Computerworld.pl
Konferencje
Okiem Prezesa
Tematy
Agile
Aplikacje Biznesowe
Bezpieczeństwo
Big Data
Cloud Computing
DataCenter
GDPR/RODO
SDN
Sieci
Smart City
Praca w IT
Przemysł 4.0
Digital Leaders
Badanie AudIT
Biblioteka IT
Prenumerata
Strefy tematyczne
Akamai - Security
Alcatel-Lucent Enterprise – rozwiązania IT dla rozwoju biznesu
Check Point Cyberbezpieczeństwo w 2020
Cisco Webex
Commvault - Zintegrowane rozwiązania do backupu danych
Fortinet Bezpieczna praca zdalna
Fortinet Cyberbezpieczeństwo
Google Cloud
HPE GreenLake
HPE Infrastruktura
IBM Security University 2020
IBM Data and AI Virtual Forum Poland
IFS Applications
SAP Analityka Big Data
SUSE Innowacje Open Source dla biznesu
VMware SD-WAN by VeloCloud
×
Szukaj
Konferencje
Wiadomości
CIO Executive
Podcasty
Okiem Prezesa
Wywiady
Badanie AudIT
Biblioteka IT
Praca w IT
Tematy
Agile
Aplikacje Biznesowe
Bezpieczeństwo
Big Data
Cloud Computing
DataCenter
GDPR/RODO
SDN
Sieci
Smart City
Praca w IT
Przemysł 4.0
Digital Leaders
Strefy tematyczne
Alcatel-Lucent Enterprise – rozwiązania IT dla rozwoju biznesu
Check Point Cyberbezpieczeństwo w 2020
Cisco Webex
Commvault - Zintegrowane rozwiązania do backupu danych
Fortinet Bezpieczna praca zdalna
Fortinet Cyberbezpieczeństwo
Google Cloud
HPE GreenLake
HPE Infrastruktura
IBM Security University 2020
IBM Data and AI Virtual Forum Poland
IFS Applications
SAP Analityka Big Data
SUSE Innowacje Open Source dla biznesu
Prenumerata
Archiwum
Download
Newslettery
Strona główna
Archiwum
Rocznik raportów 2000
Sieci konwergentne
Sieci konwergentne, 1 lutego 2000
Wydania specjalne
Sieci Konwergentne
Oblicze telekomunikacji - kojarzone przez ponad 100 lat z wynalazkiem Bella, czyli analogową centralą telefoniczną i najstarszą usługą połączeniową POTS (Plain Old Telephone Services) - bardzo się zmienia. Przeobrażanie dzisiejszych cyfrowych sieci telefonicznych, będących do tej pory nerwem "czystej" telekomunikacji, w systemy szerokopasmowe z abonenckim dostępem szerokopasmowym BBL (Broadband Loop), w oparciu o technologię ATM (Asynchronous Transfer Mode) bądź sieci z protokołami IP (Internet Protocol), staje się faktem.
Etapy rozwoju
Szeroko pojęty proces konwergencji nie przebiega rewolucyjnie, lecz dokonuje się etapami, na które w zasadzie nie zwraca się początkowo większej uwagi.
Nowe usługi sieciowe
Wzajemne przenikanie się trzech segmentów teleinformatyki (media, telekomunikacja i komputery) spowodowało wzrost zainteresowania produktami znajdującymi się na ich pograniczu (cross product), a także platformami zarządzania (cross platform), łączącymi poszczególne sektory.
Integracja technologii przekazu
Kluczową pozycję w przekazach telekomunikacyjnych nadal zajmują dwa sposoby komunikacji: komutacja kanałów i przełączanie pakietów. Komutacja kanałów, powszechnie używana w przekazach głosowych przez łącza analogowe i centrale telefoniczne, przez kilkadziesiąt lat była jedynym sposobem łączenia rozproszonych użytkowników telefonii stacjonarnej.
Sześć powodów konwergencji sieci
Postępująca konwergencja telekomunikacyjnych sieci głosowych i sieci komputerowych, przeznaczonych pierwotnie do transmisji danych, powoduje, że głos coraz częściej wędruje w pakietach sieciami komputerowymi, podczas gdy przekaz danych cyfrowych przez sieci telekomunikacyjne o wysokiej przepływności jest teraz podstawą transmisji długodystansowych.
Telefonowanie przez LAN
Zapewne wielu czytelników ma już dosyć przestarzałych central telefonicznych i z nadzieją patrzy na telefonią LAN, która w czasach nieustannej kontroli wydatków będzie znacznie tańsza od tradycyjnej.
IP jako medium nie tylko głosowe
Internetowa hossa powoduje, że każda licząca się firma telekomunikacyjna opracowała własną koncepcję dochodzenia do zintegrowanych produktów teleinformatyki opartych na IP, starając się wypełnić lukę istniejącą między telekomunikacją a informatyką. Lukę polegającą na możliwości przesyłania głosu w pakietach przez sieci optyczne z protokołem IP.
Pasmo szersze i bezprzewodowe
Gwałtowny rozwój szerokopasmowych technologii dostępu radiowego (także w podczerwieni) był możliwy dzięki zasadniczemu postępowi w sposobie kodowania i upowszechnieniu systemów z rozproszonym widmem. W ostatnich latach zakres zastosowań systemów z rozproszonym widmem (rozpraszanie kodowe) w radiokomunikacji cywilnej wyraźnie wzrasta.
