Nie tylko telefony

W biznesie mobilność to już nie tylko telefony komórkowe, ale w coraz większym stopniu zdalny bezprzewodowy dostęp do danych i informacji przekazywanych innymi kanałami telekomunikacyjnymi. Stąd też ewolucja oferty praktycznie wszystkich dostawców sprzętu stosowanego w telekomunikacji idzie w kierunku rozwiązań, w których sprzęt jest tylko dodatkiem umożliwiającym realizację zaawansowanych funkcji łączących komunikację z wykorzystywanymi aplikacjami biznesowymi.

W biznesie mobilność to już nie tylko telefony komórkowe, ale w coraz większym stopniu zdalny bezprzewodowy dostęp do danych i informacji przekazywanych innymi kanałami telekomunikacyjnymi. Stąd też ewolucja oferty praktycznie wszystkich dostawców sprzętu stosowanego w telekomunikacji idzie w kierunku rozwiązań, w których sprzęt jest tylko dodatkiem umożliwiającym realizację zaawansowanych funkcji łączących komunikację z wykorzystywanymi aplikacjami biznesowymi.

Z Francois Bornibus, wiceprezesem Nokia Enterprise Solutions EMEA, rozmawia Andrzej Maciejewski.

Co Nokia ma do zaoferowania klientom biznesowym?

Nie tylko telefony
Sprzedajemy najwięcej na świecie telefonów komórkowych, które są przecież podstawowym narzędziem pracy praktycznie w każdej firmie. A nasze terminale są także najpopularniejsze w segmencie korporacyjnym. Mimo to firma chce dostarczać odbiorcom biznesowym coś więcej niż tylko same, nawet najnowocześniejsze słuchawki. Sprzęt to oczywiście niezbędna podstawa każdego rozwiązania, ale rozwijamy i oferujemy również oprogramowanie, w tym także aplikacje do zapewniania bezpieczeństwa systemów, i dlatego Nokia jest w stanie zaproponować kompletną, naszym zdaniem, platformę mobilną przeznaczoną dla przedsiębiorstw.

Zaawansowane urządzenia przenośne

Sprzedaż do firm

  • 2004: 4,1 mln szt.
  • 2009: 23,6 mln szt.
Sprzedaż w 2006 r.
  • Ogółem: 77 mln szt.
  • Smartfony: 64 mln szt.
(Canalys, 2006)

Rozwój nowoczesnych technologii aplikacyjnych firma wspomaga korzystając z już istniejących i sprawdzonych rozwiązań. Dobrym przykładem może być m.in. niedawne przejęcie spółki Intellisync (http://www.intellisync.com.pl ), producenta rozwiązań do obsługi bezprzewodowego przesyłania poczty elektronicznej, zarządzania terminalami oraz aplikacji do wspomagania pracy użytkowników mobilnych.

Jak bardzo jesteśmy mobilni?

Telefon komórkowy w przedsiębiorstwach to standard od wielu już lat. Nadal jednak większość użytkowników korzysta tylko z jego podstawowych funkcji - rozmawia lub wysyła SMS-y. Teraz nadchodzi czas na mobilny e-mail, szczególnie taki, który jest realizowany w trybie push. W 2006 r. korzystało z niego zaledwie 3-4% pracowników mobilnych, których całkowitą liczbę szacujemy na świecie na blisko 400 mln, a więc przynajmniej kilkanaście milionów osób już korzysta ze zdalnego, mobilnego dostępu do poczty elektronicznej. Jednocześnie badania pokazują, że wspomaganie funkcji związanych z mobilnością należy obecnie do najwyższych priorytetów dyrektorów działów IT. Wynika to z rosnącego i uzasadnionego przekonania, że dostarczenie odpowiednich narzędzi dla często podróżujących pracowników znacznie podnosi wydajność ich pracy, a więc może istotnie, pozytywnie wpłynąć na wyniki biznesowe przedsiębiorstw.

Ale e-mail dostępny w telefonie to nie wszytko?

Oczywiście. Przedsiębiorstwa chcą inwestować w mobilną infrastrukturę, aby umożliwić zdalny dostęp praktycznie do wszystkich elementów systemu mającego wpływ na działalność biznesową, a nie tylko do poczty elektronicznej. Małe i średnie przedsiębiorstwa szybciej wdrażają nowe technologie, a w korporacjach proces decyzyjny jest znacznie dłuższy, ale w tym drugim wypadku jest to później z reguły wdrożenie na wielką skalę. Obydwie te grupy użytkowników mają jednak bardzo podobne potrzeby. Dlatego rozwiązania mobilnej poczty i zarządzania flotą urządzeń mobilnych Nokia opracowuje i adresuje do obu tych grup odbiorców.

Dotarcie do rynku wymaga współpracy z partnerami. Jaka jest polityka Nokii w tym zakresie?

Nie tylko telefony

Światowy rynek zaawansowanych urządzeń przenośnych w IV kw. 2006 r.

Tradycyjnie współpracujemy z operatorami sieci komórkowych, a w szczególności z pionami odpowiedzialnymi za obsługę klienta biznesowego. Dla operatora jest to oczywiście szansa na zwiększanie ARPU [Average Revenue Per User - średni przychód na użytkownika]. Drugim kanałem są partnerzy specjalizujący się dotychczas w naszych rozwiązaniach związanych z bezpieczeństwem systemów. W całym regionie EMEA mamy już ponad 500 firm partnerskich. Ostatnio uruchomiliśmy też specjalny program Nokia for Business Channel Program (http://www.nokiaforbusiness.com ). Dążymy do tego, aby firmy, z którymi współpracujemy, miały w ofercie pełną paletę naszych produktów, które należą do trzech różnych, ale powiązanych grup rozwiązań dotyczących bezpieczeństwa, systemów mobilnych oraz telekomunikacji głosowej - w tym ostatnim wypadku dotyczy to kontekstu konwergencji telefonii stacjonarnej i komórkowej. Obecnie ponad połowa z firm partnerskich specjalizuje się w dwóch z wymienionych kategorii, a jedna czwarta - we wszystkich trzech. Ci ostatni są więc w stanie oferować całościowe rozwiązania oparte na ofercie Nokii. I to nas bardzo cieszy.

Jaka jest pozycja Polski na tlekrajów regionu EMEA?

Polska na tle innych krajów regionu EMEA wypada bardzo dobrze pod względem poziomu sprzedaży naszych rozwiązań przeznaczonych dla przedsiębiorstw. Polska znajduje się w pierwszej trójce państw, w których sprzedajemy najwięcej telefonów z biznesowej rodziny Eseries. Postrzegam Wasz kraj jako bardzo otwarty na nowe technologie, o czym może świadczyć np. popularność komunikatora Skype. A obecny wysoki wzrost PKB oznacza, że większe są możliwości dużych inwestycji w nowe technologie, co jest dobrą perspektywą również dla ich dostawców.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200