520 mln USD dla Epic Games grzywny za naruszenie praw graczy w Fortnite

  • Anna Ładan,

Regulatorzy wymierzyli Epic Games dwie grzywny w łącznej wysokości 520 mln dolarów za nielegalne zbieranie danych dzieci oraz mechanizm „nieświadomych zakupów” w grze. Firma musi zwrócić pieniądze milionom klientów. Poszkodowanych może być 37 mln osób.

Nawet ci, którzy nie grają w gry komputerowe, słyszeli o grze Fortnite – np. za sprawą organizowanych w niej koncertów sławnych artystów czy słowa „Bambik”, które weszło w tym roku do języka potocznego. Twórcy niezwykle popularnej gry Fortnite odpowiedzą za uchybienia dotyczące systemu płatności i naruszenie prywatności graczy. Amerykański regulator zarządził studiu Epic Games karę ponad pół miliarda dolarów. Wysokość grzywny jest wynikiem ugody, jaką Epic wypracował z Federalną Komisją Handlu (FTC) Stanów Zjednoczonych. Według amerykańskiej administracji, przez całe lata zakup waluty premium w Fortnite (aby wydawać ją podczas gry) był zbyt proste nawet dla nieletnich. Gra nakłaniała dzieci do nieustannych zakupów, a jednocześnie wymagała podłączenia na stałe kart kredytowych. Oczywiście, konta należały do rodziców dzieci. Nie mogli oni jednak zablokować opcji zakupów w grze. Tym samym, wiele osób traciło ogromne kwoty, nawet o tym nie wiedząc. Amerykańskie organy regulacyjne uznały takie praktyki za niezgodne z prawem. FTC zasądziło od Epic Games kwotę 245 mln dolarów w ramach zadośćuczynienia za te, jak określono, „nieświadome zakupy”. Warunkiem otrzymania go jest jednak zgłoszenie się przez poszkodowanych do programu zwrotów. Wyznaczono ramy czasowe – okres od stycznia 2017 r. do września 2022 roku w przypadku nieświadomych zakupów dorosłch graczy i okres od stycznia 2017 do listopada 2018 r. w przypadku rodziców dzieci grających w Fortnite. FTC ocenia, że liczba poszkodowanych może sięgnąć 37 mln osób.

Federalna Komisja Handlu wymierzyła Epic Games drugą grzywnę w wysokości 275 mln dolarów za naruszenie prywatności. Komisja stwierdziła, że dane osobowe graczy w Fortnite poniżej 13 roku życia zbierano w nieuprawniony sposób oraz bez poinformowania o tym ich rodziców, w dodatku Epic Games nie zapytało nikogo o zgodę.

Zobacz również:

Zasądzona grzywna jest największą jednostkową karą przyznaną przez FTC za złamanie przepisów weryfikowanych przez Komisję.

Dlaczego Epic Games zgodziło się na tak kosztowną ugodę? Uniknęła tym sądu, a więc pod względem prawnym nie udowodniono jej winy. To ważne zwłaszcza w USA, gdzie działa prawo precedensu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com