Computerworld.pl
Konferencje
Okiem Prezesa
Tematy
Agile
Aplikacje Biznesowe
Bezpieczeństwo
Big Data
Cloud Computing
DataCenter
GDPR/RODO
SDN
Sieci
Smart City
Praca w IT
Przemysł 4.0
Digital Leaders
Badanie AudIT
Biblioteka IT
Prenumerata
Strefy tematyczne
Alcatel-Lucent Enterprise – rozwiązania IT dla rozwoju biznesu
Check Point Cyberbezpieczeństwo w 2020
Cisco Webex
Commvault - Zintegrowane rozwiązania do backupu danych
Fortinet Bezpieczna praca zdalna
Fortinet Cyberbezpieczeństwo
Google Cloud
HPE GreenLake
HPE Infrastruktura
IBM Security University 2020
IBM Data and AI Virtual Forum Poland
IFS Applications
SAP Analityka Big Data
SUSE Innowacje Open Source dla biznesu
VMware SD-WAN by VeloCloud
×
Szukaj
Konferencje
Wiadomości
CIO Executive
Podcasty
Okiem Prezesa
Wywiady
Badanie AudIT
Biblioteka IT
Praca w IT
Tematy
Agile
Aplikacje Biznesowe
Bezpieczeństwo
Big Data
Cloud Computing
DataCenter
GDPR/RODO
SDN
Sieci
Smart City
Praca w IT
Przemysł 4.0
Digital Leaders
Strefy tematyczne
Alcatel-Lucent Enterprise – rozwiązania IT dla rozwoju biznesu
Check Point Cyberbezpieczeństwo w 2020
Cisco Webex
Commvault - Zintegrowane rozwiązania do backupu danych
Fortinet Bezpieczna praca zdalna
Fortinet Cyberbezpieczeństwo
Google Cloud
HPE GreenLake
HPE Infrastruktura
IBM Security University 2020
IBM Data and AI Virtual Forum Poland
IFS Applications
SAP Analityka Big Data
SUSE Innowacje Open Source dla biznesu
Prenumerata
Archiwum
Download
Newslettery
Strona główna
Archiwum
Rocznik raportów 2004
Czas outsourcingu
Czas outsourcingu, 1 września 2004
Wydania specjalne
Czym jest outsourcing?
Jeśli jest coś, czego nie potrafimy wykonać wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, nie ma sensu abyśmy to robili. Powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my - powiedział w 1923 r. Henry Ford. Ta zasada przybiera dzisiaj nazwę outsorcingu lub offshoringu i cieszy się popularnością wśród zarządów przedsiębiorstw pragnących szybko zdobyć przewagę nad konkurencją.
Dlaczego outsourcing IT?
Biznesowa motywacja outsourcingu IT jest prosta: ogólne koszty przedsięwzięcia muszą być niższe. Jeżeli podstawowa działalność firmy jest zbyt odległa od technologii komputerowych, to taniej jest powierzyć te sprawy firmie zewnętrznej - często utworzonej przez wyodrębnienie własnych służb informatycznych. Im większy jest zakres powierzonych do wykonania prac bądź bardziej żywotnych obszarów macierzystego przedsiębiorstwa on dotyczy, tym częściej współpraca partnerów jest bliższa, a wzajemna odpowiedzialność za realizację zadania większa. Taka współpraca przybliża firmy do procesów biznesowych i trudniej ustalić granicę kompetencji oraz czasu współpracy obu partnerów. Fakt ten wyraźnie odróżnia outsourcingową działalność przedsiębiorstwa od klasycznego zlecenia usługi firmie zewnętrznej, które kończy się zapłatą za wykonanie zadania.
Kryteria outsourcing IT
Zdefiniowanie procesów outsourcingu informatycznego IT nie jest proste. Teoretycznie każdy rodzaj biznesowego procesu przedsiębiorstwa, do realizacji którego jest potrzebny komputer lub system komputerowy ze specjalistycznym oprogramowaniem, można powierzyć do wykonania firmie zewnętrznej, a więc poddać operacji outsourcingu.
Outsourcing w firmie
Sprawne przeprowadzenie outsourcingu w firmie wymaga spełnienia kilku warunków brzegowych
Centrum danych (data center)
Podstawą udostępniania infrastruktury teleinformatycznej oraz kompleksowej działalności outsourcingowej IT są centra danych. Stanowią one wydzielone i nowoczesne ośrodki komputerowe z wieloma serwerami aplikacji i archiwizacji oraz są wyposażone w różnorodne systemy operacyjne. Za ich pomocą dostawcy usług aplikacyjnych - ASP (Application Service Provider) - odpłatnie udostępniają moce obliczeniowe ośrodka, oprogramowanie oraz możliwości przetwarzania tym klientom, którzy tego potrzebują. Centrum danych można zlecić nie tylko wynajem uzbrojonej powierzchni komputerowej lub dzierżawę dowolnej infrastruktury teleinformatycznej, ale także wykonanie aplikacji potrzebnej do prowadzenia działalności produkcyjnej lub usługowej przedsiębiorstwa.
Formy własności outsourcingu IT
Problem własności infrastruktury informatycznej (sprzętu i oprogramowania) oraz telekomunikacyjnych usług outsourcingowych jest rozwiązywany na kilka sposobów, przy czym największe znaczenie ma: wielkość zasobów infrastruktury przedsiębiorstwa, poziom wymagań aplikacyjnych, niezbędna niezawodność działania oraz finanse przedsiębiorstwa.
