Jak rozwiązywać problemy w sieciach lokalnych?

Pomimo nieustannej ewolucji technologii, proste metody rozwiązywania problemów sieciowych nie zmieniają się. Dostępne są lepsze analizatory, monitory sieci, sniffery, ale rzeczywiste podstawy, sprowadzające się do zrozumienia zasad pracy sieci, pozostają bez zmian. Procedury rozwiązywania problemów będą z pewnością udoskonalane, w celu opracowania prawidłowych reakcji dla nowych technologii. Wyzwaniem jest jednak nie poddawanie się ogólnemu zachwytowi na widok najnowszych urządzeń. W przypadku rozwiązywania problemów sieciowych, nie ma złotego środka. Przedstawione poniżej rady z pewnością nie zawierają wszystkich możliwych sposobów rozwiązań poszczególnych usterek. Reprezentują jednak większość prostych czynności, które powinny zostać wykonane przy rozwiązywaniu problemu.

Zrozumienie topologii

Każda procedura rozwiązywania problemów, powinna zostać poprzedzona analizą struktury i topologii sieci. Niezależnie od tego, z jaką technologią sieciową mamy do czynienia, nie ma możliwości określenia miejsca powstawania problemu, bez dokładnego zrozumienia całej topologii. Dokładny schemat sieci, aktualizowany wraz z każdą zmianą w infrastrukturze to istotna pomoc dla każdego administratora.

Zbieranie informacji

Ważną czynnością w procesie rozwiązywania problemów, będzie zebranie możliwie największej ilości szczegółów związanych z usterką. Część tego procesu stanowi pewien rodzaj pracy z użytkownikami, którego efektem będzie wstępne rozpoznanie przyczyny awarii. Warto postawić się na miejscu użytkownika, zbadać realny problem od drugiej strony, ponieważ na tym etapie możliwa jest naprawa usterki.

Odpowiednie narzędzia

Trudno o większe marnotrawstwo czasu, niż pojawienie się technika na miejscu awarii bez odpowiednich narzędzi diagnostycznych i elementów pomagających rozwiązać problem. Dobrze przygotowane narzędzia programowe i sprzętowe, odpowiednie dokumenty, komputer przenośny, kable sieciowe, hasła do sprzętu sieciowego, sniffer to tylko kilka niezbędnych rzeczy, które powinien posiadać każdy sieciowy profesjonalista.

Wykorzystanie sniffera

W większości przypadków, niezbędne okaże się sprawdzenie zachowania pakietów w sieci poprzez analizę ruchu. Sniffer (tcpdump, Wireshark lub komercyjne oprogramowanie), uzupełniony o wiedzę na temat danej sieci jest najlepszym przyjacielem administratora. Niestety ten krok jest bardzo często ignorowany i nie stosowany w początkowej analizie problemu. Niezwykle istotne jest odpowiednie umiejscowienie sniffera w sieci.

Analiza danych

Dane ze sniffera będą przeważnie wskazywały następny krok, zmierzający do usunięcia usterki. Powinniśmy zrozumieć proste metody analizy wyników oraz dysponować wiedzą na temat normalnego zachowania sieci, wyniesioną z poprzednich pomiarów. Niezależnie od tego, czy problem wywołuje sztorm rozgłoszeniowy, zainfekowany komputer, maszyna pożerająca całą przepustowość, trudniej będzie znaleźć usterkę bez analizy pakietów.

Sprawdzenie zgodności ze standardami

Warto przeprowadzić analizę problemów fizycznych. Standardy IEEE istnieją z jakiegoś powodu i jeżeli jeden z komponentów komunikacyjnych nie jest zgodny ze standardem, cała komunikacja może funkcjonować niezbyt poprawnie.

Określenie ostatnich zmian

Zmiany w infrastrukturze i konfiguracji urządzeń nie powstają samodzielnie. Następne klasyczne narzędzie rozwiązywania problemów, polega na określeniu zmian wprowadzonych od czasu ostatniej stabilnej pracy sieci. Czasami ten krok powinien zostać wykonany wcześniej. Problem może stanowić brak opisu ostatnio dokonywanych zmian w dokumentacji. Dokumentacja powinna określać wszystkie przeprowadzone modyfikacje, ale znając rzeczywistość bardzo często nie będzie ich zawierała.

Adekwatne zarządzanie magazynem części

Gdy dostępny jest odpowiedni magazyn części, czas na wymianę źle działającego sprzętu lub zmianę struktury sieci znacznie maleje. Zarządzanie kontraktami serwisowymi to bardzo ważny proces, ale w przypadku krytycznych sytuacji, oczekiwanie na część i technika może być dość kosztowne.

Wybór prawidłowego rozwiązania

Zdarza się, że rozwiązanie problemu może zająć kilka dni. Dla wielu procesów zachodzących w przedsiębiorstwach, tak długi okres przestoju nie jest akceptowalny. Bardzo ważne jest nie tylko wybranie poprawnego technicznie rozwiązania problemu, ale także wpasowującego się w funkcje biznesowe, którym służy.

Weryfikacja pracy sieci

To może wydawać się oczywiste, ale dobrze jest pamiętać, że implementacja rozwiązania problemu musi zostać przetestowana. Test powinny zawierać nie tylko sprawdzenie łączności sieciowej oraz wydajności, ale także zapytania do końcowych użytkowników o ich odczucia związane z pracą sieci po usunięciu usterki. Wartość dobrych relacji z użytkownikami jest nie do przecenienia.

***

Artykuł powstał na podstawie materiałów IDG.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200