10 powodów, dla których przeglądarki stają się uniwersalnymi OS

  • Computerworld Online,

Powód nr 8: Żyzny, konkurencyjny rynek

Dawno, dawno temu, był tylko Netscape. Dominował Internet Explorer. Teraz każdy zdaje się mieć przeglądarkę, która jest konkurencyjna. Chrome, Firefox, IE, Safari i Opera to tylko początek długiej listy. Istnieje wiele innych, mniejszych przeglądarek, które mają swoich wyznawców. W przypadku platform mobilnych jest ich nawet więcej. Wszystkie one walczą o uwagę użytkowników. Wygrywa najlepsza, ale tylko do kolejnej aktualizacji. Wtedy rywalizacja rozpoczyna się na nowo. Efektem tej walki jest, oczywiście, jakość. Najlepsze przeglądarki, zaopatrzone w najbardziej przydatne funkcje, kwitną, podczas gdy te najzwyklejsze giną. Nie zawsze taka sytuacja ma miejsce w świecie technologii. Ale jeśli już ma przynosi korzyści konsumentom, a ich zaufanie i lojalność stanowi siłę danej przeglądarki.

Powód nr 9: SVG, Canvas, grafika wektorowa, świetne interfejsy użytkownika

Wczesne strony WWW były może nieco mdłe i tępe, ale trzeba pamiętać, że były tworzone w czasach, gdy programiści nie wiedzieli jeszcze, jak animować funkcje CSS, takie jak DIV czy SPAN. Teraz elementy stron ruszają się, obracają, skręcają, znikają, pojawiają się na nowo, i tak w nieskończoność.

Zobacz również:

Jeśli to nie wystarcza, wówczas najlepsze nowe przeglądarki są ściśle integrowane z kartami wideo, a wtedy zapewniają programiście JavaScript niemal każdą funkcję. O ile deweloperzy gier nadal potrzebują kodu natywnego w celu stworzenia jakichś ekstremalnych trików, niemal każda funkcja ich oprogramowania jest dostępna w tej czy innej formie dla programisty JavaScript. Animowany format SVG, Canvas i wideo mogą zrobić niemal wszystko. Istnieje nawet warstwa 3D, zwana WebGL, służąca do renderowania w grafice trójwymiarowej. Przeglądarka nigdy nie będzie w stanie rywalizować z konsolami lub grami natywnymi, ale spełni dobrze swoje zadanie w przypadku niezbyt skomplikowanej grafiki. To z pewnością wystarczy do tworzenia doskonałych gier.

Wszystko to oznacza, że tworzenie interfejsu użytkownika na stronę WWW jest teraz dużo prostsze niż tworzenie interfejsu dla podstawowej aplikacji. Projektanci mogą pracować z HTML, JavaScript i CSS, trzema prostymi językami programowania, które są dużo prostsze niż Java, C++ czy Objective-C stosowany w aplikacjach natywnych. Raz jeszcze, łatwiejsze kodowanie przyciąga więcej programistów, którzy tworzą więcej kodów, co przekłada się na dominację platformy.

Powód nr 10: Node.js

Ostatecznym dowodem na sukces przeglądarki jako platformy może być Node.js, framework umożliwiający uruchomienie i obsługę języka JavaScript po stronie serwera oraz stworzenie struktury danych do zapisu instrukcji bez znajomości PHP lub Java. Pakiet zapewnia doskonałą wydajność, w niektórych przypadkach poprzez zwykłe odrzucenie na bok modelu wielowątkowego popularnego w przeszłości. Zamiast tego, adoptuje funkcję wywolania zwrotnego (callback), jedną z technik programowania przeglądarki, umożliwiającą żonglowanie ilością zadań. Stosując właściwe metody, programiści mogą ominąć zagrożenia i stworzyć czysty mechanizm, który szybko i skutecznie poda informacje z serwera.

Dla JavaScript oznacza to zwycięstwo, choć wielu drwi ze struktur danych i funkcji callback w programowaniu przeglądarek, uważając je za zbyt zawiłe i zagnieżdżone. I co z tego? Ludzie akceptują takie rozwiązania, bo dają one szybkie rezultaty, a jak wiadomo w dzisiejszych czasach takie cechy jak szybkość i oszczędność to gwarancja pozyskania nowych wyznawców. A zatem, czy JavaScript, HTML i CSS mają jeszcze cokolwiek do zdobycia? Jeśli PhoneGap podbije świat mobilny, a przeglądarka będzie odpowiadać za ekrany, wtedy Node.js jest tym ostatnim, dużym krokiem, z którego korzystają już m.in, komputery IBM typu mainframe.