Contact center kontra CRM
- Andrzej Maciejewski,
- 23.09.2008
System contact center pozwala gromadzić informacje i zarządzać kontaktami z klientem. Kiedy zatem przychodzi czas na wdrożenie bardziej skomplikowanego systemu CRM i w jaki sposób zintegrować obydwie platformy?
System contact center pozwala gromadzić informacje i zarządzać kontaktami z klientem. Kiedy zatem przychodzi czas na wdrożenie bardziej skomplikowanego systemu CRM i w jaki sposób zintegrować obydwie platformy?
Mariusz Augustyniak, kierownik działu CRM, Wola Info: Mówiąc o contact center (CC) jako o systemie CRM, mylimy pojęcia. CRM to strategia dialogu i bliskiej relacji z klientem. CRM jest także utożsamiany z aplikacją integrującą wiedzę o klientach, ich preferencjach, historii zakupów. Contact center natomiast jest jednym z kanałów, gdzie materializuje się filozofia zarządzania relacjami z klientami. Interfejs CRM - oprócz CTI czy IVR - jest jednym z elementów contact center, gdzie stykają się procesy marketingu, sprzedaży i obsługi klienta.
Contact center nie jest dla firmy wystarczającym rozwiązaniem, gdyż dane klientów są wykorzystywane wyłącznie przez pracowników telemarketingu czy call center. Informacje o klientach potrzebne są także serwisantom czy reprezentantom handlowym w terenie. Pracownicy obsługujący klienta poza firmą potrzebują pełnych danych dostępnych poprzez urządzenia przenośne - telefon komórkowy, PDA czy laptop. Contact center, łączące telefonię, kanały elektroniczne i aplikacje biznesowe to duża część strategii i infrastruktury Customer Relationship Management, jednak nie wystarczająca do tego, aby wszystkim pracownikom przedsiębiorstwa udostępnić możliwości pełnej interakcji z klientem.
Jan Goliński, wiceprezes zarządu, dyrektor pionu aplikacji biznesowych, Qumak-Sekom: Funkcjonalność systemów CC jest z roku na rok coraz większa i zapewnia - przy właściwym wykorzystaniu - naprawdę wysoką jakość kontaktów z klientami, a równocześnie racjonalny poziom kosztów. Rośnie też funkcjonalność aplikacji agenta, ściśle związanej z systemami klasy CC. Dla wielu firm aplikacja ta okazuje się w dużym stopniu zadowalająca jako narzędzie wspomagające obszar kontaktów z klientami, zwłaszcza że obsługuje zwykle wiele kanałów komunikacji. Obejmuje często bogaty system scriptingowy, zapewniający funkcjonalność porównywalną z możliwościami, jakie daje większość CRM-ów. Należy pamiętać, że zarówno w przypadku systemu CC - wraz z aplikacją agenta - jak i systemu CRM, kluczowym problemem jest integracja z aplikacjami biznesowymi.
Na czym więc polega różnica?
MA: Contact center są rozwiązaniami wspomagającymi bieżący kontakt z klientem. Nie zawierają jednak informacji o preferencjach klientów czy historii kontaktów, na podstawie których można wyciągnąć wnioski dotyczące przyszłych relacji biznesowych. Połączenie CC z CRM udostępnia maksymalne możliwości interakcji z klientami, gdzie CRM dostarcza informacji o preferencjach klienta wprost na monitor agenta w contact center. Dzięki takiemu rozwiązaniu, pracownik firmy nie powtarza klientowi pytań dotyczących jego preferencji, bo widzi wszystkie potrzebne dane na ekranie. Pozwala to na osiągnięcie wysokiej lojalności klientów, a tym samym większą skłonność do wydatków.
JG: Dzięki wykorzystaniu wszystkich dostępnych kanałów komunikacji, inteligentnie zaprojektowanej automatyzacji i dynamicznej konfiguracji parametrów, możemy w contact center zapewnić klientom wysoki komfort obsługi. Nie oznacza to jednak, że CC może przejąć wszystkie funkcje operacyjnego systemu CRM. CC to CRM komunikacyjny, obsługujący obszar kontaktu z klientem. Nie służy do planowania działań marketingowych, segmentacji rynku, obsługi cyklu sprzedaży czy jej prognozowania. Nie gromadzi się na ogół szczegółowych danych o kliencie w bazie danych CC. Aby CC spełniało swoją rolę, musi być prawdziwym centrum informacji dla klientów, a to oznacza konieczność integracji danych pochodzących z różnych aplikacji biznesowych na poziomie agenta komunikującego się z klientem w CC. Operacyjny system CRM, pozwalający na gromadzenie i wykorzystanie informacji o kliencie, może być skutecznie wdrożony praktycznie w każdej firmie. Contact center, jako rozbudowany system, w wielu firmach nie znajdzie efektywnego zastosowania, choć są też takie, którym może wystarczyć CC.
Systemy CRM oferują dziś wiele możliwości kontaktu z klientem - poprzez wysyłanie maila, czy inicjowanie połączenia telefonicznego prosto z bazy klientów. Czy wobec tego CRM może zastąpić contact center?
