Biuro i firma za darmo

Organizacja pracy w przedsiębiorstwie nie musi się od razu wiązać z wydatkami na oprogramowanie. Dostępnych jest wiele aplikacji, które zrealizują każde zadanie zupełnie za darmo i nie gorzej od swoich komercyjnych odpowiedników

Prowadzenie firmy i korzystanie z oprogramowania w biurze nie pozwala na taką elastyczność, jak praca na komputerze w domu. Użytkownicy są ściśle ograniczeni licencjami, często nie wolno im korzystać z narzędzi, które są bezpłatne dla zastosowań niekomercyjnych i potrzebują gwarancji niezawodności aplikacji.

Wydawałoby się, że regularne aktualizacje czy dostępność pomocy w razie kłopotów stawiają w pierwszy rzędzie narzędzia komercyjne tymczasem rynek oferuje sporo bezpłatnych, równie funkcjonalnych i niezawodnych a internetowa społeczność użytkowników zapewnia szybką i skuteczną pomoc.

Sprawdziliśmy, już ofertę darmowych narzędzi graficznych, muzycznych i wideo, przyjrzyjmy się bezpłatnym aplikacjom do biur i dla firm.

Aplikacje biurowe

Biuro i firma za darmo

AbiWord - niewielkich rozmiarów, szybki i o sporych możliwościach edytor tekstu. Do stworzenia dokumentu nie trzeba wiecej

Zwykle najważniejszym zestawem programów dla pracowników jest pakiet biurowy. Nie mogą się oni obejść bez edytora tekstu, bardzo często korzystają z arkusza kalkulacyjnego i aplikacji do tworzenia prezentacji. Standardy w tej dziedzinie wyznacza Microsoft Office. Jeżeli konkurencyjne oprogramowanie ma zająć jego miejsce powinno być z nim w pełni zgodne. Ten ostatni warunek nie zawsze jest spełniony.

Najpopularniejszym, bezpłatnym rywalem MS Office jest OpenOffice.org. Działa w wielu środowiskach, oferuje polska wersję językową, polskie słowniki (ortograficzny i synonimów), narzędzia do korekty gramatycznej. Ma odpowiedniki wszystkich najważniejszych programów Microsoftu. Write funkcjonuje zamiast Worda, Calc jest w zastępstwie Excela, Impress przeznaczono do tworzenia prezentacji a Base do obsługi baz danych. Niewielkie problemy mogą pojawić się podczas otwierania rozbudowanych plików Office, zwłaszcza arkuszy z zaawansowanym formatowaniem oraz oczywiście dokumentów z makrami. Przydałoby się też odświeżyć nieco interfejs.

Biuro i firma za darmo

Jeżeli znasz Excela Gnumeric nie sprawi ci problemu. Moze jedynie zaskoczyć oferowanymi funkcjami

Mało znanym pakietem biurowym jest Lotus Symphony. Składa się jedynie z edytora, arkusza kalkulacyjnego i programu do prezentacji. Jego funkcjonalność można za to rozszerzać za pomocą wtyczek. Użytkownicy domowi mogą także skorzystać z EasyOffice - pakietu biurowego uzupełnionego o moduły archiwizacji danych, kontaktów, kalendarza czy lektora.

Jeżeli nie interesuje cię rozbudowany zestaw aplikacji zainstaluj zamienniki poszczególnych programów. Edytor AbiWord z powodzeniem wystarczy do stworzenia nawet zaawansowanego dokumentu. Rozpoznaje ponadto formaty MS Office i OpenOffice.org. Podobnie polskojęzyczny Gnumeric, który w założeniu autorów projektowany jest jako najlepszy, dostępny na rynku arkusz kalkulacyjny, oferujący funkcje niedostępne nawet w Excelu.

Komercyjne środowiska DTP jak Adobe Indesign, QuarkXPress czy znacznie uboższy MS Publisher także mają swoje bezpłatne odpowiedniki. Nie skorzysta z nich zapewne żadne duże wydawnictwo ale w zupełności wystarczą do tworzenia mniejszych publikacji. Dla przykładu w PagePlus SE zaprojektujesz wizytówki, zaproszenia, kalendarze, kartki pocztowe czy ulotki reklamowe. Atutem aplikacji są wbudowane szablony oraz możliwość pobrania kolejnych z obszernej bazy internetowej.

