Platforma, która ułatwia cyfrową transformację

Co to jest WEBCON BPS, jakie ma funkcje i zastosowania? Na pytania Computerworld odpowiada Łukasz Wróbel, wiceprezes i Chief Business Development Officer w krakowskiej firmie WEBCON.

Co to jest cyfrowa transformacja z punktu widzenia WEBCON?

Krótko rzecz ujmując, transformacja cyfrowa to zespół zjawisk, które są związane z nowymi technologiami i pojawiają się absolutnie praktycznie w każdej sferze naszego życia, zarówno prywatnej jak i biznesowej.

Te technologie są różne, np. internet rzeczy, innowacje związane z urządzeniami i oprogramowaniem, sztuczna inteligencja. Często są to też sposoby wykorzystania istniejących technologii, tu dobrym przykładem jest UBER, który nie wymyślił żadnej nowej technologii, ale wykorzystał już dostępne, żeby zaproponować nowy, burzący status quo model biznesowy.

Zobacz również:

Łukasz Wróbel, wiceprezes i Chief Business Development Officer w krakowskiej firmie WEBCON. Źródło: WEBCON.

Łukasz Wróbel, wiceprezes i Chief Business Development Officer w krakowskiej firmie WEBCON. Źródło: WEBCON.

Liczba pojawiających się na rynku nowości i nowinek technologicznych jest ogromna. Dla firm, które chcą się rozwijać, stwarzają one okazję by usprawniać istniejące procesy biznesowe a także by tworzyć nowe modele biznesowe. Dlatego firmy prowadzą dzisiaj znacznie więcej projektów i inicjatyw związanych z próbami zaadoptowania ich w taki sposób, by dały wartość dodaną dla klientów, by w firmie pracowało się lepiej lub wydajniej Mówiąc wprost, technologie powodują, że w istotny sposób zmieniamy nasze firmy. I dlatego mówimy o cyfrowej transformacji lub digitalizacji, a nie po prostu o wdrażaniu nowych technologii.

Prosty przykład. U jednego z naszych klientów z branży wynajmu samochodów pojawił się pomysł innowacyjnego wykorzystania technologii telemetrycznej, tak by zwiększyć wartość biznesową oferty dla klientów końcowych. . Użytkownicy są zachwyceni i chcą mieć taką technologię w swoich samochodach, ale zanim pomysł zostanie zrealizowany musimy pomyśleć o obsłużeniu zmian w procesach biznesowych. Musimy być w stanie gdzieś zapisać informację o tym jakie urządzenie wykorzystuje klient, musimy podpisać z nim właściwą umowę, musimy uwzględnić w procesie fakturowania ewentualne dodatkowe opłaty… To niby proste rzeczy, ale są naprawdę niezbędne by innowacja mogła wzbogacić naszą ofertę…

Czyli nowe technologie to nowe możliwości biznesowe, które wymagają zmiany modeli biznesowych, dostosowania najlepszych praktyk, dostosowania procedur. Problem polega na tym, że jeśli wprowadzimy nowe aplikacje i poinformujemy o tym pracowników w intranecie, to skuteczność tego typu działań jest bliska zeru. Prawda jest taka: w biznesie jest istotny nie tylko pomysł, ale przede wszystkim jego praktyczne wdrożenie. Dlatego, jeśli naszym celem jest wdrożenie zmiany w naszej firmie, niezależnie czy są to zmiany proste czy rewolucyjne, to dobrze mieć po swojej stronie aplikacje biznesowe, które z jednej strony uproszczą życie użytkowników, prowadząc ich za rękę przez aktualny proces biznesowy, a z drugiej uproszczą i zautomatyzują ich pracę.

Dlatego dzisiaj widzimy, że nasi klienci, wdrażając zmiany w procesach i testując nowe modele biznesowe, wspierają je za pomocą aplikacji, które niekiedy pojawiają się na pierwszej linii frontu, a niekiedy wspierają związane z technologią procesy middle i backoffice’owe. I takie aplikacje budują właśnie przy pomocy WEBCON BPS.