Dodatkową, istotną kwestią, której nie załatwiają systemy CRM, jest dystrybucja zgłaszanych przez klientów problemów. W przypadku braku profesjonalnych narzędzi CC, pracownik sam decyduje, który problem obsłużyć w danym momencie. Jego wybór nie zawsze jest zgodny z polityką i interesem firmy. Wyobraźmy sobie, że nasz kluczowy klient zgłosił firmie trudny problem. Czy mamy gwarancję, że nasi pracownicy chętnie i szybko podejmą takie wyzwanie? System CRM nie oferuje narzędzi umożliwiających inteligentną dystrybucję takich zgłoszeń i sprawne decydowanie, do którego specjalisty skierować dany problem i jaki mu nadać priorytet. To może zrobić dobry system CC, który uzupełnia jego funkcjonalność.
Piotr Kowal, ekspert ds. systemów CRM, Microsoft: Współpraca systemów CRM z contact center jest niezbędna. Jako przykład można podać operatorów, którzy nie wyobrażają sobie możliwości obsługi klientów bez korzystania z obu tych rozwiązań. Pracownikom działów obsługi klienta czy call center wiedza o historii kontaktów, skargach czy zażaleniach zgłaszanych przez klienta jest niezbędna do właściwego wykonywania codziennych obowiązków. Warto tu także zauważyć, że bardzo pomocne jest zintegrowanie danych z innych systemów jak np. billingi, aby mieć wszystkie potrzebne informacje w jednym miejscu.
O CRM mówi się, że największy kłopot to opór pracowników, niechętnych do wypełniania wielu tabel i dlatego wdrożenie jest sukcesem, ale późniejsze użytkowanie pozostawia wiele do życzenia.
MA: Każdy dobry projekt powinien uwzględniać czynnik oporu pracowników i przeciwdziałać działaniom uderzającym w opłacalność inwestycji. Pierwszą i oczywistą sprawą jest wybór samej aplikacji. Im jest ona prostsza i bardziej intuicyjna, tym mniejszy opór pracowników, a także mniejsze koszty ich przeszkolenia. Po drugie, na etapie projektowania systemu należy przeanalizować zapotrzebowanie kierownictwa i oczekiwania, co do uzyskiwanych informacji, a następnie wpływ nowego systemu na efektywność pracowników. Jeśli bowiem pracownicy przekonają się, że opłaca się zapisywać dane w systemie, gdyż to pomaga im w codziennej pracy, sami chętnie będą z systemu korzystać.
Trzeba przede wszystkim zrozumieć i przyjąć do wiadomości, że ludzie, tacy jak chociażby reprezentanci handlowi, już z natury czują niechęć przed takimi systemami. Dlatego też obarczając przedstawicieli handlowych dodatkowymi czynnościami administracyjnymi, w sposób nieunikniony skazani jesteśmy na uniki i porażkę. Niezwykle ważne jest zatem, aby przekonać pracowników już w trakcie projektu wdrożeniowego, że nowy system nie tylko przyniesie duże korzyści kierownictwu, ale ponadto skutecznie usprawni wykonywanie pracy szeregowemu pracownikowi i podniesie jego efektywność. Przykładowo w Anglii, User Acceptance - czyli efekt akceptacji nowego systemu przez nowych użytkowników - był jednym z najważniejszych kryteriów wyboru systemu.
JG: Mówiąc o operacyjnym systemie CRM, powinniśmy mieć na uwadze, że wokół tych wdrożeń narosło niestety wiele mniej lub bardziej nieuzasadnionych legend. W dużym stopniu wynika to z faktu, że traktowano CRM instrumentalnie, myśląc - wdrożymy system i będziemy mieli zadowolonych, lojalnych klientów. Jak łatwo się domyślić, niewiele z tych założeń zostało spełnionych i takie technologiczne podejście spowodowało deprecjację samego terminu, a co za tym idzie, wysoki poziom nieufności do tego typu rozwiązań. Istnieje jednak wiele przykładów udanych wdrożeń, które przyniosły szybki zwrot z inwestycji i prawdziwe, mierzalne efekty biznesowe.
Powód sukcesu jest banalny, po prostu najpierw ustalono strategię, potem sposoby jej realizacji, a w końcu wybrano adekwatne do potrzeb narzędzie IT, oraz - co może najważniejsze - projekt miał odpowiednią rangę i właściwą promocję wewnątrz organizacji. Udane wdrożenie systemu CRM, to nie dzień "0", w którym uruchamiamy produkcyjnie system, ale efekt, jaki osiągamy po pewnym czasie w postaci zrealizowanych celów biznesowych, którym projekt miał służyć. Jeśli tych celów nie zdefiniujemy, to nie potrafimy ocenić, czy wdrożenie się udało, a często tak właśnie jest. To właśnie brak właściwie zdefiniowanych i zakomunikowanych celów najczęściej prowadzi do tego, że wdrożony system jest traktowany przez pracowników jako zło konieczne i jest źle używany, a z czasem staje się po prostu martwy. Jednak genezy tego stanu należy szukać w samym procesie wdrożenia czy wręcz decyzji o jego realizacji.
Czy łączenie call center z CRM to sprawa nieunikniona?
JG: Jak już wspomniałem, w typowej organizacji CC i CRM operacyjny to dwa systemy wykorzystywane do obsługi klientów i jej stałego usprawniania oraz do realizacji celów biznesowych. Trudno więc sobie wyobrazić, aby te aplikacje działały rozłącznie. Natomiast poziom, sposób integracji i jej kompleksowość zależy od specyficznych warunków konkretnej firmy.