Wielki może wszystko
- Dorota Konowrocka,
- 01.06.2002
IBM, mając ugruntowane zaplecze technologiczne, konsekwentnie rozwija dział IBM Global Services.
IBM, mając ugruntowane zaplecze technologiczne, konsekwentnie rozwija dział IBM Global Services.
Grzegorz Tomasiak, dyrektor generalny IBM Polska
Przygotowani na wszystko
Interesujące jest, że ze sprzedaży usług konsultingowych pochodzi zaledwie 1/5 przychodów działu usług IBM w Polsce. Kolejna 1/5 - ze sprzedaży usług outsourcingowych, przy czym zbudowane w połowie 2000 r. kosztem 2 mln USD centrum danych IBM służy nadal przede wszystkim jednemu klientowi z sektora finansowego, dla którego de facto zostało zbudowane. "Tak naprawdę dopiero w tym roku zbudowaliśmy infrastrukturę, pozyskaliśmy polskich specjalistów i mamy potencjał, by szukać następnych klientów" - mówi Krzysztof Chełpiński, dyrektor działu IBM Global Services w Polsce, za najbardziej perspektywiczne uznając sektory finansowy, telekomunikacyjny i publiczny. Ten ostatni mógłby stać się interesującym klientem na usługi outsourcingowe, o ile udałoby się upowszechnić koncepcję partnerstwa prywatno-publicznego, zgodnie z którą inwestycje komunalne są finansowane ze środków przedsiębiorstwa prywatnego, a zyski z eksploatacji dzielone między partnera prywatnego i publicznego do czasu spłacenia inwestycji, która przechodzi wówczas na własność partnera publicznego.
Nadal największe znaczenie z punktu widzenia przychodów IBM Polska mają relatywnie proste usługi okołoproduktowe: instalacja, obsługa i serwis sprzętu komputerowego, budowa sieci rozległych, ośrodków obliczeniowych, instalacji bezpieczeństwa. Największe projekty ub.r. to wymiana sprzętu i budowa ośrodka obliczeniowego w KGHM Polska Miedź, budowa centrum danych w obsługującym BZ WBK Taleksie i projekt integracji aplikacji w Polkomtelu.
Wielkie apetyty
Ten rok może być interesujący ze względu na możliwą zmianę rozkładu udziałów w polskim rynku IBM i Hewlett-Packard. Przychody z usług w obu firmach rosły w podobnym tempie (IBM - 54% wzrostu przychodów z usług w 2001 r. w stosunku do 2000 r., HP - 52%) i stanowią podobny udział w przychodach ogółem. Nie zmienia to faktu, że w wartościach bezwzględnych udział HP w polskim rynku jest ponaddwukrotnie większy niż udział IBM. Jednocześnie HP był w ub.r. największą polską firmą usługową. Teraz wiele zależy od tego, w jaki sposób zostanie przeprowadzone połączenie z Compaq Computer. Jeśli przebiegnie pozytywnie, HP utwierdzi pozycję lidera na polskim rynku. Jeśli jednak fuzja napotka problemy, będzie to szansa dla IBM.
IBM
IBM otwarty
Sam Palmisano deklaruje oparcie strategii rozwoju oprogramowania na systemie operacyjnym Linux, potwierdzając obrany kierunek rozwoju porozumieniami z Red Hat i SuSE. W polskim oddziale IBM są zatrudnione zaledwie 3 osoby specjalizujące się w tej platformie. IBM-owi udało się jednak podpisać znaczący kontrakt na zainstalowanie w Centralnym Ośrodku Obliczeniowym PKO BP mainframe'a IBM eServer z900 z systemem Linux i bazą danych DB2. Na razie jest to jedyny tego rodzaju kontrakt.