaru ekonomicznego. Stosownie do liczby kontraktów outsourcingowych, którymi zarządza firma. Ulokowanie takiej struktury jest z kolei drugorzędne wobec wymogu wprowadzenia odpowiedniego zarządzania oraz autoryzacji.

W jaki zatem sposób poprawić efektywność outsourcingu?

Trzeba pracować nad stanem wiedzy o outsourcingu. Pod wieloma względami, na przykład komunikacji, zarządzania relacjami, przechodzenia, miar i standardów, zarządzania projektami. Niekiedy obie strony kontraktu powinny poszukać wsparcia i arbitrażu trzeciej strony w obszarach, w których brak im doświadczenia i kompetencji.

**************************

The Innovation Group (TIG) to firma badawczo-doradcza, m.in. we współpracy z International Institute for Outsource Management (IIOM) oferuje usługi wsparcia w różnych etapach i we wszystkich obszarach outsourcingu. Dostarcza także certyfikaty jakości firmom outsourcingowym, dotychczas przyznała je 70 firmom na świecie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com