12 rywali Microsoftu

  • Dariusz Niedzielewski,

Sony i Nintendo

Dwaj potentaci rynku gier na konsole są największymi konkurentami Microsoftu w tej rozrywkowej branży. Eksperci przekonują, że Xbox360 i najnowsza platforma Kinect to jeden z najlepszych przykładów próby przyciągnięcia przez Microsoft młodszej grupy odbiorców. Mimo, iż to Nintendo jako pierwsze wprowadziło zaawansowane kontrolery ruchu, to dopiero MS Kinect pozwolił na pełną kontrolę gry poprzez ruchy całego ciała (a nie przez trzymany w ręku kontroler). W ciągu dwóch miesięcy koncern z Redmond sprzedał 8 mln zestawów Kinect, a liczba dotychczas sprzedanych konsol Xbox 360 sięgnęła 50 mln (Nintendo Wii - 85 mln, Sony Playstation 3 - 48 mln).

Obecnie rynek czeka na kontroler 3D Nintendo DS, co ponownie może zmienić sytuację dla wszystkich graczy.

Research In Motion

RIM znany jest przede wszystkim za sprawą telefonów BlackBerry i to właśnie w tym obszarze (smartfony i obecnie tablety) konkuruje z Microsoftem. Podobnie, jak w przypadku Google i Apple, przewaga RIM nad Microsoftem na rynku smartfonów jest znacząca. Według analityków, system operacyjny Windows Phone 7 nie będzie miał łatwej drogi ku szerszemu zaistnieniu w środowisku biznesowym.

Dane ekspertów Canalys za IV kw. 2010 r. mówią, iż sprzedaż smartfonów z systemem Microsoftu sięgnęła 3,1%, podczas, gdy dla RIM statystyki te oscylowały wokół 14%. Trzeba także pamiętać, że w zestawieniu tym RIM był dopiero na czwartym miejscu (za Androidem, Nokią i Apple).

Mozilla

Mimo rosnącej popularności przeglądarki Google Chrome, wciąż numerem jeden pozostaje Microsoft IE, za którym jednak szybko podąża Firefox (Mozilla). Według szacunków, z wydanego w 2004 r. Firefoksa korzysta od 22% do 30% internautów. Przeglądarka ceniona jest za szybkość działania, bezpieczeństwo i swobodę dostosowania poszczególnych jej elementów do własnych preferencji. Udziały Internet Explorera w rynku oceniane są na 41-57%, a Google Chrome na ponad 10%.

Dane Net Applications pokazują, że popularność IE systematycznie spada od kilku lat. Microsoft chce odwrócić tę tendencję poprzez wypuszczenie na rynek MS IE 9.0, mocno zmodyfikowanej, najnowszej wersji przeglądarki. Jak twierdzą eksperci, trend spadkowy może zostać zahamowany jedynie wówczas, gdy rynek bardzo pozytywnie zareaguje na kolejną propozycję Microsoftu.

Cisco

Konkurencja między Cisco Systems nad Microsoftem przebiega przede wszystkim w segmencie rozwiązań komunikacyjnych (Unified Communications, TelePresence, WebEx, VoIP). Według informacji analityków Infonetics Research, Microsoft jest mocno zaangażowany w projekty komunikacyjne. Przykładem jest narzędzie MS Lync (następca Office Communications Server), które niedługo ma się również doczekać wersji dla usług cloud computing i SaaS (Lync Online). Koncern z Redmond obniżył ponadto ceny produktów z obszaru Unified Communications, chcąc zwiększyć ich konkurencyjność rynkową.