Ambicje lokalne i zagraniczne
- Piotr Waszczuk,
- 16.03.2010
Marka Comarch zyskuje na znaczeniu nie tylko w Polsce. Firma zamierza rozwinąć skrzydła za naszą zachodnią granicą. Oczkiem w głowie zarządu firmy jest również platforma Comarch Altum.
Obszar systemów ERP jest dla Comarchu jednym z najważniejszych segmentów działalności. Na sprzedaży i wsparciu systemów niegdysiejszej linii CDN krakowska spółka rocznie zarabia kilkaset mln zł. Pomimo ubiegłorocznego załamania rynku, w dziewięciu miesiącach zeszłego roku przychody Comarchu były o 12% wyższe niż w takim samym okresie poprzedniego roku. W czwartym kwartale 2009 roku przychody Comarchu w polskim segmencie ERP wyniosły 89 mln zł. "Zarabiamy i będziemy zarabiać na systemie Comarch XL w segmencie średnich i dużych firm. Podobnie na Optimie w sektorze MSP. Staramy się jednak rozwijać ofertę i budować kompleksową perspektywę rozwoju środowiska IT dla naszych klientów" - mówi Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes spółki odpowiedzialny za rozwiązania Comarchu dla sektora MSP i system ERP. Według niego, z systemu Comarch Klasyka korzysta dziś ok. 40 tys. firm, a platformy XL i OPT!MA są wykorzystywane przez kolejne 30 tys. organizacji. Przychody związane z systemem Comarch Klasyka stanowią ok. 10% wpływów krakowskiej spółki w segmencie ERP. Równocześnie wzrasta udział przychodów Comarchu w działalności poza granicami Polski. "Za granicą rozpoznawalność Comarchu mocno się wzmocniła. Dopiero teraz otwiera się dla nas nowy rynek" - uważa Zbigniew Rymarczyk.
Dynamika w górę
Przedstawiciele krakowskiej spółki wyrażają nadzieję, że do zwiększenia sprzedaży przyczyni się też rozwój polskiej gospodarki i związana z tym zmiana oczekiwań przedsiębiorców - zwłaszcza sektora MSP. "Nie da się jednym systemem spełnić oczekiwań małej firmy, instytucji publicznej i międzynarodowego koncernu. Poza tym, mały klient potrzebuje tego samego co duży, tylko taniej i szybciej" - mówi Zbigniew Rymarczyk. Zmieniające się oczekiwania rynku mają zaś przekładać się na zmiany funkcjonalne oprogramowania Comarch. "Wielu klientów, nawet tych, którzy już posiadają system ERP, potrzebuje zmiany podejścia do biznesu. Chcą nowego interfejsu i nowej logiki biznesowej" - mówi wiceprezes krakowskiej firmy. Zmiany funkcjonalne mają być realizowane w wyjątkowo dynamiczny sposób - w modelu ERP Hyperspeed. Ważnym krokiem w stronę rozbudowy oferty aplikacji biznesowych firmy Comarch ma być platforma Altum.