Outsourcing telekomunikacyjny
Jedną z pierwszych aplikacji outsourcingowych było organizowanie przez firmy zewnętrzne transportu informacji (danych) między dowolnymi punktami globu. Konieczność wdrożenia i utrzymania na odpowiednim poziomie niezawodności aplikacji działających przez sieci rozległe WAN na ogół przekracza możliwości przeciętnego przedsiębiorstwa z założenia prowadzącego działalność o zupełnie innym profilu. Dla takich firm sposobem na kompleksową obsługę informatyczną (łącznie z dostawą wymaganych przez przedsiębiorstwo funkcji usługowych i sprzętu) jest outsourcing telekomunikacyjny realizowany przez wyspecjalizowaną firmę zewnętrzną i obejmujący sposób transmisji przez sieci rozległe. Także z zapewnieniem dostępu do odległych zasobów.
Co w ofertach dostawców?
Ogólnopolską siecią transportową dysponuje Energis Polska, dzięki której firma udostępnia usługi telekomunikacyjne wszystkim partnerom w Polsce,uwzględniając wymaganą jakość usług. Operator telekomunikacyjny Energis oferuje przedsiębiorstwom sieć korporacyjną IP VPN (outsourcing) z redundancją węzłów i łączy długodystansowych. W węzłach sieci IP, jako urządzenia przełączające, wykorzystano przede wszystkim rutery Cisco, natomiast połączenia rozległe zrealizowano w oparciu o własną infrastrukturę sieciową DWDM/SDH z protekcją kanałów informacyjnych.
Outsourcing księgowości
Współczesne przedsiębiorstwa coraz częściej koncentrują się na swojej podstawowej działalności (produkcja, usługi, koordynacja itp.), dążąc do redukcji kosztów własnych (m.in. przez wydzielanie działów niezwiązanych bezpośrednio z podstawowym procesem przedsiębiorstwa). Działy wspomagające (np. księgowości czy informatyki) są w pierwszej kolejności przeznaczone do outsourcingu, czyli powierzenia ich wyspecjalizowanym firmom zewnętrznym.
Outsourcing sprzedaży
Spopularyzowana forma outsourcingu sprzedaży polega na przekazaniu odpowiedzialności za zarządzanie sprzedażą wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej. Kryje się pod tym kompleksowa obsługa, obejmująca często rekrutację zespołu oraz opracowanie systemu szkoleń i motywacji, rozpoczynająca się od wyboru kanałów dystrybucji, przez opracowanie wszystkich procesów związanych ze sprzedażą procedur operacyjnych, logistyki transportu łącznie z opracowaniem raportów operacyjnych i zarządzających, a kończąca się na automatyzacji wszelkich możliwych do zautomatyzowania procesów handlowych. Za realizację i wyniki zwykle odpowiada wynajęta firma zewnętrzna.
Outsourcing bankowy
Do niedawna w sektorze bankowo-finansowym nie do pomyślenia było przetwarzanie istotnych informacji finansowych poza pomieszczeniami banku. Wszystkie informacje związane z przetwarzaniem informacji przeprowadzano we własnym ośrodku informatyki, a komunikacja między oddziałami w terenie lub pozostałymi bankami wymagała linii dzierżawionych oraz specjalnych urządzeń szyfrujących do sesji komunikacyjnych. Jedynymi dozwolonymi czynnościami dokonywanymi poza bankiem były: masowe powielanie wydruków (bez ważnych informacji finansowych) oraz produkcja na bieżąco zawiadomień o zaistniałych zmianach w obsłudze procedur bankowych.
Zdalne zarządzanie centrum danych
Rozliczanie wykorzystania sprzętu i oprogramowania zainstalowanego w centrum danych jest podstawą naliczania opłat abonamentowych lub dzierżawnych przedsiębiorstwom korzystającym z usług outsourcingowych centrum. Do niedawna jedynym sposobem takiego rozliczenia było sztywne ustalenie odpowiednich stałych opłat dzierżawnych. Bardziej elastyczne metody rozliczania oparte na użytkowaniu infrastruktury zwykle wymagają przeniesienia zasobów i zatrudnionych przy tym pracowników do zewnętrznej firmy outsourcingowej. Najnowsze sposoby zarządzania (i rozliczania) są prowadzone zdalnie, z uwzględnieniem czasu korzystania z usługi.
Offshoring wersją outsourcingu
W poszukiwaniu niższych kosztów i większej elastyczności działania przedsiębiorstwa, a także łatwości w pozyskiwaniu zasobów ludzkich (i sprzętowych) duże firmy coraz częściej kierują swój biznes poza granice kraju (w wydaniu amerykańskim na tereny zamorskie - offshore), gdzie siła robocza jest tańsza. Taka odmiana outsourcingu, nazwana offshoring, polega na korzystaniu z usług bądź angażowaniu do pracy pracowników najemnych lub całych zespołów projektowych znajdujących się daleko poza lokalizacją macierzystego przedsiębiorstwa. Zwykle dotyczy to osób zamieszkałych i zatrudnionych w innym mieście lub kraju. Mogą to być grupy pracujące nawet tysiące kilometrów od zarządu firmy oraz komunikujące się z przedsiębiorstwem macierzystym jedynie przez łącza szerokopasmowe lub Internet.
Reklama zamknie się za 15 sekund. Przejdź do serwisu »