ENFACE: JACEK FORYSIAK...

…Dyrektor Pionu Techniki i Usług Profesjonalnych Atende, który buduje zaufanie firm do integratorów i nowych trendów w informatyce

O KOMUNIKACJI UMYSŁU Z URZĄDZENIAMI

Mobilność spowodowała rewolucję informatyczną. Obecnie smartfon przejmuje rolę komputera i mediów, dzięki czemu możemy komunikować się, czytać pocztę firmową, dokonywać przelewów online, czy też brać udział w zorganizowanych działaniach społecznych i politycznych. Jesteśmy jednak ograniczeni naszymi zmysłami, koniecznością wpisywania komend lub wydawania ich głosem. Myślę, że kolejnym krokiem będzie bezpośrednie komunikowanie się umysłu z tymi urządzeniami. Już dzisiaj korzystamy z efektów takiej integracji, np. systemy noktowizyjne, radarowe, wspomagające kierowców. Z kolei w technice wojskowej możliwe jest wyświetlanie informacji na siatkówce oka albo sprzężenie karabinu z gałką oczną i sterowanie wzrokiem instrumentami pokładowymi. Trwają też prace nad urządzeniami odczytującymi bezpośrednio fale mózgowe.

O PRZEŁOMACH TECHNOLOGICZNYCH

Pierwszym przełomem, który odczujemy, będzie przekroczenie granicy temperaturowej. Jeżeli powszechne staną się procesory, które będą mogły pracować w wyższej temperaturze niż do tej pory, to zaoszczędzimy energię i wzrośnie moc przetwarzania. Dzisiaj każde Data Center jest wielką fabryką ciepła, którego nie umiemy wykorzystać. I tu jest miejsce dla takich organizacji jak nasza – możemy doradzać klientom, jak efektywniej budować serwerownie oraz lepiej wykorzystywać energię. Kolejnym etapem będzie znalezienie lepszego medium do przetwarzania danych. To nie będą już elektrony, ale układy związane z bioniką albo z fotoniką.

O ROZWIĄZANIACH HYBRYDOWYCH

Internet to przykład medium, które nie zostało przez nikogo zawłaszczone. Poprzez zbudowanie standardu zostały stworzone warunki do tego, żeby każdy go rozszerzał. W ten sposób powstała ogromna sieć, której nikt pojedynczo nie wymyśliłby i nie stworzył. Możemy iść tą drogą także w innych rozwiązaniach. W którymś momencie nastąpi próba połączenia, na razie rozproszonej, mocy obliczeniowej. Przykładem jej koncentracji są rozwiązania cloudowe. Chmura obliczeniowa staje się dostępna w każdym miejscu globu. Tu rodzi się pytanie: co zrobić z inwestycjami, które już zostały poczynione? Wyzwaniem, które przed nami stoi, jest to: jak do rozwiązań cloudowych dołączyć zasoby, które już zostały stworzone? W przyszłości mniej istotny stanie się fakt na czyim sprzęcie działamy, bo bardziej liczyć się będzie efektywność biznesowa. Integratorzy, tacy jak my, będą zarabiali na usługach zbudowanych wokół chmury.

O WSPÓŁPRACY W OUTSOURCINGU

Dziś szefowie IT postrzegają integratorów jako zło konieczne, konkurencję, od której trzeba coś kupić. Wolą samodzielnie zajmować się administracją i utrzymaniem systemów, bo uważają, że dzięki temu utrzymują etaty oraz zyskają uznanie. A przecież w rzeczywistości to my możemy zaoferować pracownikom znacznie lepsze warunki rozwoju. Przykładowo: żaden bank nie zmienia co tydzień swojego podstawowego systemu informatycznego, a my w swojej serwerowni mamy tyle miejsca, że inżynierowie mogą co tydzień poznawać nowy system. Nie jest uzasadnione ekonomicznie, żeby ograniczać inżyniera do jednego systemu, czy jednej aplikacji.

O BUDOWANIU ZAUFANIA

Musimy mieć świadomość, że outsourcing IT to tak naprawdę budowanie zaufania do nas, jako firmy, która w sposób profesjonalny, bezpieczny weźmie odpowiedzialność za ciągłość działania systemów klienta. Żeby to zrobić, firma musi być poukładana proceduralnie, a pracownicy powinni mieć określone predyspozycje. To nie mogą być artyści, którzy zrobią cudownie jedną rzecz, a potem się tym znudzą. W wielu obszarach muszą oni wykonywać dużo czynności powtarzalnych. Dlatego potrzebna jest elastyczność, bo zmiany wykonujemy w godzinach serwisowych, czyli w weekendy bądź w nocy. Mimo automatyzacji, konieczna jest też obecność inżyniera na dyżurze pod telefonem 24 godziny, przez 7 dni w tygodniu. Tylko przy spełnieniu tych warunków możemy zbudować zaufanie, szczególnie potrzebne w sytuacji kiedy namawiamy klientów na przekazanie nam własnej infrastruktury oraz przejście w model usługowy. Przykładem tego, jak można zapewnić partnerowi bezpieczeństwo i skalowalność rozwiązań, jest fakt, że od czterech lat obsługujemy Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Co rok w dniu finału ruch na serwerach bije wszelkie rekordy, wzrastając kilka tysięcy razy w stosunku do średniego ruchu w okresie całego roku (poza finałem).

O ATRAKCYJNOŚCI INWESTYCYJNEJ POLSKI

Polscy informatycy są dobrze wykształceni, a stawki w zderzeniu z europejskimi są nadal atrakcyjne. Nigdy nie będziemy konkurowali z Indiami niskością stawek, ale przy rozliczeniach za wykonaną pracę, a nie godziny, już możemy śmiało konkurować, bo nasi ludzie są w stanie zrobić pewne rzeczy szybciej i lepiej. To, że duże organizacje, jak IBM, Cisco czy Motorola, budują u nas swoje centra kompetencyjne, jest znakiem tego, że z punktu widzenia wiedzy, wykształcenia i kultury technicznej jesteśmy atrakcyjnym krajem.


TOP 200