Bazy pną się w górę
- Andrzej Maciejewski,
- 25.05.2005, godz. 12:13
Światowy rynek relacyjnych baz danych wzrósł w 2004 roku o 10.3 proc. Jego łączna wartość sięgnęła 7,87 mld USD. Dla porównania, rok wcześniej wzrost wyniósł 5 proc., dwa lata wcześniej - 6 proc. Na czele rankingu dostawców znajduje się IBM. Tuż za nim plasuje się Oracle, dzięki wzrostom osiągniętym w segmencie linuksowym.
Gartner: światowy rynek relacyjnych baz danych w 2004 r. - przychody z nowych licencji
IBM zanotował wzrost sprzedaży uniksowej wersji bazy DB2 o 9 proc., natomiast sprzedaż produktów Informiksa spadła 17,6 proc. do 111 mln USD. W przypadku Oracle, jak podkreślają analitycy Gartnera, opłaciło się intensywne promowanie linuksowej wersji baz danych. Choć nadal jest to segment niewielki to wartość sprzedaży nowych licencji w 2004 wyniosła 654,8 mln USD, dwa razy więcej niż rok wcześniej.
Nabardziej dynamiczny wzrost sprzedaży notował Microsoft - o 18 proc. i zajął trzecie miejsce. Spółka kontroluje 20 proc. światowego rynku baz danych. MS zyskuje pomimo opóźnień we wprowadzeniu na rynek SQL Server 2005 (Yukon). Ubiegłoroczne przychody koncernu z tego segmentu to 1,56 mld USD.
Ogółem sprzedaż licencji baz danych dla Windows wzrosła o 10 proc. do 3,1 mld USD. Microsoftowi przypadła ponad połowa. Zestawienie Gartnera uwzględnia jedynie przychody ze sprzedaży nowych licencji.