EN FACE: Kamila Kaszkiel...

... koordynator Ogólnopolskiego Programu Mentoringowego dla Młodych Przedsiębiorców - Youth Business Poland, prezes warszawskiej fundacji Instytut Innowacji.

EN FACE: Kamila Kaszkiel...

O POLSKIEJ SPECYFICE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

Na konferencji na temat przedsiębiorczości, w której uczestniczyłam, rektor jednej z uczelni podał dane, z których wynika, że zaledwie ok. 3% studentów zainteresowanych jest założeniem własnej firmy. Pozostali mają nadzieję na pracę w dużej korporacji lub rejestrują się jako bezrobotni, a to świadczy o braku etosu przedsiębiorcy wśród młodych ludzi. Choć z drugiej strony, "przedsiębiorczość" młodych ludzi, szukających od kilku lat pracy za granicą można uznać za wysoką. Typowy, polski przedsiębiorca decyduje się na założenie firmy dobrze po trzydziestce, kiedy ma już za sobą kilka-kilkanaście lat doświadczeń zawodowych. Zupełnie inaczej jest w Ameryce Południowej czy Stanach Zjednoczonych, gdzie pierwszą firmę zakłada się zazwyczaj dużo wcześniej.

O YOUTH BUSINESS POLAND

Youth Business Poland jest częścią Prince’s Youth Business International - sieci programów merytorycznego i finansowego wspierania przedsiębiorczości w 40 krajach. Fundacja Księcia Karola została założona po to, aby wspierać młodych ludzi, zagrożonych ekonomicznym wykluczeniem. To właśnie młodzi ludzie najczęściej dotknięci są bezrobociem - najtrudniej jest im znaleźć pracę i zwalniani są jako pierwsi, gdy dochodzi do redukcji. Ideą programu jest mobilizacja lokalnego środowiska biznesowego oraz organizacji rządowych i pozarządowych do pomocy młodym ludziom w założeniu własnej działalności gospodarczej, która z czasem stworzy miejsca pracy również dla innych. W Polsce program realizowany jest przez Fundację Inkubator Technologiczny, założoną przez Brytyjsko-Polską Izbę Handlową przy współpracy Coaching Center i Banku Gospodarstwa Krajowego.

O PROGRAMACH WSPARCIA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW

W tej chwili istnieje w Polsce dużo programów wsparcia dla młodych - i nie tylko - przedsiębiorców. Jest ich na tyle dużo, że zainteresowanie elementem finansowym YBP - niskooprocentowanymi pożyczkami udzielanymi przez Bank Gospodarstwa Krajowego - jest niewielkie. Być może przyczyną jest skierowanie oferty kredytowej wyłącznie do osób bardzo młodych. Prawdopodobnie jednak prawdziwym powodem jest duża dostępność dotacji bezzwrotnych, zarówno tych udzielanych przez urzędy pracy na założenie pierwszej firmy, jak i tych pochodzących z funduszy unijnych. Nie zdajemy sobie sprawy z tego, że w wielu krajach tego rodzaju pomoc bezzwrotna w ogóle nie występuje. Co więcej, programów jest tak dużo, że łatwiej jest o osoby i instytucje wspierające - w naszym przypadku o coachów i mentorów - niż o przedsiębiorców, do których pomoc ta miałaby trafić. W tej chwili na naszej liście jest 45 mentorów, którzy z własnej inicjatywy zgłosili się do programów, ale nie mamy wystarczającej liczby beneficjentów, których mentorzy mieliby wspierać. I z takimi problemami boryka się prawie każdy program wsparcia przedsiębiorczości w Polsce.

O RÓŻNICY MIĘDZY COACHEM I MENTOREM

Jednym z istotnych, choć często niedocenianych, źródeł wsparcia dla młodych przedsiębiorców jest stworzenie im możliwości nawiązania kontaktów z coachami i mentorami. Są to zazwyczaj dwie zupełnie różne osoby. Coach, to ktoś w rodzaju partnera, który współpracuje z przedsiębiorcą przez okres kilku miesięcy i zajmuje się rozwojem jego potencjału oraz podnoszeniem motywacji do działania. Mentor to z kolei "starszy kolega", ktoś z doświadczeniem zawodowym w danej branży lub w danym obszarze (np. w marketingu), czasem ktoś, kto sam założył nową firmę, ale niekoniecznie. Mentor może być również specjalistą z danej dziedziny w dużej korporacji lub doradcą prowadzącym niezależną działalność gospodarczą. Mentor nie musi pracować w branży, w której działa wspierana przez niego firma. Współpracuje z przedsiębiorcą przez okres wielu miesięcy, a nawet lat, wspierając go radą, pomysłami, kontaktami i doświadczeniem. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak ogromne korzyści pociąga za sobą posiadanie mentora. Uczestnicy poprzednich edycji YBP odważyli się dzięki mentorom wejść na nowe rynki, zdobyli nowych klientów, przemyśleli i z sukcesem zmodyfikowali swoje strategie marketingowe.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200