Faksowanie przez IP
Ponad 40 proc. opłat telefonicznych w dużych przedsiębiorstwach jest wynikiem transmisji taksowych. Przeprowadzanie tych transmisji przez sieci IP może przyczynić się do znacznych oszczędności.
Ewolucja w kierunku sieci globalnej
Systemy komórkowe pierwszej generacji -1G - oparte na technice analogowej, to znaczy bez przetwarzania cyfrowego i bez kompresji sygnałów mowy, dominowały w latach osiemdziesiątych (AMPS, NMT, TACS). Pomimo wielu ich początkowych wad (mała odporność na zakłócenia, łatwość podsłuchu rozmów, niedostatek transmisji danych, brak roamingu międzynarodowego) przetrwały trudny pierwszy okres i rozwinęły się dynamicznie, rozbudzając zapotrzebowanie abonentów na bardziej wyrafinowane usługi sieci mobilnej.
Usługi elektroniczne, czyli e-services
Technologia e-services ma być głównym elementem służącym do rozwoju usług wykorzystujących Internet. Dotyczy to zarówno usług świadczonych przez firmy innym firmom, jak np. udostępnianie aplikacji czy realizowane z wykorzystaniem sieci WWW dostawy lub usługi ERP (planowania zasobów przedsiębiorstwa), jak i usług przeznaczonych dla użytkowników indywidualnych, takich jak zintegrowane usługi turystyczne, medyczne czy handel elektroniczny.
Przyspieszenie transmisji danych
Z punktu widzenia transmisji danych rodzina standardów GSM, obejmująca już trzy zbliżone do siebie rozwiązania techniczne - GSM900, GSM1800 (DCS1800) i GSM1900 (PCS1900), nie jest optymalnym rozwiązaniem, jako że sieć była projektowana do przekazów głosowych, a nie do transportu danych.
Standard IMT-2000
Docelowym rozwiązaniem dla bezprzewodowej komunikacji globalnej jest wdrożenie światowego systemu radiokomunikacji ruchowej trzeciej generacji (3G) w standardzie IMT-2000 (<i>International Mobile Telecommunications</i>), którego europejską wersję o nazwie UMTS (<i>Unwersal Mobile Telecommunications System</i>) przedstawiła organizacja normalizacyjna ETSI (1997 r.).
Integracja sieci LAN/WAN
Dotyczy to również usług, które dotychczas były oferowane w odrębnych pod wieloma względami sieciach - zróżnicowanych ze względu na rynek, rodzaj usług i stosowaną technologię - ulegających stopniowej integracji, czyli stają się zbieżne.
Bezprzewodowy Internet
Wszystko wskazuje na to, że nadchodzi era bezprzewodowego Internetu. Nowe usługi i technologie umożliwią szeroki dostęp do Internetu użytkownikom mobilnym. Wielu obserwatorów rynku telekomunikacyjnego sądzi, że bezprzewodowy dostęp do Internetu przewyższy ten osiągany z PC. Szacuje się, że w ciągu najbliższych kilku lat w rękach użytkowników znajdzie się miliard urządzeń bezprzewodowych.
Dwie strategie scalania sieci
Rozszerzanie sieci w kierunku jednolitej struktury telekomunikacyjnej w przyszłości może przebiegać na wiele sposobów, wśród których dominujące znaczenie wydają się mieć dwie koncepcje: droga ewolucyjna przez integrację istniejących rozwiązań komutowanej telefonii głosowej z sieciami pakietowymi IP (przełączanie pakietów) bądź budowa od podstaw globalnych sieci pakietowych z ewentualnym dołączaniem istniejących central telefonicznych z komutowaniem kanałów głosowych (komutacja linii).
Protokół SIP
Przekaz głosu przez IP jest kojarzony zwykle z protokołem H.323. Jeśli protokół ten uznamy za dobry, to równie dobrym jest protokół SIP (<i>Session Initialization Protocol</i>).
Produkty dla sieci konwergentnych
Firmowa oferta produktów umożliwiających tworzenie sieci zbieżnych jest różnorodna, podobnie jak różne jest zaangażowanie poszczególnych koncernów i firm teleinformatycznych w budowę takich sieci. Tylko niektóre spośród teleinformatycznych koncernów oferują samodzielnie niemal kompletny zestaw produktów i rozwiązań, umożliwiający tworzenie ''sieci sieci''.
Przesyłanie głosu w ramkach
Nieoczekiwany sukces odnosi technologia, która pozwala użytkownikom mieszać rozmaite postacie danych z głosem. Implementację tej technologii specyfikuje dokument FRF.ll.
Call Center czyli zalety centrum telefoniczno-usługowego
Dostęp do punktów Web, konwergencja głos-dane, VolP oraz rozpoznawanie mowy stanowią wyzwanie integracyjne, ale mogą również przekładać się na znaczne oszczędności i wzrost przychodów.
Jeśli się zdecydujesz...
Wskazówki dla planujących przejście na technologię VolP
Czy sieci konwergentne wyeliminują infrastruktury kablowe?
Firmy oferujące sieci konwergentne i technologie internetowe najczęściej mocno akcentują także swoje możliwości w zakresie technologii bezprzewodowych. Może powstać wrażenie, że poczciwej infrastrukturze kablowej, miedzianej i światłowodowej już w niedługim czasie grozi eliminacja z rynku teleinformatycznego.
Reklama zamknie się za 15 sekund. Przejdź do serwisu »