Brak dostępu barierą e-commerce
- Jarosław Ochab,
- 13.04.2004, godz. 16:22
Z opublikowanych przez Komisję Europejską wyników ubiegłorocznych badań wynika, że jedynie 16% obywateli UE kiedykolwiek dokonało zakupów przez internet. Co więcej jedynie 12% badanych deklarowało zamiar kupna produktu w sieci w ciągu najbliższych 3 miesiecy. Jak się okazało głównych czynnikiem hamującym rozwój rynku B2C nie są obawy dotyczące bezpieczeństwa transakcji, lecz po prostu brak dostępu do internetu.
Jak się okazuje najchętniej zakupy w internecie robią Szwedzi (37% ankietowanych), Duńczycy (36%), Holendrzy (31%) oraz Brytyjczycy (25%). Najrzadziej czynią to mieszkańcy krajów południowych – Grecy (3%), Portugalczycy (4%) czy Włosi (7%).
W przypadku pytania o zagrożenie związane z zakupami w sieci respondenci najczęściej wskazywali na bezpieczeństwo transakcji (48% odpowiedzi) problemy z ewentualnym zwrotem towaru (38%) oraz terminowymi dostawami lub uszkodzeniami przesyłek (36%). Analizy wykazały także, że dla znacznej części potencjalnych klientów sklepów internetowych problemem jest niepełny lub niewiarygodny opis produktu w sieci (27%), a 16% obawia się pewnego rodzaju „anonimowości” firm prowadzących sklepy internetowe.
Badania przeprowadził European Opinion Research Group na jesieni 2003 r. Wzięło w nich udział ponad 16 tys. respondentów z 15 krajów Unii europejskiej.
Raport dostępny jest pod adresem:
http://europa.eu.int/comm/consumers/topics/btoc_ecomm.pdf