ENFACE: MAREK PRZYSTAŚ…

…założyciel startupu, studia tworzącego gry edukacyjne dla najmłodszych, który znalazł się w finale światowego konkursu LAUNCH Education & Kids i nawiązał współpracę z MacDonald’sem

O KACZKACH W MICROSOFCIE

Na rynku stosujemy zasadę: wyróżnij się, albo zgiń. Staramy się coraz wyżej podnosić poprzeczkę. Zasadą finału konkursu LAUNCH Education & Kids w Krzemowej Dolinie jest to, że nie można ujawniać nazwy projektu, do momentu wystąpienia przed komisją konkursową. Postanowiłem więc zaistnieć w świadomości jurorów i widzów poprzez gumową kaczkę. Zakupiliśmy kilkaset kaczek i porozkładaliśmy je wszędzie tam, gdzie przebywali uczestnicy konferencji (także w toaletach). Pierwszy slajd podczas wystąpienia przedstawiał właśnie ową gumową kaczkę, co spowodowało silne skojarzenie marki Duckie Deck z gumową zabawką.

O POTRZEBIE RYZYKA

Żeby polskie startupy odnosiły sukcesy na arenie międzynarodowej jeszcze sporo musi się zmienić. Musimy nauczyć się robienia dobrego marketingu, takiego który działa szeroko i precyzyjnie dociera do użytkownika, klienta. Często tak bardzo boimy się poniesienia porażki, że ten strach nas paraliżuje i w związku z tym nie podejmujemy ryzykownych decyzji. A bez takich decyzji można zapomnieć o innowacyjnym biznesie w sieci. Co do polskich przepisów, sposobów przeprowadzania inwestycji w startup i programów unijnych jest dużo lepiej niż było, ale nadal musimy się uczyć obowiązujących standardów.

O SZUKANIU SZANSY ZA OCEANEM

Kiedy w 2006 r. na polskim rynku startowaliśmy z podobnym pomysłem platformy edukacyjnej dla najmłodszych dzieci w wieku 2-5 lat, to spotkaliśmy się z dość mocnym sprzeciwem. W Dolinie Krzemowej zaskoczyła nas otwartość na nowe rozwiązania, nasze działania odebrano pozytywnie. Jednak to tylko konkurs, prawdziwym testem jest żywy rynek i prawdziwe dzieci, które weryfikują nasz produkt. Gry podobają się i to nas bardzo cieszy. Dzięki temu, że nasz design spodobał się przedstawicielom firmy McDonald’s, która w swoich amerykańskich i kanadyjskich restauracjach stworzyła kąciki zabaw dla dzieci, nawiązaliśmy współpracę i część naszych gier jest już dostępna w lokalach tej sieci poprzez ekrany dotykowe.

O WARTOŚCIACH ZABAWY

W naszych grach nie ma elementów, które nie zostały przemyślane pod kątem wieku dziecka, które w nią gra. Kładziemy duży nacisk na poruszanie tematów, które są bardzo istotne dla rodzica: mówimy o dzieleniu się z innymi, o segregowaniu śmieci, o miłości, przyjaźni czy jedzeniu warzyw. Nasza marka kojarzy się z bezpieczeństwem, rodzice nam ufają. Mają gwarancje, że podczas zabawy nie wyskoczy reklama. Jesteśmy produktem Premium.

Bardzo często młodzi rodzice potrzebują inspiracji do spędzenia czasu z dziećmi, nasze pełnią właśnie taką rolę. Nie chcemy, aby nasze gry były wykorzystywane jako „zabijacz czasu” dziecka. Podpowiadamy rodzicom jak wykorzystywać je, aby od samego początku budować zdrową i bezpośrednią komunikację z dzieckiem. Inspirujemy do wartościowego spędzania czasu ze sobą. Gry są bardzo ciekawą alternatywą do biernego telewizora - mocniej rozwijają.

O PERSPEKTYWACH RYNKU

Nastąpi dość spora profesjonalizacja firm oraz produktów. Główny kanał sprzedaży, jakim jest APP Store przeżył dość mocną przemianę i właśnie się sprofesjonalizował. Coraz trudniej jest na nim zarabiać, wygrywają najsilniejsi i to oni zarabiają po przez ten kanał dystrybucji. W najbliższym roku dojdzie do sporej konsolidacji rynku i weryfikacji działań poszczególnych firm. My chcemy najpierw wzmocnić swoją pozycję w tym, co oferujemy obecnie, a później stworzyć produkty dla jeszcze młodszych odbiorców, nie wykluczamy też wejścia w segment YouTube i telewizji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200