Czas konwergencji (II) Scalanie sieci
- Adam Urbanek,
- 01.10.1999
Trzecim czynnikiem wpływającym na zwiększone zainteresowanie procesami konwergencji w sieciach LAN i WAN jest rewolucja w szybkościach transmisji danych w sieciach długodystansowych. Szacowane do niedawna na poziomie 5:1 proporcje mocy przesyłowych sieci LAN w stosunku do możliwości rozległych sieci WAN uległy teraz odwróceniu. Okazuje się, że dzięki intensywnie rozwijających się w ostatnich latach optycznych technologii transmisji wielofalowych typu DWDM (Dense Wave Division Multiplexing) przepływność uzyskiwana w sieciach rozległych jest już co najmniej dziesięciokrotnie wyższa niż w istniejących sieciach korporacyjnych LAN.
Podczas gdy pierwsze sieci komputerowe z przepływnością 1 Gb/s (Gigabit Ethernet) dopiero powstają, a o trzeciej generacji Ethernetu (10 Gb/s) tylko się mówi, instalacje optycznych sieci teletransmisyjnych o szybkości 10 Gb/s czy 100 Gb/s nie są już wielką nowością w telekomunikacji. Taka sytuacja nakazuje zmienić istniejące paradygmaty między sieciami LAN i WAN, zwiększyć efektywność przekazów przez sieci rozległe i przerzucić (w miarę możliwości) ciężar łączności globalnej na węzły długodystansowych sieci szkieletowych.
Potem scalanie sieci
Podstawowe funkcje sieci konwergentnej
Korzyści uzyskiwane w procesie konwergencji
Według opinii ekspertów sieciowych powszechne stosowanie technologii IP stanie się możliwe dopiero po dopracowaniu przełączników sieciowych z zaimplementowanymi protokołami IP, co dzisiaj wymaga kilkakrotnego zwiększenia ich przepływności i mocy przetwarzania. Sprawcza moc Internetu stała się podstawą sukcesu wielu firm dostarczających urządzenia do przełączania, zwłaszcza w środowisku biznesowym (Cisco), ale oczekiwania w tej dziedzinie nadal rosną.
Bieżące potrzeby użytkowników sieci internetowych już teraz są bardzo wysokie i sprowadzają się do następujących zjawisk (szacowanych wg Yankee Group):
- korzystanie z sieci internetowych przez ponad 60 mln użytkowników (1998 r.);
- średni dzienny czas jednego połączenia nie mniejszy niż 45 min;
- łączność tekstowa z częstością około 5 mln przekazów e-mail w ciągu minuty (łącznie 3,5 biliona komunikatów w 1997 r.);
- poczta głosowa powyżej 35 mln seansów w ciągu jednego dnia;
- wzrost średnio o 50 tys. nowych bezprzewodowych (komórkowych) abonentów dziennie;
- obsługa internetowego Call Center (połączona funkcja numerów specjalnych 800 i 700).