CIO i CMO w zdygitalizowanym świecie

CIO przekłada nowe technologie na język CMO. Dzięki temu mogą wspólnie wypracowywać najlepsze dla firmy rozwiązania biznesowe - mówi Anna Telakowiec, dyrektor marketingu, Bonduelle Polska.

Anna Telakowiec, dyrektor marketingu, Bonduelle Polska

Anna Telakowiec, dyrektor marketingu w Bonduelle Polska, poprzednio m.in. dyrektor marketingu Cadbury Wedel, od blisko 20 lat związana z marketingiem FMCG oraz farmacji. Absolwentka Chartered Institute of Marketing w Londynie i SGH w Warszawie. Juror konkursów reklamy.

CIO: Jakie są dziś najważniejsze podejścia w działaniach czy operacjach marketingowych?

Najważniejszym, zdiagnozowanym zresztą, długofalowym trendem jest digitalizacja. Jednym z przejawów rozwoju tego trendu jest intensyfikacja oferty szkoleniowej - w tym konferencji na temat digitalu czy mobile. Firmy szkoleniowe zauważyły, że brakuje kompetencji w tym obszarze. Nie jest to oczywiście obszar nowy, ma już 20 lat! Mimo że penetracja internetu w Polsce wynosi ok. 50%, to jednak najważniejsza grupa klientów i konsumentów z punktu widzenia marketera już tam jest. Niektóre firmy tworzą nawet specjalne komórki, które zajmują się tym obszarem.

Zobacz również:

  • Technologia i marketing

CIO: Czy dział IT jest zainteresowany współpracą, wsparciem marketingowej digitalizacji?

Chociaż jest ogromna potrzeba wparcia ze strony IT, na razie trudno mówić o modelowej współpracy. Działowi IT nie jest łatwo porozumieć się z tak rozproszonym klientem, jakim jest dział marketingu - każdy marketer zajmuje się inną marką, ma do wykonania inne zadania. Mimo to każdy wie, że współpraca ta jest bardzo potrzebna. Wie o digitalizacji, wie, że marketing musi być obecny w internecie. Powstają w związku z tym nowe funkcje, np. digital manager, web master (nie mający nic wspólnego ze swoim korporacyjnym "imiennikiem" w IT). Z czasem wokół tych funkcji organizują się zespoły.

CIO: Wymieniła Pani różne nazwy funkcji. Czy należy rozumieć, że idzie za tym konkretna specjalizacja?

Można wyróżnić kilka obszarów. Pierwszy to komunikacja z konsumentem. Zmieniają się zwyczaje, a za zmianą zwyczajów zmierzają pieniądze - inwestycje reklamowe - co sprzyja dalszemu rozwojowi obszaru digital. Coraz większą rolę odgrywa reklama w internecie - widoczny jest spadek dochodów z reklam telewizyjnych na rzecz reklam w sieci. Dzieje się tak głównie za sprawą młodego pokolenia, zwanego pokoleniem "czterech ekranów" (smartfon, tablet, komputer, telewizor), a już niedługo być może będzie to "pokolenie pięciu ekranów" (dojdą Google’owe okulary). Marketing musi być obecny we wszystkich czterech ekranach, więc powinien rozumieć specyfikę i możliwe synergie zachodzące pomiędzy różnymi "ekranami".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200