Nowy wymiar cyfrowego wszechświata

Metaverse to wizja następnej iteracji internetu, Web 3.0. Będzie to społeczny, trójwymiarowy, wirtualny wszechświat, składający się z wielu połączonych ze sobą trójwymiarowych wirtualnych przestrzen – rozmawiamy z Amelią Kallman, futurystką i pisarką.

Nowy wymiar cyfrowego wszechświata

Fot. mat. PR

Technologia ma duży wpływ na nasz świat. Jakie są najważniejsze trendy/zmiany, które przewidujesz?

Znajdujemy się w przełomowym momencie w naszym stosunku do technologii. Zawsze powtarzam, że technologia jest po to, aby wzbogacać ludzkie doświadczenia - nie zastępować ich. Podczas gdy innowacje oferują nam wiele możliwości, istnieją również zagrożenia - zagrożenia dla naszego zdrowia psychicznego, fizycznego i społecznego, jak również zagrożenia dla danych i prywatności.

Zobacz również:

  • Polski startup wykorzystujący AI w medycynie wygrał Infoshare Startup Contest
  • Krótka lista najbardziej niedocenianych technologii w IT

Rozwiązanie tych problemów będzie w nadchodzących latach ważnym tematem, na który wpływ będzie miał zarówno postęp w dziedzinie AI, jak i regulacje prawne.

Innym obszarem, który już teraz zyskuje na znaczeniu w branży, są technologie związane z ekologią i zrównoważonym rozwojem. Aby uporać się ze zmianami klimatu, potrzebujemy naszych najlepszych umysłów, wynalazców i przedsiębiorców pracujących nad rozwiązaniami. Startupy w tym obszarze muszą być wspierane i finansowane, a sektor ten musi być traktowany priorytetowo przez rządy.

Ostatnio napisałaś na Twitterze, że EoT i Emotion Analytics to dwa z największych trendów wpływających na przyszłość biznesu. Czy możesz powiedzieć naszym czytelnikom, czym są te trendy i dlaczego są tak ważne?

EoT, czyli Emotions of Things, to ewolucja IoT. Teraz, gdy rzeczy są połączone i stają się coraz inteligentniejsze, będziemy świadkami tego, jak zaczynają wchodzi na pewien poziom inteligencji emocjonalnej. Na przykład, w miarę jak pojazdy będą stawały się coraz bardziej autonomiczne, staną towarzyszami podróży, zdolne do poznania naszych zachowań i preferencji oraz przewidywania naszych potrzeb.

Oprócz tego, że maszyny stają się bardziej emocjonalne, nowe technologie dają nam możliwość zrozumienia i zmierzenia ludzkich emocji, co daje nam wiedzę i możliwości, jakich nigdy wcześniej nie mieliśmy. Tak jak analityka internetowa zrewolucjonizowała sposób, w jaki firmy optymalizują zaangażowanie, tak analityka emocji zapewni nowe wymiary informacji, szczególnie w XR (VR-AR-MR).

Obecnie platformy medialne zbierają dane o nas za pomocą telefonów komórkowych i komputerów, ale dzięki zestawom VR i AR mają możliwość patrzenia naszymi oczami, wyłapując subtelne, mimowolne spojrzenia i reakcje mięśni. Wraz z konwergencją technologii takich jak Brain-Computer Interface (BCI), eye-tracking, EEG, AI i uczenie maszynowe, zaawansowanie i szczegółowość danych, które mogą być przechwycone, będą miały znaczący wpływ na biznes, projektowanie i wiele innych dziedzin.

Jakie są najważniejsze lub Twoje ulubione innowacje technologiczne ostatnich lat?

Zaczęłam pracować w tej branży w 2013 roku, w roku, w którym po raz pierwszy pojawiły się Google Glass, a Oculus Rift został uruchomiony na Kickstarcie. To było świetne doświadczenie obserwować, jak daleko te technologie zaszły w tak stosunkowo krótkim czasie. W ciągu tej dekady będziemy świadkami wzrostu popularności inteligentnych okularów AR. W miarę jak czołowe firmy technologiczne będą wchodzić na ten rynek w ciągu najbliższych kilku lat, ceny będą spadać, funkcjonalność będzie rosnąć i stanie się bardziej intuicyjna, a sprzęt będzie coraz lżejszy i spersonalizowany. Zamiast chodzić skuleni, patrząc przez cały dzień na małe ekrany, będziemy mogli trzymać głowę w górze, mieć wolne ręce i większą kontrolę nad sposobem konsumpcji treści cyfrowych. Interesujące będzie zobaczyć, jak różne firmy radzą sobie z interaktywnością tych urządzeń i w jaki sposób traktują priorytetowo prywatność.

Czym jest koncepcja metaverse?

Metaverse to wizja następnej iteracji internetu, Web 3.0. Będzie to społeczny, trójwymiarowy, wirtualny wszechświat, składający się z wielu połączonych ze sobą trójwymiarowych wirtualnych przestrzeni. To, co mamy teraz - z grami doświadczalnymi, takimi jak Fortnite i Roblox, oraz przestrzeniami do współpracy, takimi jak Spatial i Facebook's Horizon Workrooms - to multiwersum. Wiele różnych platform z własnymi nieskończonymi krajobrazami, gospodarkami i walutami, bez możliwości poruszania się i działania pomiędzy nimi. Ale aby metaverse mogło funkcjonować, musi się to zmienić.

