Dwugłos bezprzewodowy

O bliższej i dalszej przyszłości sieci bezprzewodowych rozmawiamy ze specjalistami z Cisco Poland i Veracomp.

O bliższej i dalszej przyszłości sieci bezprzewodowych rozmawiamy ze specjalistami z Cisco Poland i Veracomp.

NetWorld: Którą drogą będzie szedł rozwój WLAN: drogą zwiększenia przepustowości czy poprawy jakości usług?

Dwugłos bezprzewodowy

Maciej Szeptycki

Maciej Szeptycki, inżynier systemowy i konsultant Cisco Systems Poland: Wydaje się, że priorytetem na najbliższy rok czy półtora w rozwoju sieci bezprzewodowych w standardzie 802.11 będzie zapewnienie podwyższonej jakości usług użytkownikom. Szybki transfer dla abonentów końcowych jest praktycznie rzeczywistością (802.11g - 54 Mb/s) - wzrost przepustowości nie idzie jednak w parze ze wzrostem jakości świadczonych usług. Pojawiające się jak grzyby po deszczu aplikacje multimedialne dla Wi-Fi muszą być wsparte przez odpowiednie mechanizmy QoS. Takie mechanizmy na szczęście już istnieją lub będą wkrótce wprowadzane. Przykładowo, w rozwiązaniach WLAN Cisco od dwóch lat stosuje się wyższy priorytet dla przesyłania pakietów VoIP. Standard 802.11e zostanie niedługo zatwierdzony, co pozwoli na pełne wprowadzenie mechanizmów QoS w WLAN.

Należy podkreślić, że przepustowość sieci również ulegnie zmianie: standard 802.11n pozwoli na przyspieszenie transferu do 105 Mb/s. Systemy odbioru i nadawania wieloantenowego (MIMO - Multiple-Input Multiple-Output) wykorzystane w standardzie 802.11n podwyższą jednocześnie jakość transferu.

Dwugłos bezprzewodowy

Błażej Marciniak

Błażej Marciniak, Product Manager, Dział Systemów Sieciowych, Veracomp SA: Postęp technologiczny jest w sieciach bezprzewodowych bardzo dynamiczny i niesie ze sobą wzrost prędkości wraz z poprawą jakości dostarczanej usługi - choć to drugie jest z racji specyfiki sieci bezprzewodowych trudniejsze do uzyskania (nieprzewidywalność środowiska). W sieciach rozległych Wireless WAN (WWAN) główny nacisk jest i będzie w przyszłości kładziony na wzrost szybkości. Konsekwentnie będą również rozwijane technologie zapewniające wzrost poziomu jakości usługi. Przykładem może być Tsunami MP11.a firmy Proxim: zastosowany w tym rozwiązaniu protokół komunikacji WORP zapewnia kilkakrotnie wyższą wydajność (do 30 Mb/s faktycznego transferu) w porównaniu z sieciami WLAN. Posiada on w chwili obecnej możliwość ograniczania przepustowości na interfejsach (MIR), planowana jest także obsługa QoS. Inne rozwiązania poprawiające jakość WLAN to zastosowanie punktów dostępowych obsługujących wszystkie trzy standardy radiowe. Wdrożenie mechanizmów QoS umożliwi zastosowanie sieci bezprzewodowej również do transmisji głosu: są już dostępne aparaty telefoniczne obsługujące standard VoWLAN (Voice over WLAN). Motorola zaprezentowała także urządzenie MOD (Mobile Office Device) - telefon komórkowy z funkcjami organizera, obsługujący standardy GSM i WLAN, umożliwiający roaming między tymi systemami bez przerywania prowadzonej rozmowy telefonicznej.

Czy posiadacie Państwo w swojej ofercie urządzenia dedykowane dla przedsiębiorstw? Jaka jest ich skalowalność i możliwości zarządzania?

M.S.: W ofercie Cisco znajdują się dwie rozbieżne linie produktów WLAN: Arionet dla sektora korporacyjnego oraz Linksys dla sektora SOHO i konsumenckiego. W ramach linii produktowej Aironet Cisco zaproponowało nową architekturę dla sieci WLAN dedykowaną specjalnie dla korporacji. Jest to SWAN (Cisco Structured Wireless-Aware Network Framework). SWAN jest siecią lokalną świadomą swoich bezprzewodowych elementów. SWAN zapewnia, by użytkownicy WLAN otrzymali bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności. SWAN wykrywa podejrzane/dzikie AP i wyłącza je z dostępu dla użytkowników, wspomaga wdrażanie sieci WLAN dzięki aplikacji Assisted Site Survey optymalizującej parametry wszystkich AP i mostów WLAN, czy też zwiększa niezawodność sieci WLAN poprzez mechanizmy Self Healling Network. Sercem tej architektury jest scentralizowany system zarządzania WLSE (WLAN Solutions Engine) umożliwiający jednoczesne zarządzanie dwa i pół tysiącem punktów dostępowych.

B.M.: Linia produktów ORiNOCO Proxima jest de facto zaprojektowana i przeznaczona na rynek korporacyjny, jednak specyfika polskiego rynku spowodowała, że urządzenia zdobyły uznanie w pierwszej kolejności wśród ISP jako sprzęt niezwykle odporny na duże obciążenia (nawet do 40 użytkowników radiowych na jednym interfejsie), posiadający niezwykle przydatne funkcje zarządzania ruchem, jak izolowanie użytkowników, przesyłanie pakietów na bramę sieci, filtrowanie portów i protokołów sieciowych.

Najnowsze punkty dostępowe z rodziny ORiNOCO posiadają wszystkie zestandaryzowane protokoły bezprzewodowe: zarówno bezpieczeństwa (802.11i: AES oraz WPA2), jak i funkcjonalności (WMM - Wireless Multimedia, draft standardu 802.11e). Dzięki zaimplementowanemu protokołowi komunikacji między AP (Access Point) nazwanego WDS (Wireless Distribution System) możliwe jest elastyczne skonfigurowanie sieci złożonej z dziesiątek AP z jednym kablowym przyłączeniem do Internetu. Dzięki temu można z sieci na kilkunastu użytkowników zrobić infrastrukturę nawet dla 2000 użytkowników, tak jak zrobili to niektórzy z naszych klientów. Niebagatelną i rzadko dostępną w sprzęcie WLAN jest możliwość szyfrowanego zarządzania poprzez SSL, SNMPv3 lub SSH.

Proxim zawarł strategiczny sojusz z producentem oprogramowania do zarządzania sieciami bezprzewodowymi firmą Wavelink, której oprogramowanie Wavelink Mobile Manager jest przeznaczone do zarządzania i monitorowania dużych sieci bezprzewodowych. Wavelink Manager obsługuje wszystkie punkty dostępowe ORiNOCO, prowadzone są także prace nad obsługą Tsunami MP11.a.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200