Amazon – czy to dopiero początek?
- 02.06.2014
Książka Roku 2013 dziennika Financial Times i Banku Goldman Sachs, książka Roku 2013 dziennika Washington Post i tygodnika Forbes, jedna z dziesięciu najlepszych książek 2013 r. w kategorii dziennikarstwo śledcze już w Polsce.
Książka Brada Stone’a „Jeff Bezos i era Amazona. Sklep, w którym kupisz wszystko” przedstawia postać głównego bohatera, znanego z oryginalnego sposobu prowadzenia firmy, oszczędności, podejścia do pracowników, ale i z niszczenia konkurencji. Ukazuje także jego organizację – mechanizmy działania, sukcesy, porażki. Nawet nazwa firmy doczekała się swego określenia w leksykonach biznesu. „To be Amazoned” to zostać zamazowanym, czyli „patrzeć, jak internetowy nowicjusz z Seattle wysysa klientów i zyski z tradycyjnego staroświeckiego biznesu”.
Zobacz również:
- 9 cech wielkich liderów IT
- CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
- 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku
Amazon kieruje się trzema wartościami: koncentracją na kliencie (zapewnia darmową dostawę i nieopodatkowane towary w krótkim czasie – do kilku dni, a produkty elektroniczne nawet w ciągu kilku sekund), długofalowym myśleniem, innowacyjnością. Rekrutując pracowników, zgodnie z życzeniem szefa, stawia na inteligencję.
Firma rozwija się w zawrotnym tempie. Cały czas powstają nowe produkty, zadziwia nieustannym parciem do przodu. W siedzibie Amazona, gmachu Day One North, widnieją trzy napisy autorstwa Jeffa Bezosa. Jeden z nich brzmi: „Ludzie nie zdają sobie sprawy, jak wielki wpływ internet będzie miał na ich życie, i że to, co teraz obserwujemy, to dopiero Początek” (pisownia oryginalna). Czym jeszcze zadziwi Jeff Bezos i jego firma?
Brad Stone, „Jeff Bezos i era Amazona. Sklep, w którym kupisz wszystko”,
Wydawnictwo ALBATRS A. Kuryłowicz
Warszawa 2014
s. 512