EN FACE: Mateusz Kuszner...

... wiceprezes i współzałożyciel firmy ARound, jeden z czterech członków zespołu NeurON, który będzie reprezentował Polskę w finałach konkursu Intel Challenge, doktorant na Wydziale Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej Politechniki Gdańskiej.

O PROJEKCIE NEURON I STEROWANIU MYŚLĄ

W ramach projektu na konkurs Intel Challenge połączyliśmy elektroencefalografię z rzeczywistością rozszerzoną. Stworzyliśmy oprogramowanie wykorzystujące możliwości "hełmów" EEG dostępnych dziś na rynku oraz specjalnych okularów z dwiema kamerami i dwoma wyświetlaczami, które pozwalają w sposób wygodny dla użytkownika nałożyć warstwę wirtualną na obraz świata rzeczywistego. Nasz wkład to unikalne oprogramowanie łączące te dwie technologie. Docelowym klientem są firmy zajmujące się np. montażem i serwisem samolotów, których pracownicy wykorzystują złożone zadania na elementach często bardzo skomplikowanych, a jednocześnie o dużych gabarytach, angażujących obie ręce. Odpowiednio sterując myślą, można dziś wyświetlić np. model danego fragmentu urządzenia wraz z instrukcją montażu i kolejnością działań lub nałożyć dodatkowe informacje i modele na części trzymane w rękach. Osoby niepełnosprawne mogą wykorzystać tego rodzaju technologie do sterowania wózkiem inwalidzkim.

O POŻYTKACH Z KONKURSÓW

Zostaliśmy laureatami konkursów: Gdyński Biznesplan 2011, Kultura 2.016 i konkursu Intela. Stworzyliśmy też przewodnik kulturalny dla posiadaczy smartfonów informujący o imprezach odbywających się w pobliżu miejsca pobytu. Konkursy są świetną szkołą przygotowywania projektów dla młodych firm dysponujących niewielkim jeszcze doświadczeniem. Zyskujemy szansę porozmawiania ze specjalistami i zaprezentowania pomysłu ludziom, którzy nie znają się na wykorzystywanych przez nas technologiach, dzięki czemu mamy okazję weryfikacji ich potencjału. Konkursy pozwalają nawiązać obiecujące kontakty, a nagrody pieniężne dają odrobinę finansowego oddechu.

O FIRMIE AROUND

Została założona przez czterech absolwentów Wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej Politechniki Gdańskiej: Łukasza Miądowicza, Bartosza Reichela, Aleksandra Lecha i mnie. Inicjatorem był Łukasz Miądowicz, prezes firmy. Stworzyliśmy autorski silnik augmented reality i realizujemy kolejne projekty. Pracę w firmie łączymy z zaangażowaniem na uczelni, pracując jednocześnie nad doktoratami - Łukasz Miądowicz z chemii kwantowej, ja z optyki nieliniowej. Bartosz Reichel, już z tytułem doktora, zajmuje się optyką nieliniową na co dzień. Działamy w ramach Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego, co daje nam szansę współpracy z innymi interesującymi firmami. Korzystamy też z pomocy inkubatorów powstających wokół uczelni i w jej ramach wspierających młodych naukowców z pomysłem na firmę. Działając w Samorządzie Doktorantów Politechniki Gdańskiej, spotykam się z osobami zajmującymi się transferem wiedzy. Stały kontakt z uczelnią, który utrzymujemy jako jej doktoranci, sprawia, że wiemy, gdzie szukać informacji o kolejnych konkursach i dokąd zwrócić się o radę i pomoc.

O WSPÓŁPRACY Z IS WYSPA PRZY WYSTAWIE OBÓZ SOLIDARNOŚĆ

Specjalnie na nią przygotowaliśmy dedykowaną na smartfony z systemem Android aplikację, która w wybranych miejscach na ekspozycji pozwala wyświetlić na własnym urządzeniu materiał wideo z dźwiękiem. Po ściągnięciu aplikacji na własny telefon osoba zwiedzająca wystawę może skierować kamerę na umieszczony na ścianie znacznik i obejrzeć nagrane wywiady ze stoczniowcami.

O NOWYM WYMIARZE REKLAMY

Współpracujemy z agencjami, które jako pierwsze na rynku adaptują do prezentacji produktów możliwości stwarzane przez technologie rzeczywistości rozszerzonej. Pracujemy nad systemem umożliwiającym klientom salonów meblowych wcześniejsze przymierzenie wirtualnych, trójwymiarowych modeli do wnętrza własnego mieszkania za pomocą wydrukowanych dwuwymiarowych znaczników, dzięki którym model mebla "wklejany" jest w obraz mieszkania widziany przez kamerę . Takie rozwiązania mogą być interesujące również dla producentów biżuterii, których klienci będą mogli "przymierzyć" znacznik na łańcuszku, a zobaczyć na szyi np. trójwymiarowy model wisiorka.