Aero Glass kontra alternatywy - czy Vista wygra?

  • Łukasz Bigo,

XGL - niespodziewany gracz

Trzeba przyznać, że XGL pojawił się na rynku dość niespodziewanie. Od dawna mówiło się, że powinien zastąpić X.orga/XFree (dwuwymiarowe serwery X-ów), jednak były to dość nieśmiałe orzeczenia. Sytuacja zmieniła się diametralnie, gdy Novell otwarcie poparł XGL (patrz artykuł: "Więcej wodotrysków w Linuksie").

Okrągły przycisk w menu Start i miniaturki na pasku zadań

W chwili obecnej i Aero Glass (Avalon), i XGL mają dość podobne wymagania. Teoretycznie obydwa systemy powinny działać bez akceleratora 3D, w praktyce jednak funkcjonują bardzo wolno. Należy zatem uwierzyć i Novellowi, i Microsoftowi, gdy firmy zalecają uruchamianie wodotrysków na raczej nowoczesnych systemach: Novell zaleca, by komputer nie był starszy niż 18 miesięcy, MS - by karta graficzna obsługiwała DirectX9. Za przesadzone należy uznać twierdzenia, jakoby którykolwiek z systemów (Avalon/Aero i XGL) działały bez akceleratora i to z nieprawdopodobną wprost szybkością. W takiej konfiguracji bowiem Aero uruchomi się w najbardziej podstawowej, niezbyt miłej dla oka konfiguracji, a XGL będzie działał z szybkością 1 klatki na sekundę.

Niech żyją multimedia - paski z przyciskami w Windows Media Player i Windows Gallery są bardzo podobne

Udało mi się uchwycić wyskakujące okienko - dostrzegacie je?

Pozostałe wymagania obu systemów są podobne: musimy mieć wydajny procesor, dużo pamięci RAM. CPU powinien być taktowany zegarem przynajmniej 1,5 GHz, a 512 MB RAM-u to absolutne minimum. Widać to w przypadku Visty (build 5308), w której gdzieś musi wyciekać pamięć - tuż po starcie system zajmuje ok. 350 MB i z każdą minutą pochłania dodatkowe 30-40 MB. Po kwadransie OS wchodzi już na plik wymiany, po półgodzinnej zabawie może dojść do 800-1000 MB. Oczywiście należy się spodziewać, że w wersji beta wymagania będą ok. 20 procent niższe, zostanie bowiem usunięty nadmiarowy kod i całość powinna minimalnie przyspieszyć. Ta sama uwaga dotyczy zresztą XGL-a.

A co z 2D?

Jeśli Avalon/Aero i XGL odniosą sukces - a na to się zanosi, bo interfejsy prezentują się naprawdę dobrze - największymi przegranymi w tej batalii mogą być środowiska, które wykorzystują wyłącznie funkcje 2D. Na pewno sporo straci Enlightenment: menedżer (wykorzystujący X.org/XFree), który pięć lat temu zachwycał "niepotrzebnymi", jak mawiano wtedy, bajerami, teraz wygląda bardzo przeciętnie, żeby nie powiedzieć - biednie. Nawet widoczne ostatnio gwałtowne przyspieszenie prac nad nim chyba nie da mu pozycji lidera.