10 technologii które mogą zawojować świat
- Piotr Waszczuk,
- 01.10.2007, godz. 11:37
Na rynku co roku pojawia się wiele ciekawych rozwiązań technologicznych, jednak tylko niektóre znajdują praktyczne zastosowanie. Jeszcze mniejsza liczba nowych technologii ma rzeczywisty wpływ na rozwój rynku IT. Zobacz co producenci przygotowują w swoich laboratoriach.
Przedstawiamy 10 najciekawszych technologii wybranych przez naszych kolegów z amerykańskiego Computerworld, które już niedługo trafią do powszechnego użytku. Wszystkie mogą zmienić oblicze określonych segmentów szeroko rozumianej informatyki. Niektóre z nich są już częściowo dostępne, inne trafią do powszechnego użytku w ciągu dwóch lat. Wymienione rozwiązania są przykładami określonych trendów i jako takie mogą wyznaczać kierunki rozwoju rynku IT na najbliższe lata.
1. Interaktywne tekstylia
W ciągu dwóch lat producent zamierza wprowadzić na rynek połączenie tkaniny ElekTex i elastycznych wyświetlaczy LCD. Dzięki temu rękaw koszuli posłuży za w pełni funkcjonalny interfejs do obsługi poczty, korzystający z mocy obliczeniowej komputera przenośnego, nawet jeśli ten znajduje się w stanie uśpienia i w pewnej odległości od wspomnianego rękawa. Producent ma nadzieję, że połączenie tkaniny reagującej na nacisk oraz wyświetlacza ciekłokrystalicznego otworzy nowe drogi rozwoju dla całej generacji komputerów, które nosi się jak ubranie.
2. Surfowanie po Internecie za pomocą wzroku
"Użytkownicy EyePoint mają często wrażenie jakby komputer czytał w ich myślach. To nic takiego, w końcu naturalnym jest, że nim wskażemy kursorem dane hiperłącze, musimy na nie spojrzeć" - mówi Manu Kumar. Podkreśla on jednak, że w aktualnym stadium rozwoju EyePoint jest tylko metodą wspomagającą pracę z komputerem. Śledzenie wzroku użytkownika odbywa się za pomocą czujników monitorujących zmiany odbicia promieni podczerwonych od gałek ocznych. Czujniki te są zwykle umieszczone w obudowie ekranu komputerowego lub w specjalnych oprawkach, zakładanych na głowę.
Aktualnie stosowane czujniki ruchu gałek ocznych mają dokładność rzędu 1 stopnia. Dla ekranu o rozdzielczości 1280 x 1024 pikseli, obserwowanego z odległości ok. 1 m, daje to odchylenie ok. 33 pikseli w każdym kierunku. Nie jest to wystarczająca dokładność, aby trafnie określić punkt (ewentualnie hiperłącze), na który patrzy osoba pracująca na komputerze, dlatego też okulografia jest aktualnie stosowana jako metoda ułatwiająca pracę na komputerze osobom niepełnosprawnym. Zastosowanie kombinacji klawiszy umożliwiające powiększenie obszaru, na który skierowany jest wzrok użytkownika komputera, pozwala na ominięcie problemu niewystarczającej dokładności.
Według analityków, w ciągu pięciu lat tego typu technologia może stać się standardowym interfejsem komputera. Aktualnie najbardziej ograniczającym czynnikiem jest wysoka cena i zbyt mała dokładność czujników. Dokładna prezentacja technologii działania EyePoint jest dostępna na stronie http://hci.stanford.edu/research/GUIDe/index.html