Co jest bardzo ważne w całej tej układance to to, że nowe technologie i innowacje mają to do siebie, że nikt do końca nie wie, z czym one się wiążą i jakie dokładnie zmiany będą potrzebne. Bardzo często jest tak, że zaczynamy od pewnego pomysłu i dopiero w miarę jego wdrażania zaczynamy zbierać feedback i modyfikować nasz pomysł. Jest to bardzo trudne środowisko do dostarczania aplikacji. Klasycznie, zgodnie z waterfall’owym podejściem, powinniśmy przecież rozpocząć się od solidnej analizy biznesowej, zebrania wszystkich wymagań, przygotowania projektu, i dopiero na tej podstawie przystąpić dobudowy i konfiguracji oraz w końcu uruchomienia systemu. W dzisiejszych realiach coraz częściej jest to po prostu niemożliwe, bo jeśli w ciągu roku pojawia się nie jedna technologia, ale kilkanaście i wszystkim chcemy dać szansę, wszystkie przetestować, musimy aplikacje biznesowe tworzyć i weryfikować praktycznie od razu. Potrzeby i wymagania powstają równolegle z aplikacją w nieustannej pętli sprzężenia zwrotnego.

Na czym polega innowacyjność WEBCON BPS w porównaniu z innymi rozwiązaniami dostępnymi na rynku?

Postawiliśmy nie tylko na szybkie tworzenie aplikacji co było podstawowym paradygmatem większości platform typu typu low-code. Klienci pokzali nam bardzo wcześnie, że należy skupić się w co najmniej tym samym stopniu na zmianach. Dzisiaj wiemy na pewno, że nawet ważniejsze od szybkiego stworzenia i produkcyjnego uruchomienia aplikacji jest to, jak szybko z upływem czasu, w miarę jak ewoluują wymagania biznesowe, będziemy w stanie ją stale modyfikować i dopasowywać.. Krótko mówiąc – zmiana wymagań biznesowych przestaje być problemem w trakcie trwania projektu a nawet po uruchomieniu produkcyjnym rozwiązania.

Drugim ważnym elementem jest przemyślana standaryzacja, na którą również bardzo mocno postawiliśmy. Widzimy, że dzisiaj firmy stosują platformę WEBCON BPS nie do stworzenia jednej lub dwóch aplikacji, ale traktują ją jako podstawowe środowisko aplikacyjne, za pomocą którego dostarczają firmie kilkadziesiąt a czasem i kilkaset rozwiązań. Poziom standaryzacji, który oferujemy powoduje, że nie tylko jesteśmy w stanie szybko stworzyć aplikację, wiedząc jak będzie się ona zachowywać, ale również dużo łatwiej jest ją utrzymywać, a użytkownikom dużo prościej jest z niej korzystać, bo niezależnie jakiej części biznesu będzie ona dotyczyć, za każdym razem będzie wyglądać i zachowywać się w ten sam sposób.

Jakie są zalety technologii InstantChange i dlaczego jest, według WEBCON unikalna?

InstantChange w praktyce oznacza, że można bardzo szybko uruchomić produkcyjne rozwiązanie, a później stopniowo wdrażać kolejne zmiany i modyfikacje, a więc pozwala iteracyjnie budować rozwiązanie dla biznesu w sposób bliski ideom DevOps i Agile. Dzięki tej technologii IT nie stawia biznesu pod ścianą mówiąc, że owszem jest w stanie wprowadzić modyfikacje, ale za 3 miesiące i tylko pod warunkiem dostarczenia taczek pełnych pieniędzy.

Workflow jest bazą dla naszych aplikacji, które mają charakter wybitnie procesowy. A więc pozwalają tworzyć zadania, przesyłać je i pilnować ich wykonania między różnymi użytkownikami, oddziałami lub nawet różnymi firmami działającymi w ramach grupy kapitałowej. Klasyczne silniki workflow działają w pewien konkretny sposób, nie przewidujący możliwości wprowadzania zmian na bieżąco, z natychmiastowym efektem i na działających już obiegach. Własnie takiej elastyczności coraz częściej oczekuje a nawet wymaga biznes by zachować ciągłość swojego funkcjonowania. Dlatego stworzyliśmy własny, autorski silnik workflow, który jest nie tylko wydajny i skalowalny, ale również pozwala wprowadzać zmiany w locie