Mankamentem, brak możliwości zapisu w wersji bezpłatnej do formatu PDF. Minusów tych pozbawiony jest bardziej rozbudowany, polskojęzyczny Scribus. Obsługuje PDFy, pliki EPS i PS, standardy RGB i CMYK. Sprawdzi się podczas składu biuletynów, gazetek bądź książek.

Biuro i firma za darmo

Scribus nie zastąpi Indesigna ale z prostym DTP poradzi sobie bez problemu

Inaczej skonstruowana jest oferta narzędzi do zarządzania projektami. Rozbudowanych aplikacji jest dużo ale praktycznie wszystkie działają na zasadzie środowisk webowych. Ich instalacja, konfiguracja i zarządzanie wymaga większych umiejętności, wiedzy, czasu oraz dodatkowego oprogramowania ale są bardziej elastyczne i oferują szersze możliwości niż programy stacjonarne. Można z nich korzystać zarówno na pojedynczym komputerze, w sieci lokalnej jak również przez Internet. Przeznaczone są do prowadzenia niewielkich jak i bardzo rozbudowanych projektów, zarządzania czasem i zasobami oraz pracą wielu osób. Wśród najpopularniejszych warto wymienić Project.net, project-Open, Endeavour Software Project Management, eGroupWare czy dotProject. Bezpłatne aplikacje działające w środowisku Windows to na przykład GanttProject bądź prosta ToDoList.

Do prowadzenia firmy

Biuro i firma za darmo

VATowiec - rozbudowany program wspomagający każdy obszar prowadzenia firmy

Oferta rynkowa komercyjnych programów magazynowych, księgowych czy kadrowo płacowych jest bardzo szeroka. Na jej tle aplikacje bezpłatne wypadają bardzo mizernie. Jest ich niewiele i często mają różne ograniczenia funkcjonalne. Popularnością cieszy się Faktura 1! i jej bardziej rozbudowana wersja Faktura 1! Plus (dawniej Faktura Express). Ten przeznaczony do fakturowania program rozbudowany został o zestawienia sprzedaży, mechanizmy kontroli należności i zobowiązań, współpracę z drukarkami fiskalnymi czy raporty kasowe. Wystawianie faktur zakupu, sprzedaży czy proforma umożliwia także program FIT Faktura. Pozwala prowadzić ewidencję VAT, kartoteki, współpracuje z drukarkami fiskalnymi, umożliwia generowanie różnych zestawień i raportów. Ma także wbudowane podstawowe funkcje CRM.

Wystawianie dokumentów sprzedaży to domena EuroFirmy Start. Ta prosta aplikacja pozwala kontrolować kartoteki towarów i usług czy kontrahentów.

Biuro i firma za darmo

Faktura 1! plus - skorzystaj z programu jeżeli nie potrzebujesz rozbudowanych modułów księgowych i kadrowo płacowych

Jeżeli ktoś poszukuje podatkowej księgi przychodów i rozchodów może skorzystać z Księgi Expres. Umożliwia ona ewidencję i księgowanie, oferuje różne widoki i zbiorcze zestawienia. W porównaniu do wersji płatnej pozbawiona została na przykład zestawień narastających, ewidencji wyposażenia czy ryczałtu.

Większość funkcji integruje VATowiec. Oferuje funkcje magazynowe, finansowe i księgowe. Obsługuje wiele firm, co czyni go ciekawą propozycją dla biur rachunkowych. Można go wykorzystać przy prowadzeniu różnych form działalności. Jest wielowalutowy, ma wbudowane funkcje CRM, pozwala generować wiele różnych raportów i tworzyć symulacje. Za jego pomocą poprowadzisz kadry i płace. Współpracuje bez problemu z Płatnikiem. Jeżeli natomiast nie potrzebujesz tak rozbudowanego narzędzia i interesuje cię jedynie moduł kadrowo-płacowy skorzystaj z aplikacji Kadrowiec tego samego autora.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200