Mały, ale dynamiczny

Z Tomaszem Słoniewskim, analitykiem rynku oprogramowania z polskiego biura IDC, rozmawia Przemysław Gamdzyk.

Z Tomaszem Słoniewskim, analitykiem rynku oprogramowania z polskiego biura IDC, rozmawia Przemysław Gamdzyk.

Według podawanych przez Państwa danych wartość rynku Business Intelligence w Polsce to zaledwie ok. 30 mln dolarów w 2003 r. Tak naprawdę to bardzo niewiele - dlaczego tak jest?

Podana przez Pana wartość odnosi się jedynie do sprzedaży licencji za oprogramowanie z obszaru Business Intelligence. Można sądzić, że drugie tyle przynoszą usługi związane z wdrażaniem rozwiązań BI.

Ale to wciąż bardzo mało - znacznie mniej, niźli można by oceniać, patrząc na same dane o obrotach podawane przez firmy działające na tym rynku...

Mały, ale dynamiczny

Tomasz Słoniewski

Nie wiem, jakich firm obroty ma Pan na myśli, ale prawdopodobnie nie całe obroty podawane przez te firmy dotyczą sprzedaży produktów, o których mówimy. Metodologia IDC ściśle definiuje produkty, które wchodzą do dużej grupy systemów analityki biznesowej, tzw. Business Analytics, której częścią jest m.in. rynek narzędzi BI. Ważki problem, jaki pojawia się przy obliczaniu wartości jakiegoś segmentu rynku, to wielokrotne liczenie sprzedaży tych samych produktów w kanałach dystrybucji.

IDC w swojej metodologii stosuje zasadę oceny wielkości rynku poprzez analizę sprzedaży producentów (tzw. wendorów) do kanałów dystrybucji.

Jeśli chodzi zaś o odniesienie wielkości rynku BI do innych ważnych segmentów polskiego rynku oprogramowania, to można stwierdzić, że jest on porównywalny z rynkiem CAD/CAM/CAE czy rynkiem systemów HR - lecz jest ponadtrzykrotnie mniejszy niż rynek ERP.

Ale dla uczestników tego rynku to oznacza, że nie jest to wciąż rzeczywiście poważny rynek.

Oprócz wielkości istotna jest także jego dynamika. Ta zaś w kilku ostatnich latach waha się ok. 30% rocznie. To bardzo dużo, ponaddwukrotnie więcej niż cały rynek oprogramowania w Polsce - a w przypadku Business Intelligence badamy go od 3 lat. IDC szacuje, że światowy rynek systemów analityki biznesowej będzie rósł w granicach 7%, zaś rynek narzędzi Business Intelligence tylko o jakieś 4,7% rocznie. Jest to współczynnik charakteryzujący rynki dojrzałe. Nam do tego etapu jest jeszcze daleko, ponadto w obszarze BI możemy od razu nastawiać się na nowe rozwiązania. Można powiedzieć, że uwarunkowania wdrożeń BI są w Polsce zupełnie inne niż na Zachodzie - także ze względów technologicznych, a polski rynek jest atrakcyjny zarówno dla dostawców, jak i - zazwyczaj polskich - firm usługowych.

Rozwiązaniami BI zainteresowane są u nas głównie największe podmioty, w szczególności w sektorze bankowym, ubezpieczeniowym, telekomunikacyjnym, produkcyjnym czy masowych dóbr szybkozbywalnych (FMCG) i handlu detalicznego. Są to klienci dość bogaci, jak na polskie warunki, co podnosi atrakcyjność tego rynku. Dodatkowo, często można spotkać się z sytuacją, w której w tej samej firmie spotyka się wdrożone rozwiązania BI pochodzące od różnych dostawców.

Czy widać jakieś istotne różnice pod względem udziału dostawców w rynku?

Mały, ale dynamiczny

Segmentacja rynku Analityki Biznesowej (Business Analytics) wg IDC

Skład TOP 10* jest dość podobny, aczkolwiek widać, że niektóre z firm szybciej zainteresowały się naszym rynkiem. Pozyskały one dzięki temu odpowiednio wcześnie najlepszych klientów, co pozwoliło im zająć lepszą pozycję niż wynikałoby to z ich pozycji rynkowej na świecie.

Wśród producentów rozwiązań BI rodzimych firm raczej nie widać, bowiem przygotowanie takich rozwiązań wymaga poważnych inwestycji w badania i rozwój. Ponadto, szczególnie w segmencie narzędzi BI, są to rozwiązania otwarte, które dobrze się integrują także z rodzimymi produktami, np. systemami ERP czy CRM, więc nie ma potrzeby tworzenia własnych aplikacji.