InstantChange to również innowacyjny sposób podejścia. tworzenia do formularzy i obsługi integracji z zewnętrznymi systemami – dla każdego z obszarów wspólnym mianownikiem jest szybkość wprowadzania zmian także w przypadku produkcyjnie działających aplikacji. A to w konsekwencji powoduje, że biznes zupełnie zmienia podejście do projektu informatycznego. Przy wdrażaniu klasycznych rozwiązań znamy ten moment, gdy przekazujemy system do testowania produkcyjnego, a biznes nie chce go miesiącami zaakceptować - dlaczego? Bo de facto boi się tego, że po podpisaniu protokołu odbioru, w przypadku, gdy pojawi się potrzeba wprowadzenia zmian lub coś nie zostało dobrze przetestowane (a coraz trudniej jest przetestować wszystkie aspekty rozwiązania na środowiskach testowych), dostawca odwróci się plecami, lub zaproponuje nieakceptowalny czas i koszt realizacji. Technologia InstantChange adresuje ten problem.

Co to jest silnik integracyjny umożliwiający „łatwą integrację z dowolnym systemem informatycznym”?

W niemal każdym wdrożeniu integrujemy WEBCON BPS z systemami,(np. ERP, CRM, billingowymi, etc.) które są już wykorzystywane w firmach, by można było korzystać z już istniejących danych np. list kontrahentów, dokumentów, a także po to, by w działania aplikacji zbudowanych na naszej platformie dane były wprowadzane do tych systemów. W większości przypadków jest to integracja typu no-code, czyli przeciągam, upuszczam i konfiguruję, bez konieczności kodowania. To właśnie umożliwia nasz silnik integracyjny.

Co oznacza kompleksowość platformy WEBCON BPS?

W przypadku WEBCON BPS nie skupiliśmy się na jednym elemencie, np. workflow. Stworzyliśmy zintegrowane rozwiązanie, które zawiera wszystkie komponenty potrzebne do stworzenia aplikacji biznesowej. A więc to, co jest potrzebne do budowy interfejsu użytkownika, nawigacji między aplikacjami i wewnątrz aplikacji, listami, zestawieniami i raportami, tworzenia formularzy, za pomocą których użytkownik komunikuje się z systemem oraz zastosowania budowanego automatycznie, ustandaryzowanego modelu danych. Pozwala to na stworzenie kompletnej aplikacji biznesowej.

Z drugiej strony platforma jest kompleksowa, bo stwarza nie tylko możliwość budowy aplikacji, która jest dostępna w intranecie przez przeglądarkę, ale równolegle również na urządzeniu mobilnym lub w Outlooku.

Ważnym elementem sporej ilości procesów biznesowych są dokumenty. Platforma WEBCON BPS w ramach wewnętrznych mechanizmów pozwala na automatyzację procesów skanowania, OCR, rozpoznawania treści lub generacji dokumentów.

WEBCON BPS, po dwunastu latach rozwoju, jest prawdziwym kombajnem, który pozwala zająć się nie tylko częścią problemów, ale także stworzyć aplikacje, które są w stanie zaadresować krytyczne biznesowo procesy w trybie end-to-end.

W jakich branżach WEBCON BPS może znaleźć zastosowanie?

We wszystkich: firmy usługowe, produkcyjne, z obszaru finansowego, banki, firmy energetyczne, handel, edukacja. Mamy też partnera, który stworzył oparte o naszą platformę rozwiązanie dostępne w modelu SaaS na bazie Azure, które jest przeznaczone dla firm małych i średnich. Ważne jest, by firma miała świadomość procesów biznesowych i potrzebę ich bardziej efektywnego obsłużenia, zautomatyzowania lub skoordynowania

Uważam, że z naszego oprogramowania może skorzystać praktycznie każda firma, nawet najmniejsza. A każda wcześniej czy później będzie musiała automatyzować swoje procesy biznesowe, żeby się szybciej rozwijać. Szczególnie w kontekście sytuacji na rynku pracy, która jest dzisiaj tak bardzo trudna, bo znalezienie nowych, kompetentnych pracowników jest coraz częściej nie lada wyzwaniem.

Z naszego punktu widzenia WEBCON BPS jest platformą absolutnie dla każdego, ale najczęściej inwestują w nią firmy duże i korporacje. Najwięksi nasi klienci mają kilkanaście tysięcy użytkowników, najmniejsi zaledwie kilkudziesięciu

Ile firm już wdrożyło oprogramowanie WEBCON w Polsce i na świecie?

Jest to ponad 300 firm, począwszy od średnich firm działających lokalnie, przez grupy kapitałowe i obsługujące je centra usług wspólnych, aż do międzynarodowych korporacji wykorzystujących system globalnie