Enface: Maciej Stanusch

... twórca i właściciel Stanusch Technologies, wcześniej Stanusch CRM Consulting, przez kilka lat prezes Clix Software zajmującej się rozwojem i wdrożeniami systemów CRM.

... twórca i właściciel Stanusch Technologies, wcześniej Stanusch CRM Consulting, przez kilka lat prezes Clix Software zajmującej się rozwojem i wdrożeniami systemów CRM.

O CRM

Enface: Maciej Stanusch

Maciej Stanusch

Kończymy w tej chwili ostatnie projekty CRM i przenosimy nasze zainteresowania gdzie indziej. W rynku CRM wszyscy pokładali ogromne nadzieje, a tymczasem - no cóż - jest kilku klientów, ale z pewnością nie tego oczekiwali producenci oprogramowania i konsultanci. Zjawisko w gruncie rzeczy jest dość tajemnicze. Wszędzie na świecie ten rynek się rozwinął, również w Czechach i na Węgrzech, tylko nie w Polsce. Teoretycznie mamy znacznie większy potencjał, a w praktyce brak jest zainteresowania wśród użytkowników. Oczywiście, wszystko ma plusy. Na rynku zostało bardzo niewiele firm, które przetrwały ten okres, może na nie czeka jakaś bardziej świetlana przyszłość? Może winne są niespełnione nadzieje pokładane w systemach ERP, które nie poprawiły radykalnie zyskowności firm?

O tym, co interesuje go dziś

Niewątpliwie sztuczna inteligencja. Postanowiłem w końcu zacząć realizować swoje pasje, założyć własną firmę i zająć się tworzeniem bardzo nietypowych rozwiązań. Zawsze miałem duszę badacza. Jakbym nie zajął się informatyką, zająłbym się chemią, ale traf chciał, że padło na IT. Jako prezes niestety muszę zarządzać, choć intensywnie zajmuję się też analizą i projektowaniem aplikacji. W pewnym sensie do pójścia w tym kierunku przekonały mnie projekty CRM. Dostępne aplikacje nie rozwiązywały m.in. kwestii jakości danych, pojawiania się duplikatów, czy też efektywnej komunikacji z klientami.

O wirtualnym doradcy

To jeden z naszych najważniejszych produktów. Prowadzimy pierwsze wdrożenia. Zasadniczo jest to produkt dla każdej firmy, która ma serwis internetowy i chciałaby go uatrakcyjnić, umieszczając w nim "wirtualną osobę", której można zadać pytania dotyczące np. jej oferty, użytkowania produktów czy serwisu. Zaskakujące jest jednak to, że większość klientów chce wykorzystać wirtualnego doradcę do potrzeb wewnętrznych, najczęściej do szkolenia pracowników i partnerów lub jako pierwszą linię kontaktu użytkowników z działem IT, który po każdym większym wdrożeniu zasypywany jest pytaniami i zmuszany do rozwiązywania setek problemów użytkowników systemów IT. Czy wirtualny doradca sensownie odpowiada na zadawane pytania? Wszystko zależy od tego, jaką bazę wiedzy podepniemy. W rozmowie na ogólny temat system szybko się poddaje, bo jego wiedza jest ograniczona. Jeśli skupimy się na uzyskiwaniu informacji na określony temat, uzyskamy bardzo dobre rezultaty.

O wyszukiwarce semantycznej

Niektórzy mówią, że pojawienie się tego rodzaju rozwiązania jest porównywalne z pojawieniem się Internetu. Wyszukiwarka semantyczna rozumie tekst w języku naturalnym (np. polskim). Potrafi zastosować synonimy, rozumie polską składnię i orientuje się, że miejscowość Józefin znajduje się w województwie mazowieckim. Można więc zadać jej np. pytanie "Jakie ośrodki jeździeckie znajdują się w województwie mazowieckim?" i otrzymać listę odpowiednich stron, nawet tych, w których słowo "mazowieckie" nie występuje, ale są adekwatne do zapytania. Na razie jesteśmy na etapie testów wersji beta. Prace badawcze nad polską składnią wykorzystaliśmy też w systemie Q-Query, który umożliwia raportowanie w oparciu o zapytania w języku naturalnym, brzmiące np. tak "Pokaż firmy i ich obroty uporządkowane malejąco wg przychodów w 2005 r. dla branży IT z regionu mazowieckiego bez Warszawy". Wystarczy wpisać samo pytanie, by na ekranie pojawiło się gotowe zestawienie danych.

O polskich górach

Moją pasją są Tatry. Kiedy zaczyna mnie ciągnąć na szczyty, wyjeżdżam do Zakopanego, gdzie mam niewielkie mieszkanie. Dni spędzam w górach, a nocą pracuję.

Rozmawiała Dorota Konowrocka

Fotografował Marcin Olejniczak


TOP 200