Przenoszenie numeru: kiedy i jak?

Dyspensa URTiP na wdrożenie usługi przenoszenia numeru nałożona na operatorów GSM w zeszłym roku wciąż trwa. Już teraz mówi się o wrześniu 2005 r. jako o realnej dacie wprowadzenia przenoszenia numerów w Polsce. Skąd to kolosalne opóźnienie?

Dyspensa URTiP na wdrożenie usługi przenoszenia numeru nałożona na operatorów GSM w zeszłym roku wciąż trwa. Już teraz mówi się o wrześniu 2005 r. jako o realnej dacie wprowadzenia przenoszenia numerów w Polsce. Skąd to kolosalne opóźnienie?

Przenoszenie numeru: kiedy i jak?

Jacek Strzałkowski

Jacek Strzałkowski, rzecznik prasowy URTiP: Prezes URTiP jak dotąd tylko raz przedłużył termin zawieszenia uprawnień abonenckich w zakresie usługi przenoszenia numerów w sieciach komórkowych. Decyzjami z 17 listopada 2004 r. zawiesił NP (Number Portability) w sieci PTC, Polkomtel i PTK Centertel do 31 grudnia 2004 r. Obecnie toczy się postępowanie odwoławcze, bowiem operatorzy, odwołując się od decyzji prezesa URTiP, wnioskują o zawieszenie NP na okres od 18 do 25 miesięcy. Termin do września 2005 r. jest jednym z rozpatrywanych, jako możliwie najkrótszy okres na techniczne wdrożenie usługi przenoszenia numerów, jakkolwiek nie ma jeszcze w tej sprawie żadnej decyzji.

Większość scenariuszy usługi zakłada stworzenie centralnej bazy danych numerów przeniesionych. Z artykułu w Gazecie Wyborczej z dnia 14 stycznia 2005 r. wynika, że taka implementacja miałaby mieć miejsce także w Polsce. Kto powinien odpowiadać za stworzenie, administrację i utrzymanie bazy danych?

J.S.: Ustawa nakłada na operatorów obowiązek zapewnienia prawa do przeniesienia numeru. Nie ma w niej jednak ani słowa o rozstrzygnięciach technicznych. Ustawa nie daje też prezesowi URTiP podstaw prawnych do narzucenia operatorom konkretnego rozwiązania technicznego. Można jednak wnioskować, że skoro operator musi zapewnić NP to także jego obowiązkiem jest podjęcie wszelkich niezbędnych działań dla wdrożenia NP. To samo dotyczy kosztów uruchomienia centralnego rejestru przeniesionych numerów.

Jak miałaby wyglądać "opłata niezniechęcająca do skorzystania z usługi" (cytat za Prawem telekomunikacyjnym) w przypadku telefonów pre-paid, którą operator może pobrać za usługę przeniesienia numeru?

J.S.: Prawo telekomunikacyjne gwarantuje uprawnienie do przeniesienia numeru abonentom sieci telefonii komórkowej. Abonentem jest osoba, która podpisała umowę o świadczenie usług z operatorem. Osoby korzystające z zestawów pre-paid są więc użytkownikami, a nie abonentami. Opłatę za przeniesienie numeru będą więc ponosić abonenci, a nie użytkownicy telefonów pre-paid.

<hr size="1" noshade>

Przenoszenie numeru: kiedy i jak?

Antoni Mielniczuk

Antoni Mielniczuk dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej Polskiej Telefonii Cyfrowej

Wdrożenie usługi przenoszenia numerów (MNP) wymaga przyjęcia wspólnych ustaleń przez wszystkich operatorów oraz wielu instytucji państwowych, odpowiedzialnych za infrastrukturę. Do czasu zakończenia rozmów i podjęcia decyzji trudno będzie określić cenę nowej usługi. Operatorzy wskazując na konieczność dokonania dalszych ustaleń oraz skomplikowany charakter sprawy, wystąpili do Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty o ponowne rozpatrzenie wniosku i oczekują decyzji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200