InteliWISE: "usługi komplementarne do Google"

InteliWISE jest dostawcą systemów sztucznej inteligencji wspomagających wyszukiwanie informacji oraz prowadzenie transakcji i obsługę klientów w internecie. Firma zamierza wejść na rynek NewConnect, pozyskując kapitał w ofercie prywatnej. Rozmawiamy z Marcinem Strzałkowskim, prezesem spółki.

Spółka InteliWISE powstała w 2005 roku i zajmuje się tworzeniem technologii do wyszukiwania informacji, optymalizacji procesów obsługi klienta online oraz sprzedaży elektronicznej. Jak informuje spółka, dostarczane rozwiązania wykorzystują algorytmy sztucznej inteligencji, w tym sieci semantyczne. InteliWISE wdrożyła kilka projektów, gdzie wykorzystywani są tzw. wirtualni agenci, postaci które starają się udzielić odpowiedzi na pytania zadawane za pomocą języka naturalnego.

Jakie są wyniki finansowe spółki za rok 2007 i 2006?

W ciągu tych ostatnich dwóch lat prowadziliśmy intensywne prace rozwojowe nad naszą własną technologią. W firmach o podobnym charakterze w Dolinie Krzemowej, przychody pojawiają się średnio po 2-3 latach. O przychodach w spółce możemy mówić w kontekście projektów pilotażowych, np. pomyślnie zrealizowane wdrożenie na stronach internetowych Polskich Linii Lotniczych LOT, gdzie udało się zautomatyzować ponad 50% kontaktów drogą elektroniczną. Przychód z tych projektów wyniósł kilkaset tysięcy złotych. W bieżącym roku planujemy osiągnąć przychody w wysokości ok. 1 mln zł.

Marcin Strzałkowski

Marcin Strzałkowski - absolwent Szkoły Głównej Handlowej oraz Institute Francais de Gestion (MBA), od 2005 r. dyrektor ds. marketingu w Crowley Data Poland (odpowiedzialny za strategię marketingową i komunikacyjną przedsiębiorstwa). Wcześniej był związany m.in. z Wiirtualną Polską i Unilever Polska.

Jakie firmy są Państwa bezpośrednią konkurencją?

Mamy przewagę rozpoczęcia prac na bardzo wczesnym etapie rozwoju technologii inteligentnych dla internetu III generacji i dlatego znajdujemy się w światowej awangardzie tych rozwiązań. Konkurencja jest jeszcze niewielka, jest w sumie kilka znaczących firm globalnie zajmujących się sztuczną inteligencją w obszarze aplikacji Web3.0. Przykładami są Kiwilogic, Novomind, Oddcast, Creative Virtual.Kluczowym czynnikiem rozwoju jest zainteresowanie się tymi technologiami przez gigantów rynku - Microsoft, Google czy Yahoo. Ich zainteresowanie może spowodować lawinowy wzrost zastosowań technologii i nowe aplikacje dla masowego użytkownika.

Do kogo została skierowana oferta prywatna?

Do inwestorów którzy rozumieją globalny potencjał technologii i produktów jakie rozwijamy i jednocześnie akceptują pewien poziom ryzyka, charakterystyczny dla projektów z obszaru innowacji i nowych technologii. Wybraliśmy alternatywny rynek giełdy warszawskiej gdyż uważamy, że łączy w sobie mechanizmy promocji, wyceny rynkowej jak również umacnia naszą wiarygodność.

Jaką kwotę spółka chce pozyskać z rynku NewConnect?

W tej rundzie finansowania, od obecnych inwestorów i poprzez giełdę chcemy pozyskać kilka milionów złotych.

Na co mają być przeznaczone te pieniądze?

Można ująć kolokwialnie, ze wszystko inwestujemy w "mózgi"; nie interesuje nas inwestowanie w biura czy skomplikowany hardware. Chcemy pozostać firmą tworzącą innowacje, nowe technologie, stąd spora część funduszy przeznaczonych będzie na rozwój naszej platformy technologicznej. Z tego też powodu aplikujemy o wsparcie poprzez dofinansowanie projektów przez UE, dystrybuowane bezpośrednio przez Brukselę w ramach 7 Programu Ramowego. Oczywiście spora część funduszy pójdzie na rozwój kanałów sprzedaży, bowiem warunkiem przyjęcia się nowych technologii jest ich akceptacja przez klientów - już od pierwszych wdrożeń. .

Jakie są plany rozwojowe spółki na najbliższy rok?

Przede wszystkim inwestycja w technologie i produkty, które muszą sprostać ambicjom światowych wyzwań. Technologie, własności intelektualne będą podstawą zarabiania z licencji w przyszłości. W najbliższych kilkunastu miesiącach skupimy się także na zdobyciu nowych klientów i kontraktów oraz rozszerzeniu sieci partnerów strategicznych i sojuszniczych, zarówno w Polsce jak i w Stanach Zjednoczonych.

Dlaczego miałbym zdecydować się na wykorzystanie rozwiązań Inteliwisie, a nie po prostu na dobrą wyszukiwarkę?

Google ma najlepsze obecnie technologie wyszukiwawcze ale rozwija je w obszarze całego internetu, a nie poszczególnych stron WWW. Ponad 60% użytkowników sieci, jak już trafia przez Google na wybrana stronę, ma problem ze znalezieniem właściwiej informacji bądź oferty. Zatem nie konkurujemy z Google, a oferujemy usługę komplementarną - firmom posiadającym własne strony internetowe, narzędzia do optymalizacji dostępu użytkowników do informacji czy tez kontaktu z serwisem czy obsługą klienta.

Wywiad przeprowadzony drogą e-mailową

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200