Podobnie jak dzisiejszy internet nie jest kontrolowany w całości przez jedną osobę lub podmiot, metaverse nie może być czyjąś własnością lub być zarządzane przez pojedynczą firmę. Wielu różnych graczy będzie musiało wymyślić, jak współpracować w zdecentralizowany sposób. Będziemy musieli również mieć możliwość podróżowania pomiędzy wirtualnymi światami bez konieczności zmiany tożsamości, utraty pieniędzy lub cyfrowych aktywów po drodze. Powinno to być tak łatwe i wygodne, jak przechodzenie z jednej strony internetowej na drugą. Są to ogromne wyzwania, nie tylko z perspektywy obliczeniowej i sieciowej, ale także z biznesowego i ekonomicznego punktu widzenia.

W Computerworld bardzo często piszemy o sztucznej inteligencji. Jak AI zmieni nasze życie i biznes w przyszłości?

Nie ma dziedziny, której AI nie dotknie i na którą nie będzie miała wpływu. Istnieją jednak dwie strony uczenia maszynowego i AI: przerażający scenariusz „roboty przejmą władzę nad światem" oraz nasza zdolność do wykorzystania AI do wykonywania wielu ciężkich zadań (mówiąc w przenośni). Oznacza to, że proste zadania, jak również zadania wykraczające poza nasze ludzkie zrozumienie i możliwości, staną się możliwe dzięki AI. W ten sposób mamy możliwość ułatwienia sobie życia i wzbogacenia naszych doświadczeń poprzez wykorzystanie tej technologii. To jest moja nadzieja.

Co to znaczy być futurystą w świecie ciągłych zmian?

Oznacza to, że nieustannie się uczę, badam i rozwijam swoje spostrzeżenia i perspektywę. Dla mnie jest to jedna z rzeczy, które uwielbiam w mojej pracy. Jestem z natury ciekawską i dociekliwą osobą, uwielbiam być na bieżąco z najnowszymi informacjami i z pasją dzielę się tą wiedzą. Ale świat ciągle się zmienia i nikt nie wie wszystkiego. Staram się być jak gąbka i chłonąć jak najwięcej informacji, ale uważam, że jestem dobra w swojej pracy, ponieważ potrafię przesiać te informacje, zdecydować, co jest prawdziwe, istotne i ważne, a co nie, a także potrafię zastosować moje spostrzeżenia w strategiach klientów w teraźniejszości. Wszyscy współtworzymy przyszłość, co jest dla mnie naprawdę ekscytujące.

Jak technologia może wesprzeć trend zrównoważonego rozwoju lub pomóc w spowolnieniu zmian klimatycznych?

To jest wielkie pytanie! Jednym z obszarów, który moim zdaniem wymaga pilnego zajęcia się, jest kryptowaluta. Blockchain jest cenną innowacją i aby koncepcja metaverse mogła działać, kryptowaluta jest niezbędna. Jednak pojedyncza transakcja bitcoinowa generuje obecnie taką samą ilość odpadów elektronicznych, jak wyrzucenie dwóch iPhone'ów do kosza, co wcale nie jest częścią zrównoważonego rozwoju. Musimy działać lepiej! Jestem przekonana, że odpowiedzi, wynalazki i innowatorzy są na wyciągnięcie ręki i mam nadzieję, że będziemy w stanie wykorzystać technologię jako środek do walki ze zmianami klimatycznymi, a nie przyczyniać się do nich.

Amelia Kallman jest czołową londyńską futurystką, prelegentką i autorką. Jako innowatorka, Amelia jest konsultantką marek, agencji i rządów w zakresie wpływu nowych technologii na przyszłość biznesu i naszego życia. Prognozuje globalne trendy i zachowania, pomagając klientom poruszać się w świecie innowacji, budować strategie i realizować wiodące w branży inicjatywy. Specjalizuje się w odczytywaniu pojawiających się możliwości - jak również zagrożeń - związanych z uczeniem maszynowym i sztuczną inteligencją, big data, IOT oraz nowymi rzeczywistościami (XR: VR-AR-MR). Najnowsze obszary badań obejmują przyszłość mediów społecznościowych, internet XR, edge computing oraz pojawiające się problemy z prawami człowieka przyszłości.

Amelia Kallman będzie prelegentką podczas konferencji Infohare 2021. Computerworld jest patronem medialnym wydarzenia.

Infoshare 2021 – festiwal społeczności napędzanej technologią!

Infoshare 2021 – największa konferencja technologiczna w CEE, tworząca ekosystem, w którym nowe technologie łączą się z biznesem. Konferencja odbędzie się w dniach 14-15 października w Gdańsku. Co roku uczestniczą w niej tysiące uczestników. Wśród nich startupy, inwestorzy, przedstawiciele korporacji, programiści i marketerzy. Tegoroczna edycja to 5 scen tematycznych, kilkuset czołowych prelegentów z całego świata, blisko 200 wystąpień i warsztatów.

Zarejestruj się

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200