Na świecie udział poszczególnych grup dostawców jest raczej ustabilizowany, aczkolwiek sytuację zmienia zjawisko konsolidacji tego rynku. Zmieniają się też strategie działania poszczególnych dostawców. Niektórzy z nich zaczynają się specjalizować w konkretnych obszarach analityki biznesowej, np. Business Performance Management (Zarządzanie Wydajnością Przedsiębiorstwa).

Na pewno widać wyraźny trend wbudowywania funkcjonalności Business Intelligence do systemów bazodanowych, jak również rozbudowywania aplikacji analitycznych w systemach ERP, CRM. Powszechnie dąży się również do oferowania rozwiązań pozwalających na dostęp do raportów i innych efektów pracy systemów analityki biznesowej dla coraz liczniejszej rzeszy pracowników w przedsiębiorstwach poprzez mechanizmy autoryzacji dostępu i portale. Nacisk kładziony jest także na mechanizmy poprawiające jakość analizowanych danych.

Jak do rynku BI ma się rosnąca popularność rozwiązań Open Source w środowiskach korporacyjnych?

Raczej nie widzę możliwości pojawienia się poważnych rozwiązań BI dystrybuowanych w ramach modelu OSS, aczkolwiek wyraźnie rośnie liczba dostawców, którzy wspierają platformy linuxowe jako bazę dla swoich rozwiązań BI. Według ocen naszych analityków, średnioroczne tempo wzrostu dla światowego rynku narzędzi BI bazujących na Linuxie w ciągu następnych pięciu lat wyniesie 80%.

Narodowi reprezentanci

Na polskim rynku Business Intelligence bardzo silną pozycję zajmuje SAS Institute - tutaj firma wyraźnie zebrała premię wczesnego wejścia, bowiem na naszym rynku pojawiła się już w 1992 r. Obecnie w polskim przedstawicielstwie firmy pracuje ok. 150 osób. Równie dobrze obecny jest Oracle, zaś z rozwiązań BI SAP polscy użytkownicy korzystają od stosunkowo niedawna (choć firma chwali się już kilkudziesięcioma wdrożeniami Business Warehouse).

Dystrybutorem Business Objects w Polsce jest firma Premium Technology, natomiast wyłącznym przedstawicielem Hyperiona jest warszawski Solver. Pierwsza z tych firm około połowy przychodów notuje ze sprzedaży licencji Business Objects (w dużej mierze realizowanej w ramach wdrożeń prowadzonych przez lokalnych partnerów).

MicroStrategy padł ofiarą pewnych zawirowań rynkowych (początkowo przez kilka lat reprezentowany był przez Komtech), by obecnie trafić do firmy GramSoftware, aktualnie jedynego autoryzowanego dystrybutora MicroStrategy w Polsce (firma ta nie jest jednak wymieniona na liście podmiotów dysponujących konsultantami certyfikowanymi przez MicroStrategy).

Cognos ma aż 6 partnerów wdrożeniowych w Polsce (Hogart, LX Polska, Micomp Systemy Komputerowe, Mineral Midrange, S&T Services oraz TRAX), ale ta mnogość jest pewną słabością, bo brak głównego przedstawiciela (jak ma to miejsce w przypadku Business Objects czy Cognosa) oznacza, że nie wiadomo, kto miałby ponosić koszty promocji rozwiązań tej firmy czy lokalizacji oprogramowania.

Mało znany w Polsce Information Builders jest reprezentowany przez warszawski CompFort Meridian Polska, natomiast ostatnia z firm z pierwszej dziesiątki IDC - Actuate - nie ma w Polsce swojego stałego przedstawicielstwa. Obecne są za to pojedyncze firmy oferujące narzędzia związane z Business Intelligence, jak np. Ascential Software, znany producent rozwiązań do czyszczenia danych (reprezentowany przez warszawski Ascen).

Niektóre z ww. firm obecne są w naszym kraju również poprzez globalne alianse z międzynarodowymi korporacjami informatycznymi i konsultingowymi.

<hr size=1 noshade>* Według IDC 10 największych dostawców (kolejność alfabetyczna) na rynku narzędzi Business Intelligence na świecie w 2003 r. to: Actuate, Business Objects, Cognos, Hyperion, IBM, Information Builders, MicroStrategy, Oracle, SAP oraz SAS Institute.

Wśród polskich 5 największych dostawców rynku analityki biznesowej (również kolejność alfabetyczna) znajdują się: Business Objects, Hyperion, Oracle, SAP i SAS Institute.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200