Aplikacje w jednym węźle
- 30.09.2002
Projekt budowy nowoczesnego call center w Fortis Bank Polska SA przyspieszył wdrożenie rozwiązania integrującego dane z różnych systemów IT banku.
Projekt budowy nowoczesnego call center w Fortis Bank Polska SA przyspieszył wdrożenie rozwiązania integrującego dane z różnych systemów IT banku.
Dorota Sławik, kierownik projektu integracyjnego w Fortis Bank Polska S.A.
Integracja typu punkt-punkt, oparta na okresowej wymianie plików, mogłaby trwać jeszcze długo, gdyby nie plany dotyczące stworzenia nowoczesnego telecentrum. Budowa call center wymagała bowiem interakcji między aplikacjami w czasie zbliżonym do rzeczywistego, a istniejąca infrastruktura nie pozwalała na zapewnienie takiej wydajności. Projekt telefonicznego centrum obsługi klienta przyspieszył więc - planowane od kilku lat - wdrożenie kompleksowego rozwiązania middleware.
Pod koniec 2001 r., u progu projektu integracyjnego, pod uwagę brano platformy trzech dostawców. Każda z nich została przeanalizowana przez bank m.in. pod kątem funkcjonalnym, wydajności i kosztów. "Produkty BEA Systems, choć bogate funkcjonalnie, wymagały bardziej złożonej infrastruktury, co - w naszym przypadku - znacznie podnosiło koszt rozwiązania. Podobała nam się oferta Tibco, pod względem funkcjonalnym skrojona wprost na potrzeby instytucji finansowych. W tym przypadku poważnym kontrargumentem był jednak brak dobrego, polskiego wsparcia technicznego" - wyjaśnia Jaromir Pelczarski, dyrektor ds. systemów informatycznych, bezpieczeństwa i administracji w Fortis Bank Polska SA. "Ostatecznie wybraliśmy rozwiązanie IBM. Przeważył m.in. fakt, że w międzyczasie na integrację na podstawie IBM WebSphere MQ zdecydowała się centrala naszego banku w Brukseli" - dodaje.
Za pierwszym razem
Projekt integracyjny w Fortis Bank Polska rozpoczął się od wewnętrznej - bez udziału dostawców - analizy istniejących interfejsów. Wyniki spisano w jednym dokumencie. Następnie pracownicy działu IT odbyli serię spotkań z osobami odpowiedzialnymi za poszczególne grupy produktów bankowych. Ich celem było zorientowanie się, w jakim kierunku będzie rozwijać się oferta banku w poszczególnych obszarach, jakiej liczby klientów należy się spodziewać itp. W prognozach przyjęto perspektywę trzyletnią. "To bardzo ważny etap projektu integracyjnego, dzięki któremu możliwe było wstępne określenie skali i zakresu merytorycznego integracji, a więc także harmonogramu projektu. Dało też rozeznanie rzeczywistych wymaganiach odnośnie do wydajności przyszłego rozwiązania" - tłumaczy Dorota Słowik, kierownik projektu integracyjnego w Fortis Bank Polska SA.
Architektura systemów Fortis Bank Polska SA zintegrowanych za pomocą IBM WebSphere MQ
Koncepcja zakładała, że transakcje inicjowane przez poszczególne systemy dziedzinowe trafiają do brokera komunikatów WebSphere Integrator, a następnie do systemu bankowego. Po zaksięgowaniu transakcji, system bankowy wysyła do systemu ją inicjującego komunikat z potwierdzeniem wykonania operacji, jak również aktualizuje historię rachunków w pozostałych systemach. "Alternatywą dla takiej konstrukcji było stworzenie centralnej bazy transakcji, które z określoną częstotliwością replikowano by do poszczególnych systemów. Rozwiązanie takie byłoby być może bardziej wydajne, lecz zdecydowanie droższe. W naszej instalacji WebSphere Integrator utrzymuje jedynie niewielką, podręczną bazę, w której są przechowywane aktualne kolejki komunikatów" - wyjaśnia Dorota Słowik. Dodatkowym argumentem za architekturą w pełni online był fakt, że system bankowy Fortis Banku w godzinach nocnych przetwarza transakcje z dnia poprzedniego przy równoczesnym bieżącym rejestrowaniu transakcji wykonywanych przy użyciu kart.