Asterisk

Zapotrzebowanie na darmowe, ogólnodostępne oprogramowanie spełniające funkcje centrali PBX wykazują zarówno firmy korzystające z własnych PBX, jak i świadczące usługi IT.

Zapotrzebowanie na darmowe, ogólnodostępne oprogramowanie spełniające funkcje centrali PBX wykazują zarówno firmy korzystające z własnych PBX, jak i świadczące usługi IT.

Oba środowiska chcą oprogramowania, które można łatwo rozwijać i integrować. Od około 9 lat na rynku funkcjonuje oprogramowanie Asterisk, które z założenia ma odpowiadać tym potrzebom. Zobaczmy, jakie daje możliwości, a jakie ma ograniczenia.

Czym jest Asterisk?

Mark Spencer stworzył oprogramowanie pełniące funkcje centrali PBX i nazwał je Asterisk (od gwiazdki w poleceniach uniksowych)

Mark Spencer stworzył oprogramowanie pełniące funkcje centrali PBX i nazwał je Asterisk (od gwiazdki w poleceniach uniksowych)

Asterisk to PBX open source, napisany przez Marka Spencera i jak przystało na taki produkt - darmowy.

Może funkcjonować jako pojedynczy system PBX, a także pełnić funkcję bramy między "starym" światem telefonii z komutacją kanałów a światem IP. Oferuje usługi, takie jak: poczta głosowa, konferencje, kierowanie ruchem przychodzącym i wiele innych.

Asterisk można uruchomić na wielu systemach operacyjnych: Linux, Solaris, Mac OS, NetBSD, FreeBSD i OpenBSD. System obsługuje protokoły SIP, MGCP, H.323 oraz IAX (Inter Asterisk Protocol).

Jak popularny jest Asterisk?

Digium, firma stworzona przez Marka Spencera zanotowała w 2007 r. ponad milion pobrań. Nie znaczy to, że wszystkie zakończyły się wdrożeniem. Liczba pokazuje jednak skalę zainteresowania produktem.

Sprzedawcy zaangażowani w komercjalizację Asteriska nie podają niestety danych o skali sprzedaży. Podczas badań przeprowadzonych wśród firm amerykańskich w 2007 r., tylko dwie z 240 odpowiedziały, że używają Asteriska. Według informacji Digium, największe wdrożenie Asteriska miało miejsce na Uniwersytecie w Pensylwanii - system obsługuje tam ponad 10 tys. abonentów.

Jakie są zalety, a jakie wady tego typu produktu?

Główną zaletą jest cena, za oprogramowanie nie zapłacimy nic. Jeśli mamy wiedzę i czas, to możemy stworzyć system odpowiadający naszym wymaganiom. Z drugiej strony, zastosowanie tego typu rozwiązania stwarza niebezpieczeństwo, że w razie problemów możemy nie mieć do kogo zwrócić się o pomoc. Wtedy konieczne może okazać się znalezienie firmy, która zdoła rozwiązać nasz problem, ale za to już zapłacimy.

Jeżeli decydujemy się na Asteriska, dobrze jest już na etapie projektowania systemu łączności skorzystać z usług firm specjalizujących się we wdrożeniach Asteriska. Pozwoli nam to zaoszczędzić czas podczas wdrożenia. Będziemy mieli też do kogo zwrócić się w razie pojawienia się problemów, czy chęci wdrożenia nowych usług.

Ile kosztuje wdrożenie Asteriska?

Koszt podstawowego sprzętu, na którym będzie działał Asterisk, można szacować na ok. 2000-3000 zł (bardzo orientacyjnie, bo zależy to od klasy użytego sprzętu). Koszt może się zmienić w zależności od zastosowanych aparatów telefonicznych czy dodatkowych wymagań. Wdrożenie komercyjne - oprócz wsparcia technicznego - niesie też wartość dodaną, jak np.: oprogramowanie oferujące dostęp do niestandardowych usług, zarządzanie użytkownika końcowego za pomocą intuicyjnego narzędzia graficznego (co bardzo ułatwia dostosowanie systemu do indywidualnych potrzeb użytkownika). Funkcje oprogramowania umożliwiają także indywidualną konfigurację usług abonenta, co daje możliwość pełniejszego wykorzystania Asteriska - od telefonii IP począwszy, a skończywszy na integracji z aplikacjami biznesowymi.

Co potrzeba do wdrożenia Asteriska?

Potrzebny jest serwer wyposażony w kartę sieciową WAN, obsługującą Asteriska, bramki (adaptery) do obsługi aparatów analogowych lub telefony kompatybilne z Asteriskiem. Podobnie jak w tradycyjnym PBX, należy dobrać odpowiedni plan numerowy i skonfigurować usługi telefoniczne, z których chcemy korzystać.

Jak dostosować Asterisk do własnych potrzeb?

Asterisk jest oprogramowaniem otwartym. Dzięki interfejsowi AGI (Asterisk Gateway Interface) możemy implementować w naszym systemie dodatkowe usługi, napisane w językach: C, Perl lub PHP.

Czy są jakieś alternatywy dla Asteriska?

Tak, analogiczne oprogramowania to: sipX, OpenPBX, PBX4Linux, Yate, FreeSwitch.


TOP 200