Chemia z informatyką
- S. Kosieliński,
- 16.03.2010
Podpisanie kontraktu outsourcingowego z HP nie było zatem dziełem przypadku. To konsekwentna polityka firmy. "Przeprowadzona w latach 2008/2009 restrukturyzacja organizacyjna i optymalizacja zatrudnienia pozwoliła na spłaszczenie struktury i zmniejszenie liczby stanowisk kierowniczych o 40%. Zmniejszono zatrudnienie o prawie 400 pracowników ze stanu wyjściowego 2460 etatów (październik 2008 r.)" - klaruje Jerzy Marciniak. Jego zdaniem, stan niespotykanej wcześniej burzliwości otoczenia nałożył się na proces projektowanej prywatyzacji. W tych warunkach zatrzymano restrukturyzację na pierwszym etapie, lecz struktura pozostaje elastyczną na dalsze zmiany.
Jerzy Marciniak, prezes zarządu - dyrektor generalny, Azoty Tarnów SA
Aby nad tym zapanować, Azoty Tarnów wdrażają zasady IT Governance poprzez opracowanie Strategii IT na lata 2010-2015, spójnej ze strategią biznesową. "Chodzi o wprowadzenie efektywnego modelu podejmowania decyzji dotyczących IT wewnątrz Grupy, współpracę przy realizacji strategii z wybranym partnerem strategicznym IT" - deklaruje Anetta Pilch. Dopiero integracja biznesu, teleinformatyki i procesów zarządczych prowadzi do synergicznego wzrostu wartości korporacji.
Kto pyta, nie błądzi
Outsourcing usług informatycznych należy uznać za ich bardzo wyrafinowaną formę. Wszak zewnętrzna firma nie tylko przejmuje ludzi, co pociąga za sobą konieczność zmiany w ich sposobie myślenia, ale również narzuca swój pogląd i osąd na konieczne inwestycje teleinformatyczne. Należy nauczyć się żyć w symbiozie. Zdaniem Radosława Świerczyńskiego, dyrektora ds. kluczowych klientów rynku przemysłowego w HP, który odpowiada właśnie za kontrakt z Azotami, warto zawczasu zadać sobie kilka trudnych pytań. Ile kosztuje nas całe IT? Czy nasza strategia IT uwzględnia strategiczne cele biznesowe? Jak poprawić efektywność działalności? Czy możemy przewidzieć i zaplanować koszty IT w długim okresie? Jak mierzyć działalność i efektywność IT? Czy inwestycje w IT są trafione? Ile kosztują nas poszczególne usługi IT? Czy mamy odpowiedni zespół? Jakich mamy partnerów IT? Dopiero, gdy spróbuje się nań odpowiedzieć, można rozważać outsourcing. Łatwiej wówczas o dopasowanie strategiczne biznesu i IT. "To proces polegający na integrowaniu celów strategicznych biznesu i IT poprzez definiowanie, utrzymywanie i kontrolę wartości dostarczanej biznesowi oraz dopasowywaniu operacji IT do operacji całego przedsiębiorstwa. Dlatego HP wypracowało własną metodykę HP Transition & Transformation" - definiuje Radosław Świerczyński.