PROJEKTY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY ZWIĄZANE Z ROZWIĄZANIAMI SMART CITIES, EFEKTYWNOŚCIĄ ENERGETYCZNĄ I OCHRONĄ KLIMATU
Leszek Drogosz, Dyrektor Biura Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy
Marcin Wróblewski, Główny Specjalista w Biurze Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy
Tematyka przyjaznych dla ludzi i środowiska smart cities przyszłości, kierujących się zasadami zrównoważonego rozwoju oraz integrujących rozwiązania z zakresu energetyki, budownictwa, transportu czy ICT –informatyki i telekomunikacji, staje się coraz bardziej aktualna również dla Miasta Stołecznego Warszawy. Działania w tym zakresie sprzyjają osiągnięciu celów strategicznych odpowiednich dokumentów Miasta, takich jak „Plan działań na rzecz zrównoważonego zużycia energii dla Warszawy w perspektywie do 2020 r.”, „Innowacyjna Warszawa 2020. Program wspierania przedsiębiorczości” oraz „Strategia zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne, w tym Zrównoważony plan rozwoju transportu publicznego”.
WYKORZYSTANIE BAZY DANYCH GIS W MIEJSKIM SYSTEMIE INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W KIELCACH
mgr inż. Jadwiga Skrobacka
mgr inż. Dominika Kowalska-Jamrożek
Przedstawiając Miejski System Informacji Przestrzennej w Kielcach należy sięgnąć do podstaw na jakich był on budowany, ponieważ z założenia jest konsekwentnie kształtowany dla wsparcia działań na rzecz zintegrowanego zarządzania zrównoważonym rozwojem miasta. Ponad 80% informacji wykorzystywanych przez samorząd terytorialny ma odniesienia przestrzenne, dlatego też dla prawidłowych diagnoz i ocen zjawisk dotyczących zadań samorządu miejskiego konieczne jest dysponowanie pełną i aktualną informacją, czytelną i odpowiednio uporządkowaną oraz dostępną dla wszystkich uczestników procesu decyzyjnego na wszystkich jego etapach.
PRZYKŁAD WDROŻENIA INTELIGENTNEGO SYSTEMU MONITORINGU I ANALIZ W MIEŚCIE KATOWICE
Dzięki automatyzacji przetwarzania danych pochodzących z monitoringu wizyjnego, w ramach realizacji projektu „Katowickiego Inteligentnego Systemu Monitoringu i Analizy (KISMiA), wdrażane rozwiązanie dla Katowic przyczyni się do zwiększenia efektywności działania służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w mieście. Będzie ono stanowić wymierną wartość dla miasta, ponieważ usprawni komunikację i współpracę pomiędzy służbami porządkowymi, przede wszystkim policją, strażą miejską oraz służbami ratownictwa. System bazuje na technologii IBM: Intelligent Video Analytics oraz Intelligent Operations Center, identyfikuje i powiadamia służby o niebezpiecznych sytuacjach i równocześnie rejestruje informacje o funkcjonowaniu przestrzeni miejskiej, w tym jakości i dostępności usług publicznych, aktywności i warunkach mobilności mieszkańców itp. System zapewnia dostęp do bieżących informacji, wymagających reakcji ze strony służb, natomiast dzięki analizom danych historycznych (wgląd w historię zdarzeń) daje nowe możliwości działań prewencyjnych oraz pozwala na proponowanie ulepszeń w przestrzeni publicznej.
ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIA RUCHEM -TRISTAR
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR został zaprojektowany jako narzędzie służące do sprawnej i efektywnej realizacji zadań aglomeracyjnych, miejskich, obszarowych i lokalnych, stawianych zarządom dróg i zarządom transportu publicznego na obszarze Trójmiasta. Pozwoli on na w dużo większym stopniu niż dotychczas:
- umożliwienie zaspokojenia części popytu na podróże, która wynika z aktualnej podaży systemu transportu, przy eliminacji lub minimalizowaniu zjawisk niekorzystnych (zatłoczenia, korki, obniżenie sprawności systemu);
- maksymalne wykorzystanie rezerw tkwiących w istniejącym układzie ulicznych, poprzez maksymalizację wykorzystania przepustowości skrzyżowań i odcinków ulic;
- zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa, płynności i ekonomiki ruchu, przy minimalnym wpływie na środowisko naturalne.
Pierwsze prace nad koncepcją Systemu TRISTAR rozpoczęły się na początku lat 2000. Prowadził je zespół naukowców z Politechniki Gdańskiej pod przewodnictwem dr Kazimierza Jamroza. Bardzo istotnym zagadnieniem, właściwie pionierskim w skali kraju była integracja zarządzania ruchem nie tylko w układzie miejskim, ale również aglomeracyjnym integrując lokalne systemy Gdańska, Gdyni i Sopotu z myślą o docelowej ścisłej współpracy również z systemami ITS wdrażanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na układzie drogowym bezpośrednio przylegającej do Aglomeracji Trójmiejskiej.
© Copyright 2024 International Data Group Poland S.A.
00-131 Warszawa, ul. Grzybowska 2/44
tel. +48 22 3217800