Biznesowe wideo

  • Wiesław Pawłowicz,

Masowy rynek rozwinie się jednak dopiero wtedy, gdy systemy wideokonferencyjne zaczną być stosowane w małych i średnich firmach. Zdają sobie z tego sprawę producenci i systematycznie rozszerzają ofertę rozwiązań przeznaczonych dla tego segmentu rynku. Jednocześnie technologie wideokonferencyjne przyciągają zainteresowanie potentatów na rynku IT, takich jak Cisco, HP, Microsoft, Sony lub ostatnio Panasonic, którzy - widząc względnie bliską perspektywę rozwoju masowej sprzedaży - nie chcą przeoczyć możliwości uzyskania zysków w nowym segmencie.

Firmy te przejmują, współpracują lub konkurują z mniejszymi producentami, od lat specjalizującymi się w rozwijaniu technologii wideokonferencyjnych, jak przede wszystkim Tandberg (przejęty przez Cisco) i Polycom, a także Digital Video Enterprises (DVE), FedEx Kinko, Logitech (LifeSize Communications), Radvision, Telanetix, Teleportel (Telepresence Tech) i Teliris.

Panasonic (dawniej Matsushita Electric Industrial) - firma i marka dotąd dobrze znana jako producent konsumenckiego i profesjonalnego sprzętu audio-wideo, a także centrali telefonicznych - ostatnio wprowadziła do swojej oferty pierwszy system wideokonferencyjny HD KX-VC500. Jest on już dostępny w Japonii i USA, a wkrótce pojawi się na rynku europejskim - w Polsce w październiku br. KX-VC500 został zaprojektowany i wyprodukowany w całości przez Panasonic, z wykorzystaniem tylko i wyłącznie własnej technologii.

Jego cena nie jest jeszcze ustalona, ale - według zapewnień przedstawicieli koncernu - ma być o wiele bardziej atrakcyjna, niż innych podobnej klasy urządzeń dostępnych obecnie na rynku.

Panasonic zamierza też zintegrować ten system z innymi, własnymi produktami dla odbiorców biznesowych, takimi jak centrale telefoniczne, urządzenia drukujące i systemy zarządzania obiegiem dokumentów, projektory, monitory plazmowe, i oferować różnego typu kompleksowe rozwiązania dla firm.

Technologia jest już dostępna

Pod względem technicznym wdrożenie systemu wideokonferencyjnego nie jest obecnie problemem. Podstawowymi czynnikami hamującymi jej popularyzację są koszty inwestycji, brak jednolitych powszechnie zaakceptowanych standardów, a także względnie mała znajomość tej technologii wśród potencjalnych użytkowników oraz ich nawyki i przyzwyczajenia do tradycyjnych metod prowadzenia biznesu.

Jeśli chodzi o koszty, to warto jednak zauważyć, że ceny systemów wideokonferencyjnych systematycznie spadają, a jednocześnie rośnie liczba rozwiązań przeznaczonych dla firm o mniejszych możliwościach finansowych i potrzebach niż duże korporacje.

W przypadku rozwiązań stacjonarnych, standardem są obecnie systemy zapewniające jakość HD obrazu i dźwięku.

Najbardziej zaawansowane (i najdroższe) są systemy określane jako telepresence. Należy wyjaśnić, że nazwa telepresence (teleobecność) pojawiła się kilka lat temu i służy do określenia wielomonitorowych systemów wideokonferencyjnych, o wysokiej rozdzielczości HD, wykorzystujących odpowiednio przystosowane sale wideokonferencyjne. Dają one złudzenie realnej obecności uczestników spotkań, którzy w rzeczywistości znajdują się w odległych lokalizacjach. Każdy, kto miał możliwość praktycznego sprawdzenia, jak funkcjonuje system telepresence, z pewnością przyzna, że wrażenie fizycznej obecności jest imponujące.

Karol Przybyłka, Technical Product Manager Panasonic Marketing Europe GmbH Oddział w Polsce
Wypowiedź eksperta Pansonic

Wprowadzając na rynek, pierwsze w swojej ofercie, rozwiązanie wideokonferencyjne, firma Panasonic nie tylko dołącza do grupy producentów zainteresowanych tym rynkiem, ale również wskazuje nowe obszary zastosowań, które dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii oraz już obecnych na rynku urządzeń konsumenckich, mogą zmienić sposób działania w wielu dziedzinach życia i biznesu.

Urządzenia wideokonferencyjne, przez wielu kojarzone tylko i wyłącznie jako produkt dla międzynarodowych koncernów z oddziałami rozsianymi po całym świecie, w chwili obecnej mogą znaleźć zastosowanie również w innych obszarach, jak medycyna lub edukacja. Wyobraźmy sobie sytuację, gdy uczelnia znajdująca się poza najważniejszymi centrami akademickimi, lub filia uczelni w mniejszym mieście, proponuje wykłady wybitnego profesora, które w tradycyjny sposób trudno byłoby zorganizować. Zamiast męczących podróży, związanych z nimi kosztów i straty czasu, wykłady mogą być prowadzone na odległość w warunkach zapewniających pełną interakcję pomiędzy prowadzącym a słuchaczami. Wyświetlenie obrazu przy pomocy projektora, nie tylko z kamery wideo, ale również z komputera oraz podłączenie instalacji nagłośnieniowej w sali wykładowej, nie jest żadnym problemem. Wyobraźmy sobie szpital, w którym podczas wykonywania operacji, potrzebna jest konsultacja ze specjalistą z innego ośrodka. Można oczywiście zawczasu umówić się z nim na osobistą obecność podczas zabiegu, ale system wideokonferencyjny Full HD ułatwia kontakt i daje nowe możliwości konsultacji na odległość, bo każdy, nawet najmniejszy szczegół operacji, którego pominięcie może być tragiczne w skutkach, będzie widoczny tak, jak w rzeczywistości.

Sposobów na wykorzystanie systemów wideokonferencyjnych jest znacznie więcej, a Panasonic, ma ambicję wyznaczania trendów również w tej dziedzinie.