Czy usługi mogą zapewnić bezpieczeństwo IT

  • Wiesław Pawłowicz,

Czy bezpieczeństwo jako usługa stanie się już wkrótce podstawowym modelem ochrony firmowych systemów IT przed zagrożeniami? Analitycy Gartnera są przekonani, że taki kierunek rozwoju technologii zabezpieczeń jest nieunikniony i przytaczają poważne argumenty. Podobne opinie są też prezentowane w raportach IDC.

Jeśli ktoś śledzi doniesienia o nowych zagrożeniach, zaawansowanych technikach ataków, udanych włamaniach do firm i instytucji, kradzieży danych i cyberszpiegowskich kodach, które zostały wykryte po 5 latach ich funkcjonowania, to może pomyśleć, że jest to w znacznym stopniu marketing producentów systemów bezpieczeństwa. Niestety, jest to marketing oparty na rzeczywistych faktach i nawet jeśli dana firma nie doświadczyła jeszcze poważnej utraty krytycznych danych lub ataków paraliżujących jej system IT, nie oznacza to, że jest bezpieczna. Z drugiej strony taki zalew informacji o zagrożeniach nie musi sprzyjać producentom, bo wywołuje zwątpienie w sensowność dużych inwestycji w systemy zabezpieczeń, które i tak nie zapewnią niezawodnej ochrony.

W najlepszej sytuacji są analitycy zajmujący się bezpieczeństwem i jego zagrożeniami. Mogą spokojnie doradzać, co należy zrobić, o czym pamiętać i w jakie rozwiązania inwestować, aby zminimalizować prawdopodobieństwo nieszczęścia. A co zrobi użytkownik i ile jest w stanie zainwestować w zabezpieczenia – to już jego sprawa.

Zobacz również:

Czy więc cyberprzestępcy opanują sieć, co w praktyce oznacza, że zaczną rządzić prawie całym światem? Na razie to tylko futurystyczne czarnowidztwo, a jak wynika z historii, zawsze pojawia się zmiana i jakieś nowe rozwiązania przywracające równowagę.

W przypadku systemów zabezpieczeń być może będzie to model usługowy i rozwiązania działające w chmurze. Przewidują to analitycy Gartnera. Z kolei IDC prognozuje popularyzację nowej generacji inteligentnych narzędzi do wykrywania i unieszkodliwiania ukrytych, szkodliwych kodów, określanych jako STAP (Specialized Threat Analysis and Protection).

Rynek usług bezpieczeństwa

Gartner prognozuje, że rynek usług chmurowych związanych z zabezpieczaniem poczty e-mail, serwerów webowych, zarządzaniem tożsamością użytkowników i dostępem do zasobów firm IAM (Identity and Access Management), zdalnym testowaniem luk i podatności systemu na ataki, a także zarządzaniem informacjami i incydentami bezpieczeństwa do 2017 roku osiągnie wartość 4,13 mld dolarów.

W opublikowanym pod koniec 2013 roku raporcie „Market Trends: Cloud-based Security Services Market, Worldwide, 2014” analitycy Gartnera w szczególności prognozują, że na wzrost popularności usług związanych z bezpieczeństwem systemów IT szczególnie istotny wpływ będzie miała ich popularyzacja wśród małych i średniej wielkości firm. Obecnie najbardziej popularnym tego typu rozwiązaniem są zdalne bramki zabezpieczające pocztę elektroniczną. Wartość tego rodzaju usług sięgnęła 800 mln dol. w 2013 roku, a według Gartnera w 2017 roku wzrośnie do 1 mld dol.

Ale jeśli chodzi o szybkość wzrostu, to rekordy będą należeć do innych segmentów tego rynku takich jak na przykład usługi IAM. W 2013 roku ich wartość wyniosła około 500 mln dol., ale przy prognozowanym przez Gartnera rocznym wzroście na poziomie blisko 30% w 2017 roku osiągnie 1,24 mld dolarów. Analitycy firmy sądzą, że w tym obszarze największy wpływ na wzrost obrotów będzie miała popularyzacja usług określanych jako IDaaS (Multifunction Identity as a Service). IDaaS jest opisywany jako kombinacja mechanizmów zarządzania i tworzenia kont użytkowników, ich autentykacji i autoryzacji oraz funkcji tworzenia i udostępniania raportów o ich aktywności.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com