EN FACE: Łukasz Sobieraj...

...pomysłodawca Polskiej Aplikacji Turystycznej StreetMobile, która pozwala poznawać Polskę i korzystać z promocji

O ZAGUBIONYCH W NOWYCH MIEJSCACH

Nieraz zdarzało mi się, że w nowym miejscu miałem problem ze znalezieniem dobrej restauracji, sklepu czy kina - tak zrodził się pomysł na aplikację StreetMobile. Takiej sytuacji doświadczają zarówno osoby, które się przeprowadzają do nowego miasta lub dzielnicy, studenci czy turyści. Aplikacja pomoże odnaleźć szybko na telefonie potrzebne miejsce. Chciałem też, żeby aplikacja wspierała lokalnych przedsiębiorców, a użytkownikom pozwalała na skorzystanie z ciekawych promocji. Wiedziałem, że na rynku działają serwisy zakupów grupowych, ale konsumenci muszą zapłacić, zanim skorzystają z usługi. Dlatego stworzyłem wraz z zespołem narzędzie stanowiące połączenie funkcjonalności, które osobno można znaleźć w różnych rozwiązaniach. Jako całość StreetMobile jest unikalne na skalę europejską.

O MIASTACH, ZABYTKACH I MUZEACH

W aplikacji można znaleźć punkty usługowe, sklepy, jak również informacje o znajdujących się w pobliżu zabytkach, festiwalach, koncertach czy wystawach. Nawiązaliśmy współpracę z Polską Organizacją Turystyczną, która rekomenduje naszą aplikację. Regionalne Organizacje Turystyczne dostarczają do aplikacji dane związane z ciekawymi miejscami i zabytkami. Każda lokalizacja ma swoją wizytówkę, na którą składają się: opis miejsca, logo, 5 zdjęć, film, dane kontaktowe. Urzędy miejskie zapewniają część kontentu. Dla miast i regionów to ciekawa, bezpłatna forma promocji. Obecnie panuje trend, aby miasta miały swoje aplikacje turystyczne. Wiele miast zrezygnowało z organizowania przetargów i wydawania publicznych pieniędzy na tworzenie własnych aplikacji i korzystają z naszej. Zachęcamy, żeby same zarządzały w StreetMobile swoim kontem - uzupełniały dane z ciekawymi miejscami i zabytkami oraz informowały o wydarzeniach kulturalnych. Miasta mają dostęp do statystyk, dzięki którym wiedzą, co najbardziej interesuje użytkowników. Podobnie jest z ROT-ami. Z naszej aplikacji korzystają prawie wszystkie Regionalne Organizacje Turystyczne. Dajemy też możliwość promocji jednostkom kulturalnym, które nie mają swoich aplikacji i pieniędzy na reklamę. Właśnie dlatego postanowiliśmy, że jednostki samorządowe oraz instytucje kultury są zwolnione ze wszelkich opłat i mogą za darmo korzystać z możliwości, jakie daje StreetMobile - wystarczy, że się do nas zgłoszą. Każda firma może zostawić swoją wizytówkę i dać się odnaleźć, również za darmo. Koszty dla partnerów biznesowych pojawiają się, gdy Ci chcą organizować promocje. Koszt miesięcznej aktywności na StreetMobile (każda firma ustawia swoje promocje, decydując o wielkości rabatu, długości akcji itd.) wynosi 100 zł.

O STREETMOBILE

StreetMobile to strona www, ale przede wszystkim aplikacja na smartfona. Załóżmy, że znaleźliśmy się w nowym miejscu lub szukamy konkretnej usługi w okolicy. Wystarczy, że wyciągniemy telefon, w markecie wpiszemy: StreetMobile i pobierzemy darmową aplikację. Odpalamy aplikację w smartfonie i wybieramy kategorię - spośród ok. 70. Jeżeli chcemy zwiedzić miasto, będzie to kategoria "Ciekawe miejsca i zabytki", jeżeli chcemy napić się kawy, wybierzemy kategorię "Gastronomia". Kawy napijemy się wszędzie, więc wchodzimy w podkategorię "Wszystko". Na ekranie w pierwszej kolejności wyświetlą się oferty promocyjne, posegregowane względem odległości od nas. Widzimy promocję "Każda kawa za 3 zł", "wchodzimy", aby przeczytać opis i regulamin, następnie przechodzimy do mapy, aby GPS doprowadził nas do miejsca. Możemy przejść do wizytówki lokalizacji, żeby zobaczyć, czy są tam jeszcze promocje, opis lokalizacji, zdjęcia oraz opinie użytkowników wyrażone komentarzami i gwiazdkami. Gdy docieramy na miejsce, zamawiamy kawę, a po jej wypiciu prosimy o rachunek. Następnie wyciągamy telefon, włączamy podgląd promocji, z której chcieliśmy skorzystać, jednym kliknięciem generujemy kod do skorzystania ze zniżki. Kod pokazujemy obsłudze i płacimy za kawę 3 zł zamiast 15. Co istotne, nie płacimy za wygenerowanie kodu. Aplikacja dla konsumentów jest darmowa. Dzięki temu ludzie chętnie będą korzystać z tego narzędzia, i to nie tylko w podróży.

Aplikację stworzyliśmy i rozwijamy w 5-osobowym zespole. Jest wśród nas trzech programistów mających na koncie m.in. budowę aplikacji miasta Szczecina, która została wyróżniona w konkursie. Mamy też dobre zaplecze reklamowe, ponieważ prezes zarządu jest właścicielem agencji reklamowej Pracownia C&C, która jest naszym zapleczem kreatywnym. Sam jestem związany z branżą reklamową od blisko 12 lat, a z Pracownią od 2009 r.

O EKSPANSJI NA EUROPĘ

Aplikacja istnieje od 2012 r. Przez pierwszy rok działalności skupiliśmy się nad budową kontentu, stąd współpraca z Regionalnymi Organizacjami Turystycznymi, Polską Organizacją Turystyczną i blisko 50 mobilnymi miastami. Zachęcamy do korzystania z aplikacji kolejne miasta, instytucje kultury i partnerów biznesowych, tak by oferta prezentowana w naszej aplikacji była coraz bogatsza i ciekawsza. W planach mamy ekspansję na całą Europę. Rozpoczniemy ją pod koniec 2015 r. Planujemy pojawić się na trzech kolejnych rynkach. Dla Polaków jest to o tyle istotne, że będą mogli zwiedzać te kraje z wykorzystaniem StreetMobile, gdyż wszystkie informacje, jakie znajdą w aplikacji, będą dostępne w naszym języku.


TOP 200