Computerworld nr 10/2016

Cyfrowa transformacja: kogo zmiecie, kogo wzniesie?

W 1955 r. Bank of America po pięciu latach przygotowań uruchamiał pierwszy komputer w biznesie, jak wtedy mówiono: mózg elektronowy. Clark Beise, wiceprezes banku, nie miał wątpliwości: to będzie hit. Był tego tak pewny, że do poprowadzenia konferencji przedstawiającej futurystyczną maszynę wynajął popularnego aktora, Ronalda Reagana.

Bank of America był wtedy największym operatorem czeków na świecie. Księgował ich tak dużo, że oddziały banku zamykano o drugiej po południu, żeby zdążyć je rozliczyć. Co gorsza, co miesiąc przybywało ponad 20 tys. nowych rachunków czekowych. Bank nie radził sobie z nadmiarem roboty. Wszystko zmierzało w kierunku widowiskowej katastrofy.

Panaceum miał być komputer Electronic Recording Machine, Accounting opracowany przez Stanford Research Institute. Ważył 25 ton, w środku miał 8 tys. lamp próżniowych i ponad 300 kilometrów kabli.

Dzięki pionierskiemu mechanizmowi odczytywania numerów czeków drukowanych farbą magnetyczną mógł w ciągu godziny przetworzyć 33 tys. czeków, tyle co 135 doświadczonych księgowych. Bank of America zamówił kilkadziesiąt ERM-ów, już w wersji na tranzystorach, i to dzięki nim w 1970 r. stał się największym bankiem na świecie.

Bank of America przeprowadził w modelowy sposób to, co teraz nazywamy transformacją cyfrową: w zasadnicze procesy przedsiębiorstwa sprawnie włączył technologię informatyczną, osiągając w efekcie wzrost o wykładniczej skali.

Wówczas taka operacja była ewenementem w skali świata. Teraz staje się koniecznością. Transformacja cyfrowa to fala, która dopiero się wznosi, ale za chwilę nadciągnie z potężną siłą. Nieprzygotowanych zmiecie. Tych, którzy odpowiednio ją wyczują i wykorzystają, wzniesie w górę.

W konkursie Lider Informatyki staramy się odnaleźć przedsiębiorstwa i instytucje, które już dziś wykorzystują innowacyjne technologie, aby budować swoją przyszłość w erze cyfrowego biznesu. Wierzymy, że dzisiejsi liderzy informatyki to liderzy gospodarki jutra.

Jeżeli jesteś zainteresowany dostępem do materiału podaj adres e-mail

Organizatorem usługi udostępnienia materiału Whitepaper jest IDG Poland S.A..
Udostępnienie materiału Whitepaper to usługa, w której masz możliwość pobrania wybranego pliku oraz możesz otrzymać dodatkowe informacje od organizatorów za pośrednictwem poczty e-mail i telefonu.
Rejestracja na Whitepaper jest jednoznaczna z akceptacją Regulaminu usługi.


Możliwość pobrania materiału otrzymają tylko wybrani uczestnicy, dlatego po zarejestrowaniu otrzymasz od nas informację o zakwalifikowaniu się